Tändproblem Wasted Spark B230

PLarsson945
8 augusti 2023 · 24 Inlägg

Tjena
Har nyligen kopplat in ett maxxecu sport I min 940 med en relativt orginal b230fk, större turbo, extraktor grenrör, större spridare, topp samt block är orört så orginal kompression 8,7:1 väl.

Har hållt på en del med att försöka få orginal tändsystem med tändspole, slutsteg och fördelare utan nån lycka, sen lyckades jag göra nått dumt så tändspolen paja.
Så nu har jag iaf en vag wasted spark spole från biltema 53-423, samma som maxxecu säljer fast biltema då. Till den har jag audi tändkablar för att få rätt anslutningar, dom har alla 6k ohm. Tändstiften är Volvo original med 0,7mm gap.

Problemet jag har är att den inte tänder på 1an och 2an, vet inte om de e relevant men på 4an så kommer gnistan vid fel vinkel.
De konstiga är att den tänder fint på alla som den ska när man har stiften ur motorn, och att den tänder på ena cylindern av paren.
Har prövat å blanda runt lite me tändkablar å tändstift å utgångar mellan spole å tändstift då. Alla funkar separat, men när man sätter på andra i paret så är det ändå bara på en.

Har kopplat testat att dra 2,5mm² kabel direkt från batterit för spänning till spolen, 2,5mm² kabel för jorden till ventilkåpan även prövat att jorda spolenschassie till motorjord.
Har kopplat IGN 3 och 4 för signal samt konfigurerat i Mtune till Ignition output och valt Wasted spark och 4ms dwell time.
Triggern är orginal och loggern och oscilioskåpet ser de bra ut i.

Det känns lite som att tändspolen är för klen, men allt detta är testat utan soppa på och vid crankning och eftersom den tydligen ska hålla för 600hk på e85 i en b230 med 0,4mm gap så fattar jag nada

Någon som har några tips/erfarenhet

Ber om ursäkt för att det blev en uppsats
Mvh Patrik

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243953/243953-30e9a791af705048d99c827eb7366e0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243953/243953-f20846afe55469d5a25b96f3f4ff9c02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243953/243953-e661e0133c8afb846ab39e9fbe7f9f9b.jpg

Jesper328
8 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

Ser du att du har en fast vinkel på 10° under motorstart.
Har du låst samt strobbat tändningen och kontrollerat att den verkligen står på 10°?
Jag tycker nämligen att triggervinkeln på 84° ser fel ut.
Jag kommer inte ihåg vad jag körde med, och datorn ligger i garaget, men jag TROR att jag körde 60-62° triggervinkel med en viss offset för att få det pang på graden.. kan kolla upp det imorgon.

Med tanke på att den inte tänder på 1an och 2an så har du defintivt fel triggervinkel eller kassa spolar.
Men som sagt, strobba tändningen.. det är a och o vid uppstart.

Up the RA
Taunuus
8 augusti 2023 · 263 Inlägg

är utgångarna konfigurerade till 1 och 2? jag har åkt sån spole med 2.8ms dwell 0.9mm gap 2bar och lambda ner på 0.7 området så den ska nog orka med. använder vanliga b230f tändkablar.

Ford 17M "Taunus" (1967)
PLarsson945
8 augusti 2023 · 24 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ser du att du har en fast vinkel på 10° under motorstart.
Har du låst samt strobbat tändningen och kontrollerat att den verkligen står på 10°?
Jag tycker nämligen att triggervinkeln på 84° ser fel ut.
Jag kommer inte ihåg vad jag körde med, och datorn ligger i garaget, men jag TROR att jag körde 60-62° triggervinkel med en viss offset för att få det pang på graden.. kan kolla upp det imorgon.

Med tanke på att den inte tänder på 1an och 2an så har du defintivt fel triggervinkel eller kassa spolar.
Men som sagt, strobba tändningen.. det är a och o vid uppstart.

Ja har storbat å vinkeln stämmer, vet också att svänghjulet sitter rätt för jag hade ner å satte de rätt under helgen, och de är ju ca 90 å har fått höra att den ska va 84, i basmappen jag utgår från som maxxecu har gjort så e de 86. Så känner att de e okej
Tändspolen är hel, va lite osäker på den gammla, men den här är ny sen idag.

Sen är detta inte start försök, har kopplat ur spridarna så de borde ju absolut inte va nått problem

PLarsson945
8 augusti 2023 · 24 Inlägg

WurstingErik skrev:
är utgångarna konfigurerade till 1 och 2? jag har åkt sån spole med 2.8ms dwell 0.9mm gap 2bar och lambda ner på 0.7 området så den ska nog orka med. använder vanliga b230f tändkablar.

Nej, har satt IGN 3 å 4 till "ignition output", på vilket sätt påverkar de?

PLarsson945
8 augusti 2023 · 24 Inlägg

PLarsson945 skrev:

WurstingErik skrev:
är utgångarna konfigurerade till 1 och 2? jag har åkt sån spole med 2.8ms dwell 0.9mm gap 2bar och lambda ner på 0.7 området så den ska nog orka med. använder vanliga b230f tändkablar.

Nej, har satt IGN 3 å 4 till "ignition output", på vilket sätt påverkar de?

Jag har mätt på båda utgångarna med tändspole och allt inkopplat å de ser bra ut, 6ms dwelltime pga spänningskorrektur, går som fyrkantpuls å är 4,4V i topparnahttps://www1.garaget.org/gallery/images/244/243953/243953-bf90052448372e6e0f4cbe2eaaed2c83.jpg

simlar
9 augusti 2023 · 5 526 Inlägg

Eftersom du har gnista med tändstiften ute så är det mest troligt felinställt triggeroffset/triggervikel som gör det.

B230 med lh2.4 svänghjul brukar ha offsett på runt 60° om jag minns rätt.

Du måste låsa tändningen på t.ex 10° och justera offset till 1ans cyl tänder vid samma värde när du kollar med tändinställningslampa ner mot remskivans markeringar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
PLarsson945
9 augusti 2023 · 24 Inlägg

simlar skrev:
Eftersom du har gnista med tändstiften ute så är det mest troligt felinställt triggeroffset/triggervikel som gör det.

B230 med lh2.4 svänghjul brukar ha offsett på runt 60° om jag minns rätt.

Du måste låsa tändningen på t.ex 10° och justera offset till 1ans cyl tänder vid samma värde när du kollar med tändinställningslampa ner mot remskivans markeringar.

Har för mig att de e 84° men har iaf haft ner lådan i helgen å kollat att de sitter ungefär 90°, så borde ju funka me de.

Tror se kan va så att jag har mätt fel me stropokåpet, för såg nån bild på hur wasted spark funka å då går strömmen åt olika håll i paren, å har haft den klämman åt samma håll så ka ske e därför den inte blinkar

Jesper328
9 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-eec515f7a893e8b687b2cd02204043d2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-b8e67209ac8f983fef1c09365028f9db.jpg

Här är mina inställningar på tändningen för startmappen.
Kommer ej ihåg om jag var på och pillade på trim angle någonting för att få tändning helt på.

Stroboskopklämman skall sitta på 1an med pilen mot tändstiftet.
Wasted spark körs i cylinderpar 1/4, och 2/3.
Om du är helt 100 på att svänghjulet sitter rätt så får du prova en triggervinkel på 60-66.

Edit: Använder du en avskärmad kabel mellan VR och ecu?

Senast redigerat av Jesper328 (9 augusti 2023)

Up the RA
PLarsson945
9 augusti 2023 · 24 Inlägg

Jesper328 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images … 4043d2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … 28f9db.jpg

Här är mina inställningar på tändningen för startmappen.
Kommer ej ihåg om jag var på och pillade på trim angle någonting för att få tändning helt på.

Stroboskopklämman skall sitta på 1an med pilen mot tändstiftet.
Wasted spark körs i cylinderpar 1/4, och 2/3.
Om du är helt 100 på att svänghjulet sitter rätt så får du prova en triggervinkel på 60-66.

Edit: Använder du en avskärmad kabel mellan VR och ecu?

Löste problemet, de fanns inget problem de va ba de att strömmen går åt olika håll i tändstiftsparen. Så behövde vända på klämman på stroboskåpet för att den skulle blinka.
Prövade även att starta å den gick igång, nu i efterhand så borde man la prövat de tidigare men jaja.
Tändvinkeln är ocksp 10° på 1ans cylinder så för mig funkar 84°
Tack för alla svar
Mvh Patrikhttps://www1.garaget.org/gallery/images/244/243953/243953-a1f8ae4e8107e8b592c09a989bd7e33c.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang