Nya regler för A-traktorer.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 juni 2023 · 14 007 Inlägg

Jag har i dagarna läst på flera ställen att det ska komma lite nya regler för A-traktorer. Det är bältesanvändning, vinterdäck och att man bara får sitta en person på ett säte och max antal personer som den är godkänd för. Det är väl okay. Men jag kan inte läsa i nån artikel nånting om att detta ska gälla EPA-traktorer. Är det så att alla ska förstå att dessa gäller även för EPA eller gäller de nya reglerna inte för EPA-traktorer?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
uhlin
9 juni 2023 · 2 831 Inlägg

Väldigt intressant fråga. Detta följer jag då jag suttit och sökt själv på detta lite nu och inte heller funnit nåt om att det även ska gälla EPA.

Fast vad jag tror... Och nu gissar jag hejvilt, så verkar det bara va A-traktorer det gäller.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2023 · 17 385 Inlägg

EPA är EPA och dessa är utdöende. Lagen gäller inte dessa. "Bälteskrav?" På en Duett -64???

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
uhlin
9 juni 2023 · 2 831 Inlägg

Hybrid_ skrev:
EPA är EPA och dessa är utdöende. Lagen gäller inte dessa. "Bälteskrav?" På en Duett -64???

jo, men de som fortfarande finns kvar får ju gå mer än 30 km/tim.

Man kan ju vända på frågan med då.... Säkerhetsbälte i en traktor?

Tycker det är ett bra förslag trots allt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 juni 2023 · 14 007 Inlägg

uhlin skrev:

Hybrid_ skrev:
EPA är EPA och dessa är utdöende. Lagen gäller inte dessa. "Bälteskrav?" På en Duett -64???

jo, men de som fortfarande finns kvar får ju gå mer än 30 km/tim.

Man kan ju vända på frågan med då.... Säkerhetsbälte i en traktor?

Tycker det är ett bra förslag trots allt.

Får EPA-traktorerna gå fortare än 30 km/h, det visste jag inte?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
uhlin
9 juni 2023 · 2 831 Inlägg

Vettemannen skrev:

uhlin skrev:

Hybrid_ skrev:
EPA är EPA och dessa är utdöende. Lagen gäller inte dessa. "Bälteskrav?" På en Duett -64???

jo, men de som fortfarande finns kvar får ju gå mer än 30 km/tim.

Man kan ju vända på frågan med då.... Säkerhetsbälte i en traktor?

Tycker det är ett bra förslag trots allt.

Får EPA-traktorerna gå fortare än 30 km/h, det visste jag inte?

/Benny

Verkar ha fel om det, men har bestämt för mig att de fick göra 40-45 km/tim när jag var i 15-års åldern. Men när jag ser efter på nätet nu verkar det va 30 som gäller. Ändrat då kanske eller minns jag fel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2023 · 17 385 Inlägg

En EPA är spärrad via en växellåda till via regler och har normalt sett 2 växlar framåt. Den får inte framföras i mer än 30 km/h men kan gå mycket fortare till motorn går på övervarv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
9 juni 2023 · 26 113 Inlägg

uhlin skrev:

Vettemannen skrev:

uhlin skrev:

jo, men de som fortfarande finns kvar får ju gå mer än 30 km/tim.

Man kan ju vända på frågan med då.... Säkerhetsbälte i en traktor?

Tycker det är ett bra förslag trots allt.

Får EPA-traktorerna gå fortare än 30 km/h, det visste jag inte?

/Benny

Verkar ha fel om det, men har bestämt för mig att de fick göra 40-45 km/tim när jag var i 15-års åldern. Men när jag ser efter på nätet nu verkar det va 30 som gäller. Ändrat då kanske eller minns jag fel.

Du kanske tänker på de så kallade moppebilarna?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
caromania Forummoderator
9 juni 2023 · 9 296 Inlägg

Om ni reder ut EPA- versus A-traktor så tycker jag det är värt att notera att regeländringarna är lysande. Däremot tycker jag det är synd att de inte höjde hastighetsgränsen till 40. De flesta A-traktorer framförs på 50/60-vägar och 40 på dessa är ”okej” men 30 är brutalt långsamt. Moppebilarna får köra fortare och de är byggda av knäckebröd medan dagens A-traktorer ofta är vanliga personbilar, dvs säkra som fan faktiskt.
Så helt rätt men synd att de inte höjde till 40km/h. Med en 30gräns tror jag trimmandet fortsätter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 juni 2023 · 14 007 Inlägg

caromania skrev:
Om ni reder ut EPA- versus A-traktor så tycker jag det är värt att notera att regeländringarna är lysande. Däremot tycker jag det är synd att de inte höjde hastighetsgränsen till 40. De flesta A-traktorer framförs på 50/60-vägar och 40 på dessa är ”okej” men 30 är brutalt långsamt. Moppebilarna får köra fortare och de är byggda av knäckebröd medan dagens A-traktorer ofta är vanliga personbilar, dvs säkra som fan faktiskt.
Så helt rätt men synd att de inte höjde till 40km/h. Med en 30gräns tror jag trimmandet fortsätter.

Ja, det tycker jag också eller till och med till 45 km/h som moppebilarna får gå.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 juni 2023 · 13 674 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Om ni reder ut EPA- versus A-traktor så tycker jag det är värt att notera att regeländringarna är lysande. Däremot tycker jag det är synd att de inte höjde hastighetsgränsen till 40. De flesta A-traktorer framförs på 50/60-vägar och 40 på dessa är ”okej” men 30 är brutalt långsamt. Moppebilarna får köra fortare och de är byggda av knäckebröd medan dagens A-traktorer ofta är vanliga personbilar, dvs säkra som fan faktiskt.
Så helt rätt men synd att de inte höjde till 40km/h. Med en 30gräns tror jag trimmandet fortsätter.

Ja, det tycker jag också eller till och med till 45 km/h som moppebilarna får gå.

/Benny

ja och ser man till säkerheten så är ju en personbil som är ombyggd ungefär en miljad gånger bättre än det där skräpet till moppebilar som säljs.. för det är bara plast... glasfiber som är så klent det bara går för att komma under 350kg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Low
9 juni 2023 · 3 296 Inlägg

Ni som säger att de ska gå 40-45kmh.

Vad är då skillnaden mellan en som är 18 år och tagit ett körkort och en person som är 15 år och tagit ett moped körkort.

Är inte stadsmiljön just "viktigt" att kunna köra i, som många misslyckas på uppkörningen för B körkort?... många hastighets begränsningar är just 40-50 i stan.

För mig låter hela grejen helt galet.

Med en sådan regel, så borde det vara exakt samma krav som på B kort.

dan-kristian
10 juni 2023 · 518 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Om ni reder ut EPA- versus A-traktor så tycker jag det är värt att notera att regeländringarna är lysande. Däremot tycker jag det är synd att de inte höjde hastighetsgränsen till 40. De flesta A-traktorer framförs på 50/60-vägar och 40 på dessa är ”okej” men 30 är brutalt långsamt. Moppebilarna får köra fortare och de är byggda av knäckebröd medan dagens A-traktorer ofta är vanliga personbilar, dvs säkra som fan faktiskt.
Så helt rätt men synd att de inte höjde till 40km/h. Med en 30gräns tror jag trimmandet fortsätter.

Ja, det tycker jag också eller till och med till 45 km/h som moppebilarna får gå.

/Benny

ja och ser man till säkerheten så är ju en personbil som är ombyggd ungefär en miljad gånger bättre än det där skräpet till moppebilar som säljs.. för det är bara plast... glasfiber som är så klent det bara går för att komma under 350kg

pratas säkerhet mm. ungdomar kan inte ens gå utanför dörren till hemmet utan att gnälla..körde moped på min tid utan glasfiber mm.jävla daltande nuförtida..

uhlin
10 juni 2023 · 2 831 Inlägg

dan-kristian skrev:

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Ja, det tycker jag också eller till och med till 45 km/h som moppebilarna får gå.

/Benny

ja och ser man till säkerheten så är ju en personbil som är ombyggd ungefär en miljad gånger bättre än det där skräpet till moppebilar som säljs.. för det är bara plast... glasfiber som är så klent det bara går för att komma under 350kg

pratas säkerhet mm. ungdomar kan inte ens gå utanför dörren till hemmet utan att gnälla..körde moped på min tid utan glasfiber mm.jävla daltande nuförtida..

Är inte säkerheten viktig? Jag skulle aldrig sätta mitt barn i en sån där låda med hjul på som kallas mopedbil.

Helt otroligt att sånt får finnas på vägarna.  Händer det nåt och du sitter i en sån...... Då är du mindre skyddad än en vanlig moped.

Mossan1
10 juni 2023 · 2 752 Inlägg

Som jag minns EPA traktorerna somnrullade när jag var parvel så hade dom två växlar, och ofjädrad bakaxel.
Samt att dom var kortade i ramen.

Dom fick inte framföras fortare än 30km/h men jag tror inte det gjorde direkt nått om den KUNDE gå fortare.
Men med ofjädrad balaxel blev den farlig även i 30 efter sämre väg.
Absoluta majoriteten rullade utanför stadsmiljöer i små samhällen, typ Byar med få boende.

Med moderna bilar omodifierade i sin uppbyggnad kunde man gott höja till 50, men öka kraven för kortet istället.
Och utan att tillåta dom MED kort taget idag att framföra den snabbare typen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2023 · 13 674 Inlägg

Mossan1 skrev:
Som jag minns EPA traktorerna somnrullade när jag var parvel så hade dom två växlar, och ofjädrad bakaxel.
Samt att dom var kortade i ramen.

Dom fick inte framföras fortare än 30km/h men jag tror inte det gjorde direkt nått om den KUNDE gå fortare.
Men med ofjädrad balaxel blev den farlig även i 30 efter sämre väg.
Absoluta majoriteten rullade utanför stadsmiljöer i små samhällen, typ Byar med få boende.

Med moderna bilar omodifierade i sin uppbyggnad kunde man gott höja till 50, men öka kraven för kortet istället.
Och utan att tillåta dom MED kort taget idag att framföra den snabbare typen.

några av mina tjejkompisar från den tiden kvaddade en epa i central örebro..   var ett jäkla liv om hur fan den bilen kunde gå så fort..    den gjorde lätt och ledigt 120 på 2an     men sen hade ägaren rätt pappa..    han ägde nämligen den största to go to stället för att trimma bilen smile 
custom racing hör i örebro   så inte konstigt att den gick och varva på bra.. smile
ryktena säger att dom hade över 100genom stan med stelbakaxel  inte konstigt att dom crashade.

helgen efter snodde dom skolan bonn traktor och blev stoppad av polisen mitt i centrala örbro och på något sätt kom dom undan med det vet fan hur smile  iof stallde dom tillbaka den och allt..   

såga ner julgranen gjorde dom oxå.. smile    önskar man var ung igen hände alltid något roligt.
idag är det roligaste som händer är när man får ledigt en helg och då sitter man endå hemma bara

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
10 juni 2023 · 2 333 Inlägg

Skillnaden är väl ändå för andra trafikanter?
Snackar vi rörelseenergi så har 400kg @45km/h runt 31250 Joule.
1500kg @30km/h ~52000 Joule.
1500kg @45km/h ~117000 Joule.

Skärper man reglerna och inför ett teori och förarprov som motsvarar ett vanligt B-kort så absolut.

Up the RA
Mack Forum- och sitemoderator
10 juni 2023 · 26 113 Inlägg

Min högst personliga åsikt är att "traktorn" har levt sitt liv.
Ta bort både A-traktor som EPA-traktorn och ha bara moppebilen kvar som alternativ för de yngre än 18 som ändå vill ha ett alternativ till mopeden..eller cykeln.
Tror det föder mer respekt för klenheten i en moppebil om det bara är det som är alternativet.
Dessutom går de redan i lagom hastighet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
torsen
10 juni 2023 · 7 202 Inlägg

Mack skrev:
Min högst personliga åsikt är att "traktorn" har levt sitt liv.
Ta bort både A-traktor som EPA-traktorn och ha bara moppebilen kvar som alternativ för de yngre än 18 som ändå vill ha ett alternativ till mopeden..eller cykeln.
Tror det föder mer respekt för klenheten i en moppebil om det bara är det som är alternativet.
Dessutom går de redan i lagom hastighet.

Håller med Mack!
Meningen med EPA- och A-traktor är att de ska vara redskapsbärare/-dragare för lant- och skogsindustrin.
Att det inte får inregistreras EPA-traktorer längre har jag full förståelse för.
Men hur kan myndigheterna skapa/tillåta ett så urbota onödigt fordon som A-traktorn?
För industrin och lant-/skogsbruket finns redan dragfordon - som är vida lämpligare än en framhjulsdriven V70 som (ofta) är sänkt och med stora fälgar som är skodda med däck som är allt annat än lämpade for fordon inom lant-/skogsbruket.
Önskar att någon kunde överbevisa att jag har fel genom att koppla en 3-skärig plog efter en V70 och därefter plöja.
En riktig traktor har i regel ett kraftuttag för driva höblås eller annat hjälpmedel utan egen drivkälla.
Var kopplar man en höblås på en V70?
Bygger man om en Land Rover Defender eller vissa Suzuki SJ 413 har jag full förståelse - för de har kraftuttag!
Nej A-traktorn har för länge sedan lämnat att vara en traktor/ett hjälpmedel för lant- och skogsindustrin.

Helt o t läste jag att det i Frankrike spånas om att höja farten för det vi kallar moppebilar till 70 km/t - UTAN KRAV PÅ FÖRARBEVIS!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 juni 2023 · 14 007 Inlägg

torsen skrev:

Mack skrev:
Min högst personliga åsikt är att "traktorn" har levt sitt liv.
Ta bort både A-traktor som EPA-traktorn och ha bara moppebilen kvar som alternativ för de yngre än 18 som ändå vill ha ett alternativ till mopeden..eller cykeln.
Tror det föder mer respekt för klenheten i en moppebil om det bara är det som är alternativet.
Dessutom går de redan i lagom hastighet.

Håller med Mack!
Meningen med EPA- och A-traktor är att de ska vara redskapsbärare/-dragare för lant- och skogsindustrin.
Att det inte får inregistreras EPA-traktorer längre har jag full förståelse för.
Men hur kan myndigheterna skapa/tillåta ett så urbota onödigt fordon som A-traktorn?
För industrin och lant-/skogsbruket finns redan dragfordon - som är vida lämpligare än en framhjulsdriven V70 som (ofta) är sänkt och med stora fälgar som är skodda med däck som är allt annat än lämpade for fordon inom lant-/skogsbruket.
Önskar att någon kunde överbevisa att jag har fel genom att koppla en 3-skärig plog efter en V70 och därefter plöja.
En riktig traktor har i regel ett kraftuttag för driva höblås eller annat hjälpmedel utan egen drivkälla.
Var kopplar man en höblås på en V70?
Bygger man om en Land Rover Defender eller vissa Suzuki SJ 413 har jag full förståelse - för de har kraftuttag!
Nej A-traktorn har för länge sedan lämnat att vara en traktor/ett hjälpmedel för lant- och skogsindustrin.

Helt o t läste jag att det i Frankrike spånas om att höja farten för det vi kallar moppebilar till 70 km/t - UTAN KRAV PÅ FÖRARBEVIS!

Helt jävla idiotiskt i så fall!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang