Förlorar olja

Johan14
10 maj 2023 · 5 Inlägg

Hej!

Har en Citroën c4 2014 1,6 vti. Den förlorar olja och vet inte riktigt varför. Trodde de var Toppackning eftersom de var gegga på oljelocket, men ringde verkstaden och han sa att de bara nog är kondens eftersom de inte är någon gegga på stickan, kan de stämma? Kör tyvärr mer eller mindre bara korta sträckor. Sen tändes motorlampan med felkod P0343 vilket var kamaxelgivaren. Kan de ha påverkat? Läste att de kan bli fel om de är oljeläckage.

zemet
10 maj 2023 · 4 041 Inlägg

Har du gegga på locket och bara kör korta sträckor och inget på stickan så är det nog precis som verkstaden säger.

Och skulle verkstaden ha fel så tyder det ju på att du får kylvatten in i oljan. Nivån borde då istället öka och du borde märka att det fattas kylvätska istället.

Försvinner oljan så skulle jag gissa på att du har dåliga kolvringar och att oljan helt enkelt följer med avgaserna ut. Det behöver inte vara ett katastrofalt fel, en del bilar dricker en del olja.

Hur  mycket olja förvinner på hur lång körsträcka?

Du har inte märkt av olja på backen under bilen som tyder på lekage?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Johan14
10 maj 2023 · 5 Inlägg

Tack för svar!

Säg mellan varje gång jag servar den vilket är 1 gång om året så blir de ungefär att fylla på 2-4 gånger! Ungefär! Beror på hur mycket jag kört!

Nej inget läckage under bilen kollat under för läckage och så inte sett något!

Mack Forum- och sitemoderator
10 maj 2023 · 26 149 Inlägg

Johan14 skrev:
Tack för svar!

Säg mellan varje gång jag servar den vilket är 1 gång om året så blir de ungefär att fylla på 2-4 gånger! Ungefär! Beror på hur mycket jag kört!

Nej inget läckage under bilen kollat under för läckage och så inte sett något!

Det tycker inte jag lät så farligt ändå..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Johan14
10 maj 2023 · 5 Inlägg

Inte? Kanske inte är så farligt då!

Mack Forum- och sitemoderator
10 maj 2023 · 26 149 Inlägg

Johan14 skrev:
Inte? Kanske inte är så farligt då!

Vissa bilar drar mer än andra.
Det finns också de som i stort sett inte drar någonting alls.

Min första bil, en Honda Civic, drog ingenting mellan service-tillfällena.
Och jag är glad att min nuvarande V60 inte heller gör det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Johan14
10 maj 2023 · 5 Inlägg

Ahh okej! Tack!

Steff240
10 maj 2023 · 1 018 Inlägg

Hur långt kör du per år/mellan varje service då?
Är det 500 mil eller 5000, det blir ju rätt stor skillnad...
Sen hur mycket behöver du slå på varje gång?

Johan14
10 maj 2023 · 5 Inlägg

Mellan 1500-2000 mil om året! Och ca en liter per gång!

husseman
10 maj 2023 · 1 594 Inlägg

Mack skrev:

Johan14 skrev:
Inte? Kanske inte är så farligt då!

Vissa bilar drar mer än andra.
Det finns också de som i stort sett inte drar någonting alls.

Min första bil, en Honda Civic, drog ingenting mellan service-tillfällena.
Och jag är glad att min nuvarande V60 inte heller gör det.

Hmm, detta kan ju bero på att Volvos D motorer är jävligt duktiga på att späda oljan med sitt drivmedel..- så att säga att bilen drar ingen olja, kan vara "lite" missvisande.

mvh/Husse

Mossan1
11 maj 2023 · 2 828 Inlägg

Att en motor drar olja med idel kortkörningar är inget konstigt alls.
Döden för alla motorer utom elmotorer för övrigt.

Sen, hur mycket är en "påfyllning" som sker 2-3ggr på dessa 2000mil?
1dl, 1lit, 1.5lit?

Kondensen i påfyllningslocket är också en konsekvens av att oljan aldrig/för sällan når drifttemperatur och bryts därför ner i förtid. 
Kräver tätare oljebyten för att funka i längden, om man nu promt ska ha bil trots så korta sträckor = stadsboende.
Så 2000milaintervaller med sådant körmönster får du snart koksproblem med oljan. Tyvärr, men så är det!

Katalysator/partikelfilter tar också storstryk av för mycket kortkörningar.

Allt för få vet om detta.

Senast redigerat av Mossan1 (11 maj 2023)

zemet
11 maj 2023 · 4 041 Inlägg

Helt korrekt vad Mossan säger.

Försök köra en lite längre tur med bilen då och då.

Det kommer göra gott för ditt batteri som hinner laddas fullt, avgas rening som får en chans att komma upp i temp oh bränna bort sot samt motorolja mm som får en chans att koka bort vätska.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang