Huvudbromscylinder och servo till s60r bromsar

Volvo760GLETurbo
6 juni 2023 · 207 Inlägg

Hej, är mitt upp i projekt volvo 760 t5 (ombyggd bil) behöver därför uppgradera bromssystemet för att uppnå kraven för ombyggd bil…
Då undrar jag vad jag måste ha för grejer för att få det att fungera om jag kör s60r bromsar fram och bak fungerar orginal servo och huvud från en 740?
Plockar även  bort ABS systemet
Har för mig jag såg något om att en använde 960 servo och huvud.
Som sagt vad räcker och vad bör man tänka på? Utgångar på huvud har dom olika mycket tryck för bak och fram?
Mvh

Volvo 764 (1988)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Audi A4 b7 (2007)
Lucif3r
6 juni 2023 · 2 208 Inlägg

Orginal räcker, men frågan är om det är godkänt? Texten lyder ju att HELA bromssystemet ska bytas ut.
Enklast är nog att ta huvudcylinder från valfri V70N/S60/S80. Huvudcylindern är samma på alla dom oavsett R eller inte.

Någon specifik anledning till att du väljer den jobbiga vägen med ombyggt fordon istället för en enkel reggning, eftersom du ändå "bara" kör med T5a?

Volvo760GLETurbo
6 juni 2023 · 207 Inlägg

Lucif3r skrev:
Orginal räcker, men frågan är om det är godkänt? Texten lyder ju att HELA bromssystemet ska bytas ut.
Enklast är nog att ta huvudcylinder från valfri V70N/S60/S80. Huvudcylindern är samma på alla dom oavsett R eller inte.

Någon specifik anledning till att du väljer den jobbiga vägen med ombyggt fordon istället för en enkel reggning, eftersom du ändå "bara" kör med T5a?

Har ställt frågan till en bessman som håller på med sånt och väntar på svar,
Han har sagt tidigare till mig att de räcker med att man ändrar från orginal och det var godkänt att byta från multilink till stel axel
Passar servon i bilen eller mrnar du att man tar bara huvudet och behåller en servo från 760in?

Först var det för att få ha maxxecu och sen vill ja kunna köra lite trimmat med större turbo och ombyggt utan att man ska oroa sig för att bli stannad av farbror blå och få ombess
Vill ha en ordentlig bil

Volvo 764 (1988)
Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Audi A4 b7 (2007)
Volvo760GLETurbo
7 juni 2023 · 207 Inlägg

Har frågat han som besiktar nu å han säger att de måste skilja på dom för att vara okej att använda cylinder och servo från en 740 så de går ju inte då.
Tänker nu stt jag tar en servo och cylinder ifrån en s60 men antar att alla cylindrar är gjorda FÖR ABS men jag ska ju köra utan då undrar jag om det fungerar ändå med en cylinder som är avsedd FÖR ABS  även att jag kör utan?
Nästa fråga är, är det olika bromsverkan på dom olika utgångarna på en cylinder eller är alla lika mycket tryck på?
Mvh

Volvo 764 GLE "ONLY" (1990)
Audi A4 b7 (2007)
Volvo 764 (1988)
Albin-Bertilsson
8 april · 48 Inlägg

Hur gjorde du sen fick du några svar då jag själv kommer bygga liknade och letar idéer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang