Mopedbil klarar inte 45km/h

alexfors
29 juni 2023 · 6 Inlägg

Hej! jag har en ligier js 50 dci motor med årsmodellen 2013 och jag har ett problem med att bilen inte klarar 45 km/h utan det högsta det når är 41 km/h jag vet inte vad som är problemet utan den har alltid varit så sedan jag köpte den. jag funderar på att plocka v ringen eftersom den inte klara den hastighet jag vill men jag vill inte heller köra utan en v ring och sedan händer det något som att jag kommer under en flygande inspektion eller liknande. skulle jätte gärna uppskatta några idéer på vad som kan vara problemet.

Senast redigerat av alexfors (29 juni 2023)

Mack Forum- och sitemoderator
29 juni 2023 · 26 161 Inlägg

När fick den en ordentlig service senast?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
alexfors
29 juni 2023 · 6 Inlägg

Mack skrev:
När fick den en ordentlig service senast?

hmm kommer inte ihåg riktigt vad det stod. jag köpte den nu i maj men det var kanske ett halvår sedan den fick en service och jag glömde informera att den har bara gått 3000 mil

zzr94092
29 juni 2023 · 4 395 Inlägg

Nån som satt på mindre hjul?

alexfors
29 juni 2023 · 6 Inlägg

zzr94092 skrev:
Nån som satt på mindre hjul?

nej de är lika stora som de som sitter på andra mopedbilar så jag tror inte det är det men det är nya däck som sitter på tror jag

Mack Forum- och sitemoderator
29 juni 2023 · 26 161 Inlägg

alexfors skrev:

Mack skrev:
När fick den en ordentlig service senast?

hmm kommer inte ihåg riktigt vad det stod. jag köpte den nu i maj men det var kanske ett halvår sedan den fick en service och jag glömde informera att den har bara gått 3000 mil

Vad ingick i den servicen?

Lite av en "tumregel" är att har man aldrig personligen gjort service på fordonet i fråga så är det inte säkert
att en service alls är gjord. Både privatpersoner och firmor som säljer fordon ljuger. Inte alltid men ibland.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
alexfors
30 juni 2023 · 6 Inlägg

Mack skrev:

alexfors skrev:

Mack skrev:
När fick den en ordentlig service senast?

hmm kommer inte ihåg riktigt vad det stod. jag köpte den nu i maj men det var kanske ett halvår sedan den fick en service och jag glömde informera att den har bara gått 3000 mil

Vad ingick i den servicen?

Lite av en "tumregel" är att har man aldrig personligen gjort service på fordonet i fråga så är det inte säkert
att en service alls är gjord. Både privatpersoner och firmor som säljer fordon ljuger. Inte alltid men ibland.

visuell kontroll underrede, bränsle tank, däck/fälgar, rem, knutar ,stag, leder, motorfästen/bultar, kontroll vätskor, vindrutetorkare, belysning, lack/kaross och provkörning. bilen har gått under två services  en i januari 2021 och en i augusti 2022.

Djo
1 juli 2023 · 10 157 Inlägg

Kan behöva ställa på pumpen, detta var info från återförsäljaren av ett annat märke när jag jobbade på verkstad som sålde mopedbilar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
alexfors
1 juli 2023 · 6 Inlägg

jag kanske vet vad som kan vara problemet, min gaspedal är jätte lätt man känner nästan inte den ens och det går bara gasa fult eller ingen gas alls nästan. när jag har full gas så kan jag trycka ner pedalen kanske 7 cm där inget händer så jag tänker det kanske är fjädern vid pedalen. men om det är det som är problemet vet någon vart jag kan köpa en ny

jaka54
1 juli 2023 · 5 753 Inlägg

Och om du öppnar motorhuven och drar eller trycker på förgasarens trottel (eller om det är bränsleinsprutning för att det är en diesel)...kan du då gasa fullt? Och kan du då be en kompis att kolla hur långt gaspedalen rör sig?

Sen ärligt talat så är det ju inte så stor skillnad på 45km/h och 41km/h och hur vet du att den bara går i 41km/h?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang