Blanke
29 januari
· 331 Inlägg
Volvofarfar skrev:
Varför kosta på en trött B200k motor? För jag antar att det inte är en fin orginalbil vi pratar om.. Varför inte försöka at få tag på en valfri relativt piggare B230 och lägga pengarna på?🤔
I grunden är det inte en stor kostnad. Kanske 2000kr totalt på nya lager, packboxar, kolvringar och packningar till 200k blocket. Sedan använda detta block som ett inlärningstillfälle där någonting fint inte egentligen riskerar att gå sönder. Bilen förövrigt är faktiskt i ett otroligt fint originalskick. Nedsuttet förarsäte, lite rost i trösklarna och bakluckan med en spricka i rutan. Utöver det är det inte en enda liten bula någonstans och allting på bilen fungerar som det ska. Ja, förutom högtalarna då som inte är inkopplade.
Mew skrev:
Blanke skrev:
torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag kanske byta lamellen, och absolut byta packboxen på vevaxeln bakom svänghjulet.
Att inte byta topplocksskruvarna kan stå dig dyrt, eftersom de dras till sträckgränsen, och det kan man bara göra en gång, sedan flyter skruvarna.
Var under tron att det gick att återanvända på b200/b230. Lamellen kommer bytas i framtiden, men inte nu. Förre ägaren har installerat en hydraulkoppling och gjort det fel. Känns slöseri att hålla på och slita ned nya lameller medans jag försöker lista ut felet. Biter otroligt lågt, frikopplar inte helt, och går inte att få i växlar utan skrammel. Det plus hemmabygge gör så det kan ta lite tid att lista ut/få tag på originaldelar ifall jag måste byta till vajer. Lika bra att köra sluta originalkopplingen då.
Sedan packboxen bakom svänghjulet är menat att bytas. Det här följer väl med i kompletteringssystem om jag inte missminner mig helt. Alla packboxar vill jag då byta ut!
På dessa motorer kan du återanvända topplocksbultarna om de inte är utsträckta för mycket (lär de inte vara om de bara använts en gång men mät för säkerhets skull). Minns inte måttet på rak arm men det finns på nätet lite varstans.
Äh jag beställde nya topplocksbultar bara för att vara på säkra sidan.
Growe skrev:
har återanvänt skruvarna många gånger aldrig varit ett problem
så det skulle jag inte byta om jag inte avser att ha 400-500hk men då kör man ju endå arp ochn då kan man återanvända dom
alla packboxar ska man alltid byta..
jag skulle inte heller lägga ner energi på en b200k . det är igentligen inte värt att spara.
sen vet jag inte vad anledningen till att byta lager och dyligt.. dessa motorer går ju lätt 60-100k på orginal lagrena. det gäller oxå att ha koll att man inte bara kan kasta i nya lager och ringar rätt i och tro att det kommer fungera.. är vevaxeln omslipad någon gång i sitt liv bhöver man andra lager så man ska iallfall kolla med Plastigauge att man får i rätt lager. hur stort spel man ska ha får man kolla upp inget jag kan i huvudet.. men kanske kan ta reda på det.
samma sak så måste kolvringarnas gap kollas. för dom behöver slipas till rätt mått.. för stormått så tätar dom inte och för tight gap så dödar man kolvvarna.
det är ju inget jätte svårt jobb men det är tidskrävande. men ska alltid göras för att försäkra sig om att man inte bygger en motor som går sönder vid första varmkörningen
Att byta ut lager är delvis en del av att lära sig hur man gör det. Men när motorn var igång var det ett redigt oljeläckage samt ett väldigt fint knackljud.
Sant det du säger om att motorns historik är okänd och det är värt att mäta innan någonting görs. För att det ska vara så korrekt som möjligt ska allt spel mätas. Jag tänker väl göra en fuling och bara mäta ringgap och axialspel. Kan med 90% säkerhet säga att motorn är i ett oöppnat originalskick.
Och en sak som enligt mig gör att b200k faktiskt är värt att leka med och använda är faktumet att motorn startar som ett skott oavsett väder. Startat både med och utan motorvärmare i -30/-40c på första försöket. Det har jag aldrig varit med om att andra rödblockare gör.
Men som sagt, renoveringen är till största graden ett tillfälle att få pröva på saker och lära sig någonting nytt. Mäta och sånt kan man väl göra vid varje moment för att vara noga. Men det är en standard motor som ska få nya standarddelar i sig. Inte mycket som kan gå fel tänker jag.
Senast redigerat av Blanke (29 januari )