Motorbyte/restoration - vad saknas?

Blanke
28 januari · 322 Inlägg

Drar motorn nästa helg, då jag inte har lust att vänta 2 veckor på att få nästa del så undrar jag om det är någonting som jag har glömt. Motorn är en b200k.

-Kompletteringssats B19/B21/B23/B200/B230A/K

-Sotningssats B200K 1985-

-Spännrulle till kamrem B19/B21/B23/B200/B230

-Vevlager B200/B230/B234 Glyco

-Ramlager B200/B230 ca 1985-88

-Axialbrickor B200/B230 ca 1985-88

-Kolvringar B200 B204

-Vattentemperaturgivare 1974- UNF 5/8x18

-Urtrampningslager universal - höjd 22.5mm SKF

-Svänghjulslager

-Bussning växelspak M45/M46/M47/M90

-O-ring växelförare M45/M46/M47/M90

-Flamfälla kit B21/B23/B230 mfl

-Gummitätning bak ventilkåpa B19/B21/B23/B234

-Kamaxelrem B19/B21/B23/B230 -1992

-motorlyft

-motorstativ

-ventilslippinnar

-slippasta

-tändningslampa

-kolvringskompressor

-honingsverktyg

-komptestare

-nya pinnbultar till grenrör (gått av)
Vad jag vet att jag saknar är monteringsfett och olika vätskor. Kopplingen ska inte bytas då den troligen är i ett fint skick och då förra ägaren har fulinstallerat hydraulkoppling vill jag inte förstöra nya kopplingen medans jag får i ordning på justeringen. Ska passa på att byta vissa saker runt kopplingen dock inklusive några bussningar till växelspaken.

Saker som rör fördelare, vattenpump, tändstift osv ska jag inte göra nu heller. Det tar jag en titt på när motorn är tillbaka i bilen. Kommer även dra en fuling med att återanvända topplocksbultarna då det är originalbultar som aldrig återanvänts förr. Men om dom är skadade köps nya in. Gummislangar osv kommer också att återanvändas, t.ex vevhus i oljeblocket.

Så vad säger ni mer erfarna? Saknas någonting eller duger detta för syftet av att fräscha upp en 85ans b200k?

torsen
28 januari · 7 236 Inlägg

I ditt ställe skulle jag kanske byta lamellen, och absolut byta packboxen på vevaxeln bakom svänghjulet.
Att inte byta topplocksskruvarna kan stå dig dyrt, eftersom de dras till sträckgränsen, och det kan man bara göra en gång, sedan flyter skruvarna.

Senast redigerat av torsen (28 januari )

Blanke
28 januari · 322 Inlägg

torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag kanske byta lamellen, och absolut byta packboxen på vevaxeln bakom svänghjulet.
Att inte byta topplocksskruvarna kan stå dig dyrt, eftersom de dras till sträckgränsen, och det kan man bara göra en gång, sedan flyter skruvarna.

Var under tron att det gick att återanvända på b200/b230. Lamellen kommer bytas i framtiden, men inte nu. Förre ägaren har installerat en hydraulkoppling och gjort det fel. Känns slöseri att hålla på och slita ned nya lameller medans jag försöker lista ut felet. Biter otroligt lågt, frikopplar inte helt, och går inte att få i växlar utan skrammel. Det plus hemmabygge gör så det kan ta lite tid att lista ut/få tag på originaldelar ifall jag måste byta till vajer. Lika bra att köra sluta originalkopplingen då.

Sedan packboxen bakom svänghjulet är menat att bytas. Det här följer väl med i kompletteringssystem om jag inte missminner mig helt. Alla packboxar vill jag då byta ut!

Volvofarfar
28 januari · 1 312 Inlägg

Varför kosta på en trött B200k motor?  För jag antar att det inte är en fin orginalbil vi pratar om.. Varför inte försöka at få tag på en valfri relativt piggare B230 och lägga pengarna på?🤔

Senast redigerat av Volvofarfar (28 januari )

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Mew
29 januari · 2 160 Inlägg

Blanke skrev:

torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag kanske byta lamellen, och absolut byta packboxen på vevaxeln bakom svänghjulet.
Att inte byta topplocksskruvarna kan stå dig dyrt, eftersom de dras till sträckgränsen, och det kan man bara göra en gång, sedan flyter skruvarna.

Var under tron att det gick att återanvända på b200/b230. Lamellen kommer bytas i framtiden, men inte nu. Förre ägaren har installerat en hydraulkoppling och gjort det fel. Känns slöseri att hålla på och slita ned nya lameller medans jag försöker lista ut felet. Biter otroligt lågt, frikopplar inte helt, och går inte att få i växlar utan skrammel. Det plus hemmabygge gör så det kan ta lite tid att lista ut/få tag på originaldelar ifall jag måste byta till vajer. Lika bra att köra sluta originalkopplingen då.

Sedan packboxen bakom svänghjulet är menat att bytas. Det här följer väl med i kompletteringssystem om jag inte missminner mig helt. Alla packboxar vill jag då byta ut!

På dessa motorer kan du återanvända topplocksbultarna om de inte är utsträckta för mycket (lär de inte vara om de bara använts en gång men mät för säkerhets skull). Minns inte måttet på rak arm men det finns på nätet lite varstans. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 januari · 13 742 Inlägg

har återanvänt skruvarna många gånger aldrig varit ett problem smile

så det skulle jag inte byta om jag inte avser att ha 400-500hk men då kör man ju endå arp ochn då kan man återanvända dom smile

alla packboxar ska man alltid byta..
jag skulle inte heller lägga ner energi på en b200k .  det är igentligen inte värt att spara.   
sen vet jag inte vad anledningen till att byta lager och dyligt.. dessa motorer går ju lätt 60-100k på orginal lagrena.    det gäller oxå att ha koll att man inte bara kan kasta i nya lager och ringar rätt i och tro att det kommer fungera..   är vevaxeln omslipad någon gång i sitt liv bhöver man andra lager  så man ska iallfall kolla med Plastigauge att man får i rätt lager.  hur stort spel man ska ha får man kolla upp inget jag kan i huvudet.. men kanske kan ta reda på det.

samma sak så måste kolvringarnas gap kollas.  för dom behöver slipas till rätt mått.. för stormått så tätar dom inte och för tight gap så dödar man kolvvarna.

det är ju inget jätte svårt jobb men det är tidskrävande. men ska alltid göras för att försäkra sig om att man inte bygger en motor som går sönder vid första varmkörningen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 januari · 13 742 Inlägg

ringgap
övre ring 0,30-0.50mm
nedre ring 0.30-0.50mm
oljering  0,20-0.50mm

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Blanke
29 januari · 322 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Varför kosta på en trött B200k motor?  För jag antar att det inte är en fin orginalbil vi pratar om.. Varför inte försöka at få tag på en valfri relativt piggare B230 och lägga pengarna på?🤔

I grunden är det inte en stor kostnad. Kanske 2000kr totalt på nya lager, packboxar, kolvringar och packningar till 200k blocket. Sedan använda detta block som ett inlärningstillfälle där någonting fint inte egentligen riskerar att gå sönder. Bilen förövrigt är faktiskt i ett otroligt fint originalskick. Nedsuttet förarsäte, lite rost i trösklarna och bakluckan med en spricka i rutan. Utöver det är det inte en enda liten bula någonstans och allting på bilen fungerar som det ska. Ja, förutom högtalarna då som inte är inkopplade.

Mew skrev:

Blanke skrev:

torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag kanske byta lamellen, och absolut byta packboxen på vevaxeln bakom svänghjulet.
Att inte byta topplocksskruvarna kan stå dig dyrt, eftersom de dras till sträckgränsen, och det kan man bara göra en gång, sedan flyter skruvarna.

Var under tron att det gick att återanvända på b200/b230. Lamellen kommer bytas i framtiden, men inte nu. Förre ägaren har installerat en hydraulkoppling och gjort det fel. Känns slöseri att hålla på och slita ned nya lameller medans jag försöker lista ut felet. Biter otroligt lågt, frikopplar inte helt, och går inte att få i växlar utan skrammel. Det plus hemmabygge gör så det kan ta lite tid att lista ut/få tag på originaldelar ifall jag måste byta till vajer. Lika bra att köra sluta originalkopplingen då.

Sedan packboxen bakom svänghjulet är menat att bytas. Det här följer väl med i kompletteringssystem om jag inte missminner mig helt. Alla packboxar vill jag då byta ut!

På dessa motorer kan du återanvända topplocksbultarna om de inte är utsträckta för mycket (lär de inte vara om de bara använts en gång men mät för säkerhets skull). Minns inte måttet på rak arm men det finns på nätet lite varstans. smile

Äh jag beställde nya topplocksbultar bara för att vara på säkra sidan.

Growe skrev:
har återanvänt skruvarna många gånger aldrig varit ett problem smile

så det skulle jag inte byta om jag inte avser att ha 400-500hk men då kör man ju endå arp ochn då kan man återanvända dom smile

alla packboxar ska man alltid byta..
jag skulle inte heller lägga ner energi på en b200k .  det är igentligen inte värt att spara.   
sen vet jag inte vad anledningen till att byta lager och dyligt.. dessa motorer går ju lätt 60-100k på orginal lagrena.    det gäller oxå att ha koll att man inte bara kan kasta i nya lager och ringar rätt i och tro att det kommer fungera..   är vevaxeln omslipad någon gång i sitt liv bhöver man andra lager  så man ska iallfall kolla med Plastigauge att man får i rätt lager.  hur stort spel man ska ha får man kolla upp inget jag kan i huvudet.. men kanske kan ta reda på det.

samma sak så måste kolvringarnas gap kollas.  för dom behöver slipas till rätt mått.. för stormått så tätar dom inte och för tight gap så dödar man kolvvarna.

det är ju inget jätte svårt jobb men det är tidskrävande. men ska alltid göras för att försäkra sig om att man inte bygger en motor som går sönder vid första varmkörningen

Att byta ut lager är delvis en del av att lära sig hur man gör det. Men när motorn var igång var det ett redigt oljeläckage samt ett väldigt fint knackljud.
Sant det du säger om att motorns historik är okänd och det är värt att mäta innan någonting görs. För att det ska vara så korrekt som möjligt ska allt spel mätas. Jag tänker väl göra en fuling och bara mäta ringgap och axialspel. Kan med 90% säkerhet säga att motorn är i ett oöppnat originalskick.

Och en sak som enligt mig gör att b200k faktiskt är värt att leka med och använda är faktumet att motorn startar som ett skott oavsett väder. Startat både med och utan motorvärmare i -30/-40c på första försöket. Det har jag aldrig varit med om att andra rödblockare gör.

Men som sagt, renoveringen är till största graden ett tillfälle att få pröva på saker och lära sig någonting nytt. Mäta och sånt kan man väl göra vid varje moment för att vara noga. Men det är en standard motor som ska få nya standarddelar i sig. Inte mycket som kan gå fel tänker jag.

Senast redigerat av Blanke (29 januari )

Blanke
29 januari · 322 Inlägg

Ifall det är någon annan nybörjare som är intresserad, så kan jag säga att alla verktyg och delar för det här arbetet har kostat runt 10k. Men i framtiden kommer det vara betydligt billigare att lyfta ur och renovera motorer. Bara köpa in sotningssats tillsammans med lager och ringar!

Ett tips från min del är väl att ha en kompis som man köper in verktygen med, då blir det mycket billigare.

Blanke
27 februari · 322 Inlägg

5 veckor senare, motor är renoverad och sista som är kvar är att dra ny kopplingswire, nytt kablage från anslutningen vid brandväggen, fylla på olja, kylarvätska och sätta tillbaka smådetaljer. Även kardanen måste skruvas på igen.

Något jag bör tänka på vid första starten? Tänker att jag ska försöka hålla varven runt 1200-1500 i ett tag och jag ska prima oljan med startmotorn.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 februari · 13 742 Inlägg

det är ju inte fel att dra upp oljetrycket först.. helt klart.. men glöm då inte att se till att motorn inte får bensin under tiden..  sen är det bra att försöka varmköra bilen direkt..
så ringarna får slita in sig från start. 

man kan ju köra oljepumpen utan att köra runt motorn om kamremmen inte är monterad..  samma axel som går till fördelaren går ju till oljepumpen så man kan köra upp trycket med en borrmaskin om man vill smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Blanke
27 februari · 322 Inlägg

Growe skrev:
det är ju inte fel att dra upp oljetrycket först.. helt klart.. men glöm då inte att se till att motorn inte får bensin under tiden..  sen är det bra att försöka varmköra bilen direkt..
så ringarna får slita in sig från start. 

man kan ju köra oljepumpen utan att köra runt motorn om kamremmen inte är monterad..  samma axel som går till fördelaren går ju till oljepumpen så man kan köra upp trycket med en borrmaskin om man vill smile

Yes jag tänkte göra så från starten men det blev att nolla motorn och installera kamremmen i förväg. Jag ska se om nollningen fortfarande är kvar, annars kommer jag bara vrida axeln.

Tänker du med bensinen för att det inte ska blandas med oljan? Eller tänker du så att den inte ska tända?

Blanke
3 mars · 322 Inlägg

Uppdatering till er alla: https://www.youtube.com/shorts/CQvlA6WvOzg


Motorn vägrade starta första försöket. Kom på att jag aldrig satte tillbaka fördelarlocket korrekt.

Andra försöket startade den genom att bara dutta startmotorn. Växellådan känns som ny med ny koppling, urtramp, tryckplatta, svänghjulslager, växellådekudde och lite fett.


Riktigt mysigt! Den överhettar inte heller som var skälet till att denna motor såldes i första början som en skrotmotor. Böt ut termostaten och behöll allt annat, funkar perfekt! Jag kan inte heller se något läckage från toppen, och inga avgasbubblor i expansionskärlet eller glykol i oljan. Så toppen verkar täta.


Enda problemet är att generatorn INTE vill ladda. Misstänker att jag har förstört den efter att jag kopplade en jordkabel mellan generator och motor, och jordkabeln försvann i ett moln av rök framför mina ögon.

D+ och B+ är inkopplade korrekt, generatorlampan lyser och slocknar när motorn startar. Men volten stannar runt 12.5 och sjunker vid drift.

Generatorn har jord via chassit verkar det som, så måste väl vara pga att den är trasig?


Juste, oljelampan lyser inte heller. Men osäker på om den lös innan jag drog ut motorn. Och osäker om en nyare 740-givare funkar på en 85ans 240?

Senast redigerat av Blanke (3 mars )

Mew
3 mars · 2 160 Inlägg

Generatorn behöver / ska ha en jordkabel kopplad till sig, finns ett stift för det. Var det där du kopplade på jordkabeln? Skumt i så fall, då är det nog dags att byta generator ja.

Och givaren funkar att ta från 740, ja - de bytte kontaktstycke någonstans där, men hittar du från en tidigare 740 funkar det. Skarvar man på det nyare kontaktstycket funkar det med en givare från senare 740 och 940 med, den nyare ger också rätt signal.

Senast redigerat av Mew (3 mars )

Blanke
4 mars · 322 Inlägg

Mew skrev:
Generatorn behöver / ska ha en jordkabel kopplad till sig, finns ett stift för det. Var det där du kopplade på jordkabeln? Skumt i så fall, då är det nog dags att byta generator ja.

Och givaren funkar att ta från 740, ja - de bytte kontaktstycke någonstans där, men hittar du från en tidigare 740 funkar det. Skarvar man på det nyare kontaktstycket funkar det med en givare från senare 740 och 940 med, den nyare ger också rätt signal.

Jo det var där jag kopplade jord och det var den kabeln som brann upp. Men generatorn är jordad i talande stund från fästet verkar det som, så väldigt osäker i allmänhet hur det här ska kopplas. Gammal 55ampere generator, bosch.


Det var inget stift förresten för jorden som jag kopplade. Fanns en tjock blå kabel i hörnet av generatorn, som nådde precis till blocket. Fanns 1 stiftanslutning och den satte jag D+ på, då den är bredvid B+.

Det kan även vara problem med el från förra ägaren som dragit el lite hur dom vill. Finns det någon möjlighet att tjuvkoppla generatorn för att utesluta dålig el?

B+ och jord, sedan koppla D+ till en tändningssignal?

Senast redigerat av Blanke (4 mars )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang