Ett riktig bakslag för oss som vill köra på kolväte

Munkis
31 mars 2023 · 1 635 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag tror det kommer bli som på Cuba där de fortfarande håller liv i gamla 50-talsbilar efter att de inte kunde köpa nya längre. Och dieseln kommer de behöva fortsätta sälja till alla traktorer och lastbilar. Så jag kommer se till att ha en riktigt bra dieselbil när det börjar närma sig.

Det händer mer inom den kategorin än vad man kan tro. Jag jobbar på Volvos drivlinefabrik och vi rullar ut otroligt mycket E-drivlinor inom tunga sektorn och efterfrågan fortsätter öka smile Även vårt systerbolag som gör entreprenadmaskiner börjar få ut elektriska grävmaskiner på marknaden blandannat. Med dagens miljötänk i offentliga upphandlingar så har man snart inget annat val än att elektrifiera även där och förmodligen kommer det nog gå ganska fort.

uhlin
31 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Munkis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag tror det kommer bli som på Cuba där de fortfarande håller liv i gamla 50-talsbilar efter att de inte kunde köpa nya längre. Och dieseln kommer de behöva fortsätta sälja till alla traktorer och lastbilar. Så jag kommer se till att ha en riktigt bra dieselbil när det börjar närma sig.

Det händer mer inom den kategorin än vad man kan tro. Jag jobbar på Volvos drivlinefabrik och vi rullar ut otroligt mycket E-drivlinor inom tunga sektorn och efterfrågan fortsätter öka smile Även vårt systerbolag som gör entreprenadmaskiner börjar få ut elektriska grävmaskiner på marknaden blandannat. Med dagens miljötänk i offentliga upphandlingar så har man snart inget annat val än att elektrifiera även där och förmodligen kommer det nog gå ganska fort.

Jag skulle vilja se bönder i vårbruket med traktorer drivna med el... Kommer aldrig i världen funka när traktorer ska gå närapå dygnet runt, sen ska de vänta på laddning ska bli färdig.

viccoA
31 mars 2023 · 3 109 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

spillolja skrev:
Inga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas i EU från 2035.
Uppgörelsen har nu bekräftats i en omröstning i Bryssel.
https://www.expressen.se/nyheter/klubba … fran-2035/
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ … ensinbilar

sad

Jag är ingen miljöaktivist på det viset alls, men varför vill man aktivt köra på just bensin tex? (Som rubriken är skriven)

Att man är tvungen i vissa hobbybilar är ju helt uppenbart, men i tex bruksbilen om 12-15-20 år har jag lite svårt att se poängen...? smile

om vi förusätter att inget stort händer inom elbils branchen så är ju den mest tydliga grejen varför en fosilbil är outstanding en elbil är ju just hur enkelt det är att tanka räckvidd..     om vi ser på tekniken i dagens elbilar så har ju ingetligen inget speciellt hänt på batterifronten.   grunden för batterina är ju relativt gamla just nu.  och på laddningsfronten är det ju ganska hårt pressat redan idag. 
Man måste nog frångå själva grunden av dagens elbatterier för att kunna göra en laddning tillräckligt snabb..  för att kunna matcha en bränslebil.

löser dom det om 12-15-20år så har dom ju en möjlighet att hamna på samma planhalva.   
men då kommer vi till att tekniken måste hålla längre än 10år och det kan inte kosta 200k att byta batterierna.. 

en 10år gammal bränslemotor är ju inte speciellt dyr.    man måste oxå tänka på att här i sverige har vi våra bilar ganska länge..   jag ser inte en 15-20år gammal bränslebil förbrukad.    den är fortfarande väldigt levande på beg markanaden.. 

jag tvivlar på att en elbil kommer vara speciellt het på marknaden när dom är 20år gamla..   jag skulle inte äga en elbil när batteriets garantin är slut..  då är det bara att kasta iväg bilen illa kvikt..   det kommer ta en stund innan alla utan teknikintresse kommer inse det vilket gör att en 10år gammal Tesla kostar ungefär 90% mer än den på riktigt är värd   tanke på just att ett nytt batteripack landar runt 200k  och bilarna säljs för 299-399k på blocket just nu.. för en 2013.. vilket är helt galet.

Det har hänt och händer mängder inom elbilar. 2011 hade en Nissan Leaf 24kwh batteri och hade 100hk och tankade med max 46kw. Idag har många elbilar 70-100kwh batteri, 500hk och laddarna kan tanka i upp till 500kw (några år sedan så var 350kw revolutionerande). Min nuvarande Tesla går knappt 50 mil mellan tankningarna även på vintern om man kör vackert, på sommaren längre. Tankningen tar inte längre 45-60min (2011) för 12 mil, idag tar den tar kanske 9-12min för 30 mil.
På lastbilssidan finns redan laddare som klarar 2000kw, så snabbare laddare kommer till elbilarna med.
Hur många gånger i veckan kör man mer än 50 mil? Om man kör mer, så stannar iaf jag en gång för att gå på toa eller hämta en kaffe. Snittbilisten kör inte mer än 50 mil om dagen mer än ca 2 ggr per år.
Ett annat tecken på utveckling var att många "bensindiggare" förespråkade batteribytessystem, dvs man skiftar det tomma batteriet till ett fulladdat på macken, med dagens laddare sparar man kanske 3minuter på att byta batteri istället för att ladda,  med nästa generations laddare går det troligen inte snabbare att byta batteri alls.

Dvs skulle du köra en 2011 elbil 50 mil behövde du ladda 4ggr á 45min (ibland ännu längre då batteriet blev varmt och laddade saktare), idag 0ggr. Om ett laddstop tidigare tog närmare timmen tar det idag närmare 10min, dvs du hinner knappt få burgaren på McD att ta med innan bilen gnäller att den ska flyttas då laddningen är klar. Den tråkiga trenden är dock att elbilarna blir större och tyngre därför törstigare. Vore bra om konsumenterna efterfrågade snålare elbilar så blev laddtiden kortare och räckvidden längre.
Idag går många av de vanligaste elbilarna ungefär lika fort 0-100 som en Ferrari 360 modena med F1 låda. Du kan tacka elbilarna till att det äntligen börjar bli lite snurr i bensinkärrorna då man inser att sälja en BMW med 150hk bensinmotor är lönlöst..idag är bästsäljande  bensin motorn i 3-serien 292hk (330 laddhybrid).

Senast redigerat av viccoA (31 mars 2023)

torsen
31 mars 2023 · 7 233 Inlägg

Growe skrev:
problemet är att för att bli politiker i världen behöver man inte någon som helst utbildning.. eller ens någon form av förmåga att tänka..

Där politiken går in går förståndet ut.

Utmarks-Loke
31 mars 2023 · 5 833 Inlägg

Munkis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag tror det kommer bli som på Cuba där de fortfarande håller liv i gamla 50-talsbilar efter att de inte kunde köpa nya längre. Och dieseln kommer de behöva fortsätta sälja till alla traktorer och lastbilar. Så jag kommer se till att ha en riktigt bra dieselbil när det börjar närma sig.

Det händer mer inom den kategorin än vad man kan tro. Jag jobbar på Volvos drivlinefabrik och vi rullar ut otroligt mycket E-drivlinor inom tunga sektorn och efterfrågan fortsätter öka smile Även vårt systerbolag som gör entreprenadmaskiner börjar få ut elektriska grävmaskiner på marknaden blandannat. Med dagens miljötänk i offentliga upphandlingar så har man snart inget annat val än att elektrifiera även där och förmodligen kommer det nog gå ganska fort.

Jo, jag är elektriker och det börjar bli en del lastbilsladdare att sätta upp. Men det är nog för mindre distributionslastbilar, inte för de som skall gå 100 mil på en dag nerifrån kontinenten, då räcker inte strömmen

Mossan1
31 mars 2023 · 2 796 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Munkis skrev:
[
Det händer mer inom den kategorin än vad man kan tro. Jag jobbar på Volvos drivlinefabrik och vi rullar ut otroligt mycket E-drivlinor inom tunga sektorn och efterfrågan fortsätter öka smile

Jo, jag är elektriker och det börjar bli en del lastbilsladdare att sätta upp. Men det är nog för mindre distributionslastbilar, inte för de som skall gå 100 mil på en dag nerifrån kontinenten, då räcker inte strömmen

Oavsett intensioner, utveckligen eller politik så ska en herrejössesmassa fordon bytas ut.  Lika herresjösses många batterier produceras.
Och en herrejössesmassa resurser till att bygga övrigt i fordonen.  Återvinna av dom gamla är bara få %.

Vi snackar faktiskt om en GLOBAL grej. Inte bara fordonen i putteSverige.

Man glömmer ofta problemen att allt ska produceras också. Det kommer att ta tid, vad man än anser eller vill.

Utöver detta har vi den idag gravt misshandlade elproduktionen, i alla fall den planerbara. Samma resursproblem där. Elbristen (när det är kallt och inte blåser) får vi ju dras med i årtionden och det UTAN att räkna med att det krävs så otroligt mycket mer el till många industrier.
Jag jobbar inom branchen för el-distribution ovh fattar utmaningarna BARA I SVERIGE.  Sen ska det ske GLOBALT. = jesus!


OBS!
Detta är INTE ett inlägg menat som emot elektrifieringen eller som klimatförnekande på något sätt.
Bara ren tråkig realism.

Det som kan rädda upp tidsaspekten i situationen är en ELLER FLERA uppfinningar som lätt och resurssnålt kan uppgradera BEFINTLIGA fordon till miljövänlighet.
Tex ett revolutionerande E- bränsle....
Eller någon ofattbar snilleblixt.

Tyvärr tycker jag man har snöat in på just elektrifiering för mycket, men det kanske är fel. Kan vara media som bara snackar el eftersom det är inne....

Jag tror verkligen inte på EN frälsare i transport-klimatfrågan.

Senast redigerat av Mossan1 (31 mars 2023)

viccoA
31 mars 2023 · 3 109 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Munkis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag tror det kommer bli som på Cuba där de fortfarande håller liv i gamla 50-talsbilar efter att de inte kunde köpa nya längre. Och dieseln kommer de behöva fortsätta sälja till alla traktorer och lastbilar. Så jag kommer se till att ha en riktigt bra dieselbil när det börjar närma sig.

Det händer mer inom den kategorin än vad man kan tro. Jag jobbar på Volvos drivlinefabrik och vi rullar ut otroligt mycket E-drivlinor inom tunga sektorn och efterfrågan fortsätter öka smile Även vårt systerbolag som gör entreprenadmaskiner börjar få ut elektriska grävmaskiner på marknaden blandannat. Med dagens miljötänk i offentliga upphandlingar så har man snart inget annat val än att elektrifiera även där och förmodligen kommer det nog gå ganska fort.

Jo, jag är elektriker och det börjar bli en del lastbilsladdare att sätta upp. Men det är nog för mindre distributionslastbilar, inte för de som skall gå 100 mil på en dag nerifrån kontinenten, då räcker inte strömmen

En Tesla Semi går 85 mil på en laddning med ca 40 ton bil+last (det som är max vikt inom de flesta EU länderna, inte Sverige dock), laddar upp 50-60 mil igen på 30 minuter. Tänk på kör- och vilotiderna. Även Volvo och Scania har ellastbilar och de kommer snart ha liknande prestanda.

Senast redigerat av viccoA (31 mars 2023)

viccoA
31 mars 2023 · 3 109 Inlägg

Mossan1 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Munkis skrev:
[
Det händer mer inom den kategorin än vad man kan tro. Jag jobbar på Volvos drivlinefabrik och vi rullar ut otroligt mycket E-drivlinor inom tunga sektorn och efterfrågan fortsätter öka smile

Jo, jag är elektriker och det börjar bli en del lastbilsladdare att sätta upp. Men det är nog för mindre distributionslastbilar, inte för de som skall gå 100 mil på en dag nerifrån kontinenten, då räcker inte strömmen

Oavsett intensioner, utveckligen eller politik så ska en herrejössesmassa fordon bytas ut.  Lika herresjösses många batterier produceras.
Och en herrejössesmassa resurser till att bygga övrigt i fordonen.  Återvinna av dom gamla är bara få %.

Vi snackar faktiskt om en GLOBAL grej. Inte bara fordonen i putteSverige.

Man glömmer ofta problemen att allt ska produceras också. Det kommer att ta tid, vad man än anser eller vill.

Utöver detta har vi den idag gravt misshandlade elproduktionen, i alla fall den planerbara. Samma resursproblem där. Elbristen (när det är kallt och inte blåser) får vi ju dras med i årtionden och det UTAN att räkna med att det krävs så otroligt mycket mer el till många industrier.
Jag jobbar inom branchen för el-distribution ovh fattar utmaningarna BARA I SVERIGE.  Sen ska det ske GLOBALT. = jesus!


OBS!
Detta är INTE ett inlägg menat som emot elektrifieringen eller som klimatförnekande på något sätt.
Bara ren tråkig realism.

Det som kan rädda upp tidsaspekten i situationen är en ELLER FLERA uppfinningar som lätt och resurssnålt kan uppgradera BEFINTLIGA fordon till miljövänlighet.
Tex ett revolutionerande E- bränsle....
Eller någon ofattbar snilleblixt.

Tyvärr tycker jag man har snöat in på just elektrifiering för mycket, men det kanske är fel. Kan vara media som bara snackar el eftersom det är inne....

Jag tror verkligen inte på EN frälsare i transport-klimatfrågan.

De fordon som rullar kommer fortsätta rulla ett tag till. När man köper nytt kan man däremot välja bort fossilfordon.

Elsystemet kommer må bra av elfordon, de kommer hjälpa till att balansera nätet (V2G) och fungera utjämnande. Något som blir viktigare ju mer vindkraft och solel som byggs.

Brådhis * Voff voff *
31 mars 2023 · 10 276 Inlägg

Utifrån hur lång väntetid det varit hittills, tex på MG där många hoppat av pga bilen aldrig kom helt enkelt, så kan det väl vara en idé att beställa snart så man hinner få den innan 2035...

Lite som med Trabant...? Köa åt dina barn...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
31 mars 2023 · 2 207 Inlägg

Mjo, fast mycket av väntetiden beror ju på halvledarbristen som uppstod under pandemin...
Men, efterfrågan har och kommer ju knappast minska, så det kommer ju ta bra många år innan dom "hinner ikapp" på den fronten... Så ja, köa åt dina barn är nog inte så jävla långsökt faktiskt tongue

MisterAxl
31 mars 2023 · 103 Inlägg

Jag kan absolut inte påstå att jag är någon fantast av elbilar av alla dess slag.
Delvis för att jag inte gillar när det är för mycket elektronik i bilarna (smaksak), delvis för att jag inte gillar utseendet på de flesta elbilarna (smaksak igen), delvis för att priserna är högre än vad jag är villig att betala och delvis för att jag får ryck i ansiktet när miljövänner säger att det räddar klimatet samtidigt som de tankar upp med el gjord på olja och kol...

Däremot kan jag tycka att innovation inom bilindustrin är alltid uppskattad. Att istället för att stå still och stampa på samma ställe så försöker man åtminstone skapa något nytt och driva det framåt som ett alternativ till det som redan finns.

Mina två stora problem med just det som diskuteras här är vad jag redan har nämnt; att den årliga utvinningen av kritiskt material till elfordon världen över är inte tillräcklig. Inte ens för 30 miljoner elbilar inom EU.
Det måste helt enkelt komma innovation inom industrin som tar fram dessa material först, innan det ens finns en chans att kunna ersätta hela fordonsparken i EU. Vi har redan nu extremt långa kötider för att få ut nya bilar. Hur lång tid kommer kötiden bli i framtiden tror ni, om inget händer med det, men fordonstillverkarna får ej sälja fossildrivna fordon?

Det andra problemet är att det måste finnas el till alla dessa fordon.
Och hur var det nu med elen i dessa tider i så gott som hela EU? Brist? Skyhöga elpriser som driver folk från deras hem för räkningarna är högre än någonsin? Ingen innovation (där är det där ordet igen) som kan ge ett alternativ till nuvarande förmågor att skapa el? Nej, solkraft och vindkraft är ingen stabil energikälla. Hur är det med transporten av el genom elnäten som i Sverige är kraftigt eftersatta?
Och bygga nya, moderna kärnkraftsreaktorer där kärnbränslet kan tas om hand avsevärt bättre än en kärnkraftsreaktor modell 1990 är inte ett alternativ för att då är det en kostnadsfråga helt plötsligt och skadligt för miljön. Precis som att vindkraftverk inte har ihjäl fåglar varje dag och skrämmer bort djuren runt omkring området med dess oljud, till exempel...

Därmed är ett förbud av det här slaget väldigt orealistiskt i min värld. Fixa problemen först med materialtillgången samt energiproduktionen och leveransen av dessa två. När det har tagits om hand, då kan jag köpa deras argument bättre.
Just nu tycker jag enbart att det är plakatpolitik som inte betyder någonting.

viccoA
31 mars 2023 · 3 109 Inlägg

MisterAxl skrev:
Jag kan absolut inte påstå att jag är någon fantast av elbilar av alla dess slag.
Delvis för att jag inte gillar när det är för mycket elektronik i bilarna (smaksak), delvis för att jag inte gillar utseendet på de flesta elbilarna (smaksak igen), delvis för att priserna är högre än vad jag är villig att betala och delvis för att jag får ryck i ansiktet när miljövänner säger att det räddar klimatet samtidigt som de tankar upp med el gjord på olja och kol...

Däremot kan jag tycka att innovation inom bilindustrin är alltid uppskattad. Att istället för att stå still och stampa på samma ställe så försöker man åtminstone skapa något nytt och driva det framåt som ett alternativ till det som redan finns.

Mina två stora problem med just det som diskuteras här är vad jag redan har nämnt; att den årliga utvinningen av kritiskt material till elfordon världen över är inte tillräcklig. Inte ens för 30 miljoner elbilar inom EU.
Det måste helt enkelt komma innovation inom industrin som tar fram dessa material först, innan det ens finns en chans att kunna ersätta hela fordonsparken i EU. Vi har redan nu extremt långa kötider för att få ut nya bilar. Hur lång tid kommer kötiden bli i framtiden tror ni, om inget händer med det, men fordonstillverkarna får ej sälja fossildrivna fordon?

Det andra problemet är att det måste finnas el till alla dessa fordon.
Och hur var det nu med elen i dessa tider i så gott som hela EU? Brist? Skyhöga elpriser som driver folk från deras hem för räkningarna är högre än någonsin? Ingen innovation (där är det där ordet igen) som kan ge ett alternativ till nuvarande förmågor att skapa el? Nej, solkraft och vindkraft är ingen stabil energikälla. Hur är det med transporten av el genom elnäten som i Sverige är kraftigt eftersatta?
Och bygga nya, moderna kärnkraftsreaktorer där kärnbränslet kan tas om hand avsevärt bättre än en kärnkraftsreaktor modell 1990 är inte ett alternativ för att då är det en kostnadsfråga helt plötsligt och skadligt för miljön. Precis som att vindkraftverk inte har ihjäl fåglar varje dag och skrämmer bort djuren runt omkring området med dess oljud, till exempel...

Därmed är ett förbud av det här slaget väldigt orealistiskt i min värld. Fixa problemen först med materialtillgången samt energiproduktionen och leveransen av dessa två. När det har tagits om hand, då kan jag köpa deras argument bättre.
Just nu tycker jag enbart att det är plakatpolitik som inte betyder någonting.

Svensk elmix innehåller ca 5% kol och olja, även om du eldar olja i ett kraftverk blir elbilen bättre då den är effektivare dvs elbilen+oljekraftverket får ut fler km på en liter olja än fossilbilen.

Jordartsmetaller är säkert ett problem, men litium som används i batterierna är väldigt vanligt och ingen bristvara, kobolt används vid raffinering av olja med, dessutom finns det flera batterier som är koboltfria (om än lite tråkiga i prestandabilar), exakt hur stort problem är det egentligen - när man väl har fått igång en vagnpark återanvänds metallerna när bilen blir skrot.

Det går åt enorma mängder elenergi vid framtagning och raffinering av oljan med, när man går över till elbil försvinner ca 80% av energiåtgången per km, dvs transporten blir effektivare men absolut behöver vi tillverka mer el. Vindkraftverk har inte ihjäl så många fåglar som man trodde förr, se studie från vattenfall från förr-förra veckan, mycket bättre än man trott. Hur många fåglar dör av avgaser idag? Som sagt, elbilar hjälper även elnätet med balanstjänster.

Ca 35% av nybilarna 2022 i Sverige var rena elbilar, 30% laddhybrider, 10 mildhybrider, helt batterifria bilar 25%. Att höja andelen batteribilar lite till är nog ingen omöjlighet. Tesla model Y är den 3:e mest sålda bilmodellen 2022 i VÄRLDEN (dvs inkl u-länder och länder med väldigt billiga fossila drivmedel).

Senast redigerat av viccoA (31 mars 2023)

viccoA
31 mars 2023 · 3 109 Inlägg

Lucif3r skrev:
Mjo, fast mycket av väntetiden beror ju på halvledarbristen som uppstod under pandemin...
Men, efterfrågan har och kommer ju knappast minska, så det kommer ju ta bra många år innan dom "hinner ikapp" på den fronten... Så ja, köa åt dina barn är nog inte så jävla långsökt faktiskt tongue

Köerna minskar snabbt, halvledarbrist drabbade alla bilar oavsett drivmedel. Många biltillverkare är ikapp, resten är snart där, efterfrågan på nya bilar har minskat rejält sista året.

Senast redigerat av viccoA (31 mars 2023)

Munkis
1 april 2023 · 1 635 Inlägg

viccoA skrev:

Lucif3r skrev:
Mjo, fast mycket av väntetiden beror ju på halvledarbristen som uppstod under pandemin...
Men, efterfrågan har och kommer ju knappast minska, så det kommer ju ta bra många år innan dom "hinner ikapp" på den fronten... Så ja, köa åt dina barn är nog inte så jävla långsökt faktiskt tongue

Köerna minskar snabbt, halvledarbrist drabbade alla bilar oavsett drivmedel. Många biltillverkare är ikapp, resten är snart där, efterfrågan på nya bilar har minskat rejält sista året.

Nja, testa att lägga en order på en ny Volvo t.ex. helt sjuka leveranstider trots bra tillgång på prylar. Orderböckerna är överfulla, såpass att vi på Volvo som har tjänstebil inte kan beställa en Volvo utan får köra på Polestar istället då tillgången inte räcker till.

Nya EX90 är slutsåld för de närmsta 14 månaderna t.ex

MisterAxl
1 april 2023 · 103 Inlägg

viccoA skrev:
Svensk elmix innehåller ca 5% kol och olja, även om du eldar olja i ett kraftverk blir elbilen bättre då den är effektivare dvs elbilen+oljekraftverket får ut fler km på en liter olja än fossilbilen.

Mja, nu sade jag det lite med glimten i ögat baserat på att jag har bekanta som till exempel har fått för sig att en elbil inte producerar koldioxid under tillverkningen (precis som alla andra bilar) och att vi exporterar en stor mängd av vår el till Europa och därefter har en tendens att importera el som då har en högre andel av el gjord på kol och olja i jämförelse med vår inhemska. Att vi exporterar el är ju Sverige tvungna till enligt EU samt att det är mer lönsamt än att sälja den inom landets gränser.
Däremot så kan man föra argumentet att tack vare att vi exporterar mycket grön el, så har det en effekt på resten av Europa då det får ner elproduktionen gjord på fossila bränslen över lag.

viccoA skrev:
Jordartsmetaller är säkert ett problem, men litium som används i batterierna är väldigt vanligt och ingen bristvara, kobolt används vid raffinering av olja med, dessutom finns det flera batterier som är koboltfria (om än lite tråkiga i prestandabilar), exakt hur stort problem är det egentligen - när man väl har fått igång en vagnpark återanvänds metallerna när bilen blir skrot.

Att det kritiska materialet finns säger jag ingenting om, för det gör det. Massor med fyndigheter existerar idag och som inte kommer att ta slut i första taget. Sedan har vi även fyndigheter som vi inte har hittat ännu.
Det jag säger är att utvinningen av det här materialet är problemet då fyndigheterna till stor del existerar i länder som Chile, Ryssland, Kuba, Filippinerna, Brasilien, Bolivia, Demokratiska Republiken Kongo, Sydafrika, Kina och Ukraina. Länder som just nu har stora svårigheter med att expandera utvinningen för flera olika skäl. Det spelar liksom ingen roll om det finns 800 miljoner ton av ett material när vi just nu enbart lyckas utvinna 1 miljon. Därför säger jag att man måste lösa det här problemet innan man går ut och sätter upp förbud.
Samma sak med återvinningen av metaller och andra material från skrotfärdiga bilar. Den måste också förbättras så att vi kan ta vara på resurserna som redan har tagits upp ur marken för att på så sätt ytterligare effektivisera hela processen med att tillverka framtidens fordon.
Ekvationen går inte ihop annars. Vi har redan nu massiva kötider på nya fordon, oacceptabla sådana om du frågar mig. Det finns inte en chans att det kommer att bli bättre om vi inte tar itu med problem som detta först.

viccoA skrev:
Det går åt enorma mängder elenergi vid framtagning och raffinering av oljan med, när man går över till elbil försvinner ca 80% av energiåtgången per km, dvs transporten blir effektivare men absolut behöver vi tillverka mer el. Vindkraftverk har inte ihjäl så många fåglar som man trodde förr, se studie från vattenfall från förr-förra veckan, mycket bättre än man trott. Hur många fåglar dör av avgaser idag? Som sagt, elbilar hjälper även elnätet med balanstjänster.

Nåja, jag får ge dig rätt för det med fåglarna. Det var visst mindre än vad jag hade läst om innan. Kanske rent utav hade förväxlat fåglar med insekter...dock kan man ju diskutera om det är så bra att bladen till ett vindkraftverk grävs ner för att det är omöjligt att återvinna dessa på ett bra sätt med dagens teknologi samt att vindkraft har en livslängd på cirka 15 år vilket gör att verken knappt hinner skriva av utsläppen som uppstår vid tillverkningen, transporten och byggnationen.

Nä, framtiden finns inom fjärde generationens kärnkraft anser jag, där man kan utnyttja kärnbränslet cirka 100 gånger mer effektivt än vad vi gör idag. Om vi ska minska utsläppen och elektrifiera fordonsflottor och båtar, samtidigt som vi ska ha billig el och tillförlitlig tillgång på densamma. Så är det vägen som vi ska vandra. Givetvis ska vi inte försumma andra källor (förutom fossildriven sådan, så småningom), solpaneler i största möjliga utsträckning på tak vore något kanske?

viccoA
1 april 2023 · 3 109 Inlägg

Munkis skrev:

viccoA skrev:

Lucif3r skrev:
Mjo, fast mycket av väntetiden beror ju på halvledarbristen som uppstod under pandemin...
Men, efterfrågan har och kommer ju knappast minska, så det kommer ju ta bra många år innan dom "hinner ikapp" på den fronten... Så ja, köa åt dina barn är nog inte så jävla långsökt faktiskt tongue

Köerna minskar snabbt, halvledarbrist drabbade alla bilar oavsett drivmedel. Många biltillverkare är ikapp, resten är snart där, efterfrågan på nya bilar har minskat rejält sista året.

Nja, testa att lägga en order på en ny Volvo t.ex. helt sjuka leveranstider trots bra tillgång på prylar. Orderböckerna är överfulla, såpass att vi på Volvo som har tjänstebil inte kan beställa en Volvo utan får köra på Polestar istället då tillgången inte räcker till.

Nya EX90 är slutsåld för de närmsta 14 månaderna t.ex

Volvo har trots minskad försäljning (12%) 2022 långa levtider (615.000 bilar).  Tesla växte från 940.000 bilar 2021 till 1.4 miljoner bilar 2022 (47% ökning) och levtiden på en model y är ca 1-2 månader. Prognos 2023 för tesla är 1.7-2 miljoner bilar. Just nu är det en överproduktion på halvledare på världsmarknaden och priserna faller.
Skulle tro att Volvos underleverantörer saknar andra komponenter, en bekant har väntat 12 månader på sin Volvo och nu är prognosen att bilen kommer efter sommaren. Volvo behöver göra förändringar på sin inköpsavdelning för att vara relevanta på marknaden i framtiden är min gissning.

Toyota gick från sina normala 8milj bilar till 7milj 2021, 2022 tog man tillbaka nästan hela tappet.

Senast redigerat av viccoA (1 april 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april 2023 · 17 461 Inlägg

Mm. Vi var inne på Peugeot och hörde oss för om en ny leasingburk. 10-12 månaders leveranstid för basutrustad 5008 aut. Inga problem sa jag, vi beställer en nu och du sätter leveransdatum 2024-05-15. Men nej, det gick inte heller... Hur fan ska de ha´t?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
1 april 2023 · 2 365 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Mm. Vi var inne på Peugeot och hörde oss för om en ny leasingburk. 10-12 månaders leveranstid för basutrustad 5008 aut. Inga problem sa jag, vi beställer en nu och du sätter leveransdatum 2024-05-15. Men nej, det gick inte heller... Hur fan ska de ha´t?

Huuuu.
Hade en 3008GT hybrid över förra sommaren.
Den hade då rullat 700mil och under de 300 milen jag åkte så lossade multimediadisplayen - gick att vicka 7-8mm framåt och bakåt.
Sedan så ballade dödavinkelvarnaren ur så fort det började regna.

Sen måste det även nämnas att min androidstereo från AliExpress för 400kr var bra mycket rappare än Pugarts system.
Kunde ta 10-20 sekunder ibland innan skärmen reagerade på ett knapptryck.

Usch.
Gött med massagestolar däremot.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april 2023 · 17 461 Inlägg

Jesper328 skrev:

Hybrid_ skrev:
Mm. Vi var inne på Peugeot och hörde oss för om en ny leasingburk. 10-12 månaders leveranstid för basutrustad 5008 aut. Inga problem sa jag, vi beställer en nu och du sätter leveransdatum 2024-05-15. Men nej, det gick inte heller... Hur fan ska de ha´t?

Huuuu.
Hade en 3008GT hybrid över förra sommaren.
Den hade då rullat 700mil och under de 300 milen jag åkte så lossade multimediadisplayen - gick att vicka 7-8mm framåt och bakåt.
Sedan så ballade dödavinkelvarnaren ur så fort det började regna.

Sen måste det även nämnas att min androidstereo från AliExpress för 400kr var bra mycket rappare än Pugarts system.
Kunde ta 10-20 sekunder ibland innan skärmen reagerade på ett knapptryck.

Usch.
Gött med massagestolar däremot.

Skulle inte köpa en Pega men 12 månaders leasing går fint. Vi har en 508 1.6 E-hdi som fungerat prickfritt i flera år men nu står den på verkstad. EGS-lådan har ballat ur. Går bara att köra manuellt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
1 april 2023 · 3 306 Inlägg

När man räknar utsläpp text på fossilbilar transport av bränslen till mackar som inte är bra, då det är mycket tunga fordon som kör runt när man läser på nätet.

Räknar man på El bikar också tillverkning utav alla laddstationer också? För skulle man ersätta alla 4.7miljoner bilar idag så vill flesta ha en laddare på sin parkering. Sedan ska det finnas laddmackar runtom så man kan åka längre turer också. Då Borde bli flera miljoner laddstationer totalt? Och allt ska underhållas också.


Vad ger mest ursläpp totalt? Då det finns drygt 3000 mackar idag i Sverige.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang