Hjul släppte från fälg

Linafor
6 november 2023 · 5 Inlägg

Hej.
Jag lämnade in bilen (Volvo v 70) på bilverkstad för ett par veckor sen, köpte två nya däck av dem och de satte på dem åt mig. Idag när jag åkte på motorvägen hörde jag ett ljud i bilen och (som tur var) när jag körde av motorvägen så flög ena hjulet iväg, det släppte alltså från fälgen och rullade iväg. Hur i hela friden kan det hända? Är det fel Tum på däcket de har satt på min fälg? Verkstaden vill inte ersätta oss med nytt däck utan påstår att vi har kört på något och att det är därför däcket har åkt av. Nu vill de ha ersättning av mig för ett begagnat däck som de erbjuder sig sätta på bilen för 500 kronor. Ingen garanti lämnar dem på deras däck jag köpte då de menar att felet inte ligger hos dem.. tacksam för råd..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2023 · 17 486 Inlägg

Så däcket gav sig iväg och fälgen satt kvar? Nej, det är inte acceptabelt. Risken för att andra däcket gör samma sak är ju överhängande...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Aronson
6 november 2023 · 914 Inlägg

Du körde för länge med punktering, när hjulet är tomt på luft så kan däcket lätt krängas av.
Verkstan har ej orsakat detta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2023 · 17 486 Inlägg

Har däcket som åkte av visat sig bli skadat och punkterat så som ovan säger. Sorry. Köp ett nytt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Linafor
6 november 2023 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Så däcket gav sig iväg och fälgen satt kvar? Nej, det är inte acceptabelt. Risken för att andra däcket gör samma sak är ju överhängande...

Precis så. Nej vi kommer byta ut det däcket imorgon med. Det är bara det att vi får köpa två nya däck nu då när
Vi hade köpt nya däck från firman för två veckor sen..

Linafor
6 november 2023 · 5 Inlägg

Aronson skrev:
Du körde för länge med punktering, när hjulet är tomt på luft så kan däcket lätt krängas av.
Verkstan har ej orsakat detta.

Men punka redan efter två veckor? Vi köpte ju nya däck på firman för två veckor sen

Linafor
6 november 2023 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har däcket som åkte av visat sig bli skadat och punkterat så som ovan säger. Sorry. Köp ett nytt.

Vi åkte för att leta efter däcket men hittar det inte så vi vet inte vad som har hänt med det eller varför det släppte

Low
6 november 2023 · 3 313 Inlägg

Linafor skrev:

Aronson skrev:
Du körde för länge med punktering, när hjulet är tomt på luft så kan däcket lätt krängas av.
Verkstan har ej orsakat detta.

Men punka redan efter två veckor? Vi köpte ju nya däck på firman för två veckor sen

Punka, kan du få efter 1 meter.

Hur mår fälgen?..

jaka54
6 november 2023 · 5 741 Inlägg

Kände du inte att du fått punktering?  Ett däck kan inte lossa bara så där...du måste ha kört en stund med punka!

VirreEriksson
6 november 2023 · 1 301 Inlägg

Detdär händer inte om det inte är väääldigt lite luft i däcken. Bilägarens ansvar att se till att det är rätt lufttryck, inte verkstaden

Linafor
7 november 2023 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Kände du inte att du fått punktering?  Ett däck kan inte lossa bara så där...du måste ha kört en stund med punka!

Nej ingenting jag märkte av

krambriw
7 november 2023 · 427 Inlägg

Om det andra däcket sitter kvar kan du ju dubbel-kolla att det verkligen har rätt dimension för fälgen du har. Antar att verkstaden satte lika däck på båda fälgarna.

Behöver ju heller inte ha tappat luft pga klassisk punktering, kanske inte var riktigt tät mot fälg, pga rost eller annan ojämnhet, dålig eller otät ventil, vem vet

granadadr
7 november 2023 · 7 290 Inlägg

Linafor skrev:

Aronson skrev:
Du körde för länge med punktering, när hjulet är tomt på luft så kan däcket lätt krängas av.
Verkstan har ej orsakat detta.

Men punka redan efter två veckor? Vi köpte ju nya däck på firman för två veckor sen

punktering kan man få efter 10 min om man har otur, en polare hade köpt ny bil kom och visade den för mig å när han kom hem så hade han punktering, ca 3 mils körning totalt, och en timme,

krambriw
7 november 2023 · 427 Inlägg

V70:an hade tydligen inte elektronisk punkaövervakning då

På min förra Audi A6 varnade den en gång (förutom dom tillfällen då man gått från sommar till vindterdäck och omvänt). Jag såg då att jag hade minst 5 sådana där djävla typ gipsskiveskruvar (som kan ställa sig på skallen om man tappar dom) i höger fram. På gummiverkstaden fixade dom det och två till däck som också hade ett antal i sig, totalt tre av däcken var punkterade. Visade sig senare fick jag höra att en snickare tappat en kartong på parkeringen när han lastade bilen, där jag senare valde att parkera

jaka54
7 november 2023 · 5 741 Inlägg

Fattar fortfarande inte...får man punktering så känner man ju det direkt!

torsen
7 november 2023 · 7 238 Inlägg

Tror/anser du fabulerar.
Ett däck kan släppa från fälgkanten, men inte hoppa av.
Har under årens lopp fått flera punkteringar då däcket släppt från kanten - men aldrig att däcket hoppat av.
Dessutom, vad är du för bilförare som inte märker då du får punktering på en V70.
Var det fram eller bak?
En gång fick jag punktering på höger bakdäck på en Citroen med gashydraulisk fjädring.
Ett svagt konstigt  oljud hördes, men jag fortsatte att köra, eftersom det var motorväg.
När jag kom hem var däcket delat i ringar, men ingen del hade lämnat fälgen.
Förra året landade jag lite olyckligt på vänster framhjul, efter ett gupp.
Däcket lossnade från fälgkanten, men lossnade inte från fälgen.
Vid Teknikens Världs älgtest händer det att däck krängs av från fälgkanten, men aldrig att de lämnar fälgen.
Att ditt däck, vid körning rakt fram på motorväg, skulle kunna hoppa av från fälgen är ytterst osannolikt.
Såvida inte HELT FEL däckdimension monterats.
Har du kollat dimensionen på det kvarvarande nyligen bytta däcket?
Har bilen möjligen 400 mm-fälgar och 16"-däck har monterats?

För många många år sedan köpte jag en Citroen 2CV, där de utslitna däcken var mycket lätta att demontera.
16"-däck på 400 mm-fälgarna.

Mossan1
7 november 2023 · 2 828 Inlägg

Jag har också fått punka efter vägen flertalet gånger. Även explosiva sådana, men aldrig har ett däck lämnat fälgen. Inte ens på skrot/isbilen när man ändå medvetet körde dryga kilometern tillbaka (full fart efter grusvägen)  bara för man inte brydde sig. Hjulet blev ändå skrot i sin helhet om däcket inte höll luft.

Däcket var slamsor typ, fälgen givetvis stukad och tom skadad skärmkant av däckslamsorna, men kvar satt det. Som var kvar.

Men omöjligt att det lossnar är det inte.

Det är faktiskt inte helt omöjligt att det sitter tex ett 16" däck på en 15" fälg. 
V70 har ju båda som orginal. Någon KAN ju ha extremt dålig dag (mår inte bra, precis skiljt sig, osv) och göra sådan tabbe.  Människor liksom.
Det är inte helt omöjligt att en tum överdim skulle kunna täta och stå luft så pass att man kan åka en bit.

Intressant vore att se en bild av däcket.
Oskadat eller relativt oskadat måste det nästan vara så. Eller tillverkningsfel.

Om hela HJULET, dvs däck+fälg lossnar och sticker iväg är det ju monteringsfel.
Händer också i ruschen när "alla" ska byta hjul samtidigt.  Hände mycket mer sällan förr när folk bytte själva.

Och naturligtvis kan man få punka nästan genast om oturen är framme.
Punka av slitet/gammalt däck är ovanligt. Nästan alltid något påkört, som spik, tex.

Edit:
Minns nu faktiskt att slitbanan lämnade  däcket i isbilsexemplet ovan. Som en gummiring. Det låg efter vägen sen. Men övriga däcket var kvar. Kan ha varit ett regummerat, vet ej. Allt inkl bil var från polarens skrot.

Senast redigerat av Mossan1 (7 november 2023)

granadadr
7 november 2023 · 7 290 Inlägg

joo har hänt MASSOR av gånger att däckverkstaden dragit åt för dåligt/missat att dra åt,, då är det bara att åka tillbaka och förklara läget

Brådhis * Voff voff *
8 november 2023 · 10 280 Inlägg

Nyligen monterat däck betyder också en del däckpasta kvar. Så kör man då punka och fortsätter köra så är det nog iaf inte omöjligt att däcket kliver av från fälgen.

Att man skulle kört omkring med 16"-däck på 15"-fälg är dock helt omöjligt. Det blir inte tätt! Alls!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang