Sälja bil med pluggad EGR

Gbgrape96
3 mars · 4 Inlägg

Hallå där!

Som rubriken lyder så vill jag sälja min bil som har en pluggad egr. Nu till min fråga, eftersom att bilen är "olaglig", hur känsligt är det att skriva ut det? Kommer ett företag vilja köpa den ändå? Blir bilen mycket svårare att sälja?

Bilen går klockrent och har gjort sen egr pluggades , den gick även igenom besiktningen nyligen.

Mack Forum- och sitemoderator
3 mars · 26 155 Inlägg

Vad för typ av bil är det?
En modern eller äldre?

Och i vilket syfte har EGR pluggats?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Gbgrape96
3 mars · 4 Inlägg

Mack skrev:
Vad för typ av bil är det?
En modern eller äldre?

Och i vilket syfte har EGR pluggats?

Det är en Polo 1.6 tdi 2012, motorlampan samt diesellampan lös så bilen gick in i "limpmode"? Efter mycket felsökning så visade de sig att sot hade tagit sig in o invaderat. Fick då rekomenderat av flera att plugga igen egr då det är bättre för motorn o att bilen går bättre. Vill även tillägga att jag köpte en ny egr o bytte den förra året. Men det strula efter drygt ett år ändå, troligtvis pga korta sträckor.

doktorduett
3 mars · 355 Inlägg

det ju upp till ditt samvete om du vill berätta eller inte
men tänk på.  du kan ju råka ut för att han du lurar,  blir förbannad o kommer tillbaka o ger dej ett kok stryk.
mitt råd...  fixa bilen eller berätta att egr ventilen behöver bytas

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars · 13 746 Inlägg

doktorduett skrev:
det ju upp till ditt samvete om du vill berätta eller inte
men tänk på.  du kan ju råka ut för att han du lurar,  blir förbannad o kommer tillbaka o ger dej ett kok stryk.
mitt råd...  fixa bilen eller berätta att egr ventilen behöver bytas

man kan vara ärlig och säga att skräpet är bortprogramerat..  att laga felet är meningslöst så länge bilen är uppdaterad hos vag med nyaste programvaran för det skräpet gör att bilen äter egr till frukost..

första jag gjorde redan timme nummer 2 som ägare på min polo var att bakdatera bilen till äldre programvara
innan dieselgate nedgraderingen.   

har förvisso haft lite problem men den hade rullat 1år eller så med deras diesegate programvara.

men samtidigt har jag kört med samma egr sedan 2018 när jag köpte bilen iallfall.     hade en arbetskamrat som inte ens kom hem efter uppgraderingen. för egr gick åt helvete påvägen hem. 

dieselgate skiten är ju att man ökar egr användningen med ungefär 50%   och det gör att dom alltid kommer äta egr ventiler smile


och att ta bort egr är en uppgradering inget negativt.. det spar både bränsle och reprationskostnad för nya ägaren smile

Senast redigerat av Growe (3 mars )

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
stoltosmart
3 mars · 884 Inlägg

Är väl ändå inte olagligt?
Vet företag som gör detta åt en både egr och dpf delete
Dom har gjort det på mina diesel Saabar i några år nu
Även sålt ett gäng bilar utan både egr och dpf utan att nämna det, anser bara att det är fördelar och förbättrar bilen med dom borta

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars · 13 746 Inlägg

stoltosmart skrev:
Är väl ändå inte olagligt?
Vet företag som gör detta åt en både egr och dpf delete
Dom har gjort det på mina diesel Saabar i några år nu
Även sålt ett gäng bilar utan både egr och dpf utan att nämna det, anser bara att det är fördelar och förbättrar bilen med dom borta

inte olagligt att uppgradera som det ser ut idag.. men inte okej att köra med det på gatan.. 

egr pluggad=höga nox gaser.
partikefilter borta=höga sothalter.   bilen följer helt enkelt inte längre avgascertifkatet som bilen fick när den först reggades=olagligt.


därimot att köra med en äldre programvara än vad som finns hos tillverkaren är inte olagligt.. 

jag skulle aldrig nämna om jag körde utan partikelfilter eller egr just av den anledningen.

blir du stoppad utomlands så kan du ligga väldigt illa till


där kan man få 100k i böter för sånt där.. iallfall på lastbilar..

men man kan inte råka illa ut i sverige om bilens avgasrening blir deffekt mellan bes.. du kan inte hjälpa att ditt parikelfilter åker ut i avgasystemet smile
men problemet blir när man är inne och rotar i programvaran.. 

faktist lite förvånad att inte sverige kollar sånt på bes.

jag kan se direkt om egr eller partikelfiltret är bortprogramerat..  kopplar man upp felsökningsverktyg så ser man direkt i live datan att det är knas.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
stoltosmart
3 mars · 884 Inlägg

Growe skrev:

stoltosmart skrev:
Är väl ändå inte olagligt?
Vet företag som gör detta åt en både egr och dpf delete
Dom har gjort det på mina diesel Saabar i några år nu
Även sålt ett gäng bilar utan både egr och dpf utan att nämna det, anser bara att det är fördelar och förbättrar bilen med dom borta

inte olagligt att uppgradera som det ser ut idag.. men inte okej att köra med det på gatan.. 

egr pluggad=höga nox gaser.
partikefilter borta=höga sothalter.   bilen följer helt enkelt inte längre avgascertifkatet som bilen fick när den först reggades=olagligt.


därimot att köra med en äldre programvara än vad som finns hos tillverkaren är inte olagligt.. 

jag skulle aldrig nämna om jag körde utan partikelfilter eller egr just av den anledningen.

blir du stoppad utomlands så kan du ligga väldigt illa till


där kan man få 100k i böter för sånt där.. iallfall på lastbilar..

men man kan inte råka illa ut i sverige om bilens avgasrening blir deffekt mellan bes.. du kan inte hjälpa att ditt parikelfilter åker ut i avgasystemet smile
men problemet blir när man är inne och rotar i programvaran.. 

faktist lite förvånad att inte sverige kollar sånt på bes.

jag kan se direkt om egr eller partikelfiltret är bortprogramerat..  kopplar man upp felsökningsverktyg så ser man direkt i live datan att det är knas.

Jaså se där 
Ja besiktning har aldrig varit några bekymmer  trots att jag till och med kör på villaolja

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Gbgrape96
3 mars · 4 Inlägg

Tror ni det finns folk som hade varit intresserade av att köpa bilen trots pluggad egr? Bilen är fin både in och utvändigt, billig att äga samt köra. Gått runt 13000km. Perfekt pendlarbil.

stoltosmart
3 mars · 884 Inlägg

Gbgrape96 skrev:
Tror ni det finns folk som hade varit intresserade av att köpa bilen trots pluggad egr? Bilen är fin både in och utvändigt, billig att äga samt köra. Gått runt 13000km. Perfekt pendlarbil.

Ja självklart är jo bara bättre när det inte finns då det alltid bråkar
Behöver dessutom inte ens nämna det i annonsen

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Mack Forum- och sitemoderator
3 mars · 26 155 Inlägg

stoltosmart skrev:

Gbgrape96 skrev:
Tror ni det finns folk som hade varit intresserade av att köpa bilen trots pluggad egr? Bilen är fin både in och utvändigt, billig att äga samt köra. Gått runt 13000km. Perfekt pendlarbil.

Ja självklart är jo bara bättre när det inte finns då det alltid bråkar
Behöver dessutom inte ens nämna det i annonsen

Kul för nästa ägare att få upptäcka det..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
spillolja
3 mars · 4 026 Inlägg

Bilen är över 10 år gammal och gått 13.000mil, är motorn ok funktionsmässigt och mekaninsk så shit happens, och att karrossen är i bra skick är det viktigare bitarna, finn alltid något på en såpass gammal bil ändå, bara att sälja

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
3 mars · 4 026 Inlägg

Growe skrev:
faktist lite förvånad att inte sverige kollar sånt på bes.

om man skulle kolla detta på besiktningen så skulle det ta halva dan att besikta samt att man måste ha infomation om systemets uppbyggnad på varje modell
flygande inpektion ska utföras utan demontering, om demontering måste man ha tillstånd från åklagare vilket troligen sällan ges
det måste vara svårt att se om DPF:en är en tomhylsa smile




Growe skrev:
jag skulle aldrig nämna om jag körde utan partikelfilter eller egr just av den anledningen.
blir du stoppad utomlands så kan du ligga väldigt illa till
där kan man få 100k i böter för sånt där.. iallfall på lastbilar..

har du expempel på land där man inte ska köra med risken för att åka dit med tex. personbil ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
3 mars · 26 155 Inlägg

spillolja skrev:
Bilen är över 10 år gammal och gått 13.000mil, är motorn ok funktionsmässigt och mekaninsk så shit happens, och att karrossen är i bra skick är det viktigare bitarna, finn alltid något på en såpass gammal bil ändå, bara att sälja

smile

Jo men jag hade ändå skrivit vad som är modifierat i annonsen, bara för att det inte ska komma som en överraskning.
Men det är jag det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Gbgrape96
3 mars · 4 Inlägg

Mack skrev:

spillolja skrev:
Bilen är över 10 år gammal och gått 13.000mil, är motorn ok funktionsmässigt och mekaninsk så shit happens, och att karrossen är i bra skick är det viktigare bitarna, finn alltid något på en såpass gammal bil ändå, bara att sälja

smile

Jo men jag hade ändå skrivit vad som är modifierat i annonsen, bara för att det inte ska komma som en överraskning.
Men det är jag det.

Näe men så känner jag med, hellre vara ärlig och sova med gott samvete.

doktorduett
4 mars · 355 Inlägg

Gbgrape96 skrev:

Mack skrev:

spillolja skrev:
Bilen är över 10 år gammal och gått 13.000mil, är motorn ok funktionsmässigt och mekaninsk så shit happens, och att karrossen är i bra skick är det viktigare bitarna, finn alltid något på en såpass gammal bil ändå, bara att sälja

smile

Jo men jag hade ändå skrivit vad som är modifierat i annonsen, bara för att det inte ska komma som en överraskning.
Men det är jag det.

Näe men så känner jag med, hellre vara ärlig och sova med gott samvete.

ja det ju inte kul att få på truten när näste ägare upptäcker han har blivit lurad:lol:

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang