Dyra oljebyte

tjoiloen
6 november 2023 · 1 Inlägg

Hej!
Serviceintervall på bilar är satt till minst en gång per år. Detta stör mig och låter ologiskt. VARFÖR konstrueras ALLA bilar så att de behöver service exakt var 365e dag? Redan här låter det bluff och båg lång väg. Jag misstänker att detta bara är ett sätt för bilfirmorna att tjäna pengar.
Nu till oljebytet. Även här, varför varje år? Varför inte 10 månader eller 14 månader? Jag har en elhybrid (bensin) där motorn rullar ca 500 mil/år. Likföbenat ska bilfirman hälla ut min nästan nya olja bara för att den funnits i motorn i 365 dagar.
I min sommarstuga har jag en gammal Klippo som aldrig varit i närheten av ett olje eller tändstiftsbyte under sina +20 år.
Visst, säkert en enklare kosnruktion men ändå, samma princip, en kolv en vevaxel osv. Och kanske hade den startat på första draget i stället för på andra, vad vet jag?
Ett oljebyte på bilen går snart på 2000:- Googlar man så tycker alla experter att man absolut ska byta varje år. Ofta utan att övertyga mig. Så nu har ni chansen att förklara. Vad händer om jag gör bytet var 1000e mil, dvs varannat år, förutom att jag tjänar 2000 kr/år.

Jesper328
6 november 2023 · 2 374 Inlägg

Beror lite på.
Vissa bilar har 2-3 år eller X antal mil beroende på vilken olja som hälls i.
Dessa intervaller gäller endast den rekommenderade oljespecifikationen.
Precis som mejeriprodukter så är olja är en färskvara och bryts ned med tiden.

Anledningar till att byta olja efter 1år / 1000-1500 mil.

1. Oljan tar åt sig fukt, och detta försvinner ej såvida oljan inte får komma upp i riktig arbetstemp och bibehålla den temperaturen en bra stund för att ånga bort allt vatten.
Vatten smörjer ju inte speciellt bra.

2. En motor är aldrig tät ner i vevhuset.
Således så kommer du att få ner bränsle i oljan, och denna behöver ångas bort den med.
Uppnås ej vid körningar under, säg minst 8-10 mil?
Beror lite på motor och oljevolym.

3. Lager osv slits alltid i en motor.
Således så får du metallpartiklar som ej tas av oljefiltret i oljan som gör den ”strävare”, likaså sot och andra partiklar.
Sotpartiklar skall bindas av oljan, det är ett av oljan jobb.

4. Förhindra att korrosion uppstår på insidan av motorn.
T.ex vev, cylinderväggar, osv.
LL-oljor har tillsatser för att förebygga detta, vilket är varför dessa oljor är dyrare men har ett längre serviceintervall.

Detta är ett axplock av anledningar.
Jag kan garantera att de allra flesta motorhaverier beror på bristande underhåll.
Visst kan du skippa att serva bilen varje år, det är helt upp till dig, men det är en liten kostnad jämfört med att köra t.ex lagerras. smile
Lär du dig att göra det själv så fixar du ett oljebyte för 600-800kr beroende på hur många liter olja som går åt.

T.ex bromsvätska är också något man bör byta vartannat år.
Denna tar åt sig fukt, och fukten ser till att bromssystemets komponenter rostar ihop.
Kan även gå så illa att fukten övergår i gasform vilket leder till kraftigt försämrad bromsförmåga, men då ska det bli varmt först.

Senast redigerat av Jesper328 (6 november 2023)

Up the RA
Low
6 november 2023 · 3 313 Inlägg

2000kr på en service per år låtet väl inte så farligt? Låter som en någorlunda ny bil, som oftas man vill ha den lilla stämpeln.

Värdeminskningen är väl värre🤑

Servar mina bilar själv 400-700 per år.

Janneutanb
6 november 2023 · 7 271 Inlägg

Kolla på alla tyska bilar där man kör med "long life" olja och långa intervaller hur mycket bekymmer dom har.

Oljebyten är det billigaste och bästa sättet att hålla liv i sin motor.
Kostar det för mycket att lämna in så lär dig att göra det själv. Min mor gjorde det själv fram tills hon fyllde 55 år.

Vill du inte göra det heller så kanske du bör överväga busskort.

jaka54
6 november 2023 · 5 741 Inlägg

Varför lämna in en bil för oljebyte som är så enkelt att göra själv???

uhlin
6 november 2023 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
Varför lämna in en bil för oljebyte som är så enkelt att göra själv???

Allt är väl relativt. Visst, oljebyte är ju ingen stor grej och göra, men kan man det inte blir det svårare direkt.

Som min far alltid sa: konst är sånt man inte kan, när man kan det är det ingen konst.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2023 · 17 486 Inlägg

jaka54 skrev:
Varför lämna in en bil för oljebyte som är så enkelt att göra själv???

Vi lämnar in våra privatbilar pga att garanti måste gälla och sen pga av fy fan. Och ja: Vi byter servar varje höst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
7 november 2023 · 7 238 Inlägg

Är det din första bil, och vad är det för bil - förutom att det är en sådan där halvmesyr = hybrid.
På en halvmesyr(hybrid) är det extra viktigt att byta olja eftersom dom, i regel, endast går så korta stunder att motoroljan inte hinner bli så varm att kondens "kokar bort" utan i stället lagras i motoroljan, vilket på sikt är MYCKET skadligt, och även kan påverka avgasemissionerna så att bilen blir underkänd vid besiktningen.
Är du ekonomisk(du verkar i alla fall vara snål) så köper du en elektrisk oljebytare och köper motoroljan hos LIDL, och byter olja själv - filter kan du strunta i.
All annan service hoppar du över - bilprovningen ger dig med tiden arbetsorder på vad som behöver åtgärdas.
Stor skillnad på att vara ekonomisk och snål!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang