Nollad kompression, v70 -08, mek sökes i Köpingsområdet

Pkrau
7 augusti 2023 · 5 Inlägg

Ja, som rubriken lyder. Treans cylinder saknar komp totalt, så jag gissar ventilras. Optisk inspektion i tändstifthålet visar inga skador på kolven.

Därför behöver jag er hjälp att hitta en mek som kan hjälpa mig med detta i Köping eller hyfsat nära omkring.

V70 flexifuel, 2.0; 2008:a.

Tack på förhand.

Brådhis * Voff voff *
7 augusti 2023 · 10 280 Inlägg

Jag skulle nog säga att om du inte ska skruva själv kan det vara en bättre ide rent ekonomiskt att sälja bilen som den står och köpa en annan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Pkrau
8 augusti 2023 · 5 Inlägg

Så är det säkert. Dock har jag precis köpt den med förhoppningen att det inte var ventilras utan bara en spridare/tändspole som spökade. Så frågan kvarstår om någon har tips på en mek som kan hjälpa mig.

Jesper328
8 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

Några märken lär du ha på kolven om du förlorar all komp ut via ventilerna.
Lossat ventilkåpan och kontrollerat hur ventilskaften rör sig på cyl3?

Up the RA
Pkrau
8 augusti 2023 · 5 Inlägg

Nej, jag är inte säker på att jag klarar att bedöma det även om jag skulle öppna. Att slipa in en ny ventil borde jag klara, men törs inte ta av toppen då jag är livrädd att få kamkedjan fel. Så en mek vore bra att få tag på smile

Jesper328
8 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

Okej, då förstår jag.
Jag vet en grabb i Köping, men jag tror inte att han fixar det här åt dig.

Jag finns 25km öster om Örebro om du känner för att släpa den hit, däremot så kostar jag 549kr/tim.
Köping är tyvärr utanför mitt arbetsområde. smile

Å andra sidan så lär man sig inte om man inte gör själv.
Så länge du är noggrann och inte stressar så tror jag att du fixar det. 👍

Up the RA
Pkrau
8 augusti 2023 · 5 Inlägg

Ok, kanske lite långsläpat men tack för erbjudandet! Hur många timmar - ungefär - skulle jobbet ta för dig?

Slipningen tror jag absolut att jag grejar, men det är det där med kedjan som oroar mig. Du råkar inte ha en guide så jag kan kika om jag tror att jag klarar det?

Jesper328
8 augusti 2023 · 2 373 Inlägg

Låsverktyg för dessa motorer ser ut såhär och stålprofilen som man låser bakkant av kammarna heter Volvo T9997151;

https://cdn.starwebserver.se/shops/briklas/files/b8215.jpg

I övrigt så vill de ha ett mothåll för att lossa nedre remskivan, men det går ju såklart med en saftig mutterknack också. smile
Likaså ett mothåll på oljepumpens drev, men det kan du ta med en låsringstång.
Sedan så vill de gärna ha nya friktionsbrickor bakom och framför vevaxeldrevet vid återmontering.

Jag kan tyvärr inte dela med mig av verkstadshandböcker, men det är bara att vara noggrann med att märka upp motorn.
Demontera aggregatrem och vevaxelns remskiva.
Demontera ventilkåpa och bröskåpa.
Tillverka eller köp ett låsverktyg för kammarna och dra runt motorn till du kan montera det.
Märk sedan upp vevaxeldrev, kamdrev, och kedja med en vit däckpenna mot godset i block och topp. (tips är att märka vevaxeln i linje med kilspåret.)
Släpp kedjesträckaren och glidskenorna, sedan hänger du av kedjan.

Sedan är det bara att lossa och lyfta av toppen, demontera kammarna, demontera ventilfjädrar och knaster med en ventilbåge, sedan peta ut ventilerna.
Dock så bör du ju kontrollera topplockspackningen och toppen i sig först.
Likaså cylinderloppet där du saknar komp.

En grej du kan göra är att hälla i en skvätt olja i cylinder 3 och göra ett nytt kompprov.
Får du kompression efter att du hällt i lite olja så betyder det att kolvringarna är kassa.

För mig så tippar jag på att det tar ungefär 6 timmar, plus/minus 2-3tim.
Däremot så har jag gjort såna här jobb MÅNGA gånger. smile

Senast redigerat av Jesper328 (8 augusti 2023)

Up the RA
Pkrau
10 augusti 2023 · 5 Inlägg

Tack för utförligt svar. Låter inte som något jag ska ge mig på tror jag, så jag får fortsätta leta mek. Kanske hör jag av mig till dig om jag inte hittar någon mer lokalt.

Btw, olja i cyl gav inte högre komp.

zemet
10 augusti 2023 · 4 041 Inlägg

Ren nyfikenhet från min sida.
Varför tror du det är ventilras?
Är det vanligt att endast en ventil havererar på dessa motorer?
Och hur ser haveriet ut i dessa fall? Skär ventilen fast i styrningen?
Eller spricker ventilhuvudet så delar av ventilen saknas?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang