Köpråd driftsäker bil 130k

Noobnisse
1 mars · 181 Inlägg

Hej! Söker lite köpråd/tankar från er!

Är ute efter en lite mindre bil (tänk golf-klass) som är tokdriftsäker och billig att äga/köra. Har redan en stor dieselkombi med fyrhjulsdrift och denna mindre bil kommer bli ett komplement till denna = mycket småkörning men även en del längre resor 40+ mil.

Krav:
Max 8000 mil
Årsmodell 2013 och framåt
Drivmedel: Helst bensin men diesel ej uteslutet
Budget ca 130 000kr

Har haft en Renault Megané 1.5dci som har fungerat helt OK men som har gått rätt långt nu och kostat/kostar onödigt mycket i reparationer och jag söker mig nu bort från Frankrike (läs: Söker troligtvis en asiatisk bil).

Den bil jag tittar mest på just nu är Mazda 3 2.0 SKYACTIV-G, ex: https://www.blocket.se/annons/1000983841
Har ni några tankar kring den modellen/motorn?

Toyota är ett annat alternativ men jag upplever att man betalar lite väl mycket för märket och att man kan få mer för pengarna från andra märken?
Andra alternativ? Honda Civic? Hyundai 130? Kia ceed?

Mvh

Utmarks-Loke
1 mars · 5 841 Inlägg

Tror inte du betalar något för märket om du köper Mazda, de är kända för att rosta. Toyota däremot, och delvis Honda. Men även Kia är nog obefogat dyra begagnade, efter att ha fått förbättrat rykte.

Har du tittat på Suzuki Swift?

Muskelbil
1 mars · 321 Inlägg

130.000 och billigt i drift och driftsäkert.
Asiatisk bil, förslagsvis en med hybrid drivlina.
Civic
Jazz
Yaris
Auris
Prius
Billigt och fungerar

Noobnisse
1 mars · 181 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tror inte du betalar något för märket om du köper Mazda, de är kända för att rosta. Toyota däremot, och delvis Honda. Men även Kia är nog obefogat dyra begagnade, efter att ha fått förbättrat rykte.

Har du tittat på Suzuki Swift?

Tack!
Nej precis, jag skrev ju att Toyota var det märke man betalar för enbart emblemet, Mazda framstår för mig som mer prisvärda.

Kia har visserligen fått förbättrat yrke men jag tycker fortfarande de är rätt prissatta för vad man får. Denna Cee'd till exempel: https://www.blocket.se/annons/109044900 är många år nyare än motsvarande bil hos japanska tillverkare och har dessutom bara gått 5700mil.

Suzuki Swift är lite för liten för mig, lirar väl mer mot typ Mazda 2 eller Hyundai i20 va?

Muskelbil skrev:
130.000 och billigt i drift och driftsäkert.
Asiatisk bil, förslagsvis en med hybrid drivlina.
Civic
Jazz
Yaris
Auris
Prius
Billigt och fungerar

Jazz och Yaris är för små, prius är långt över budget om man vill ha en nyare än 2014 någorlunda låga mil.

Auris skulle definitivt fungera men även den är svår att få in i budgeten, finns bara en ute på blocket och det är en dieselmotor.

Civic har jag definitivt övervägt och ska nog försöka provköra! Men läser jag tester så säger de flesta att den är tråkigare att köra och har sämre känsla än Mazda 3.

Jokabsson
2 mars · 1 179 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tror inte du betalar något för märket om du köper Mazda, de är kända för att rosta. Toyota däremot, och delvis Honda. Men även Kia är nog obefogat dyra begagnade, efter att ha fått förbättrat rykte.

Har du tittat på Suzuki Swift?

Det var många år sedan det stämde.
De rostar ungefär lika mycket som en genomsnittlig Volvo idag, dvs inget katastrofalt men inget outstanding heller.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
spillolja
2 mars · 4 026 Inlägg

Mazdan har direktinsprutning, förbrukningsmässigt ligger en sådan mittimellan diesel och konventionell bensinare
Vill man mota rosten så rostskydda den:
https://dinitrolcenter.se/hitta-din-station.php
https://www.swerust.se/hitta-verkstad/

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
2 mars · 2 828 Inlägg

Visst är Toyota mfl dyra, men dom är dyra när man säljer dom också.
Flera som inte är dyra att köpa är ännu billigare när dom sen ska säljas.

Lätt att råka lura sig själv.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 mars · 13 746 Inlägg

volvo 940   iof ingen hybrid men finns som automat.. för 130k borde du få en rätt solid bil. som kommer rulla till 60-70k innan det börjar bli problem  tvätta den 2gånger i veckan gör rediga roskskydds behandlingar sen kan du rikta in dig på att köpa ny bil runt 2050 som tidigast..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
2 mars · 4 026 Inlägg

För 130tkk bör man kunna få en vettig VW Golf 1,4 Tsi 
https://www.blocket.se/annons/108873978
https://www.blocket.se/annons/1001028031

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 mars · 13 746 Inlägg

spillolja skrev:
För 130tkk bör man kunna få en vettig VW Golf 1,4 Tsi 
https://www.blocket.se/annons/108873978
https://www.blocket.se/annons/1001028031

yeaa  right.. skrot...

https://msverige.se/allt-om-bilen/felso … kamkedjor/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mew
3 mars · 2 162 Inlägg

Noobnisse skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Tror inte du betalar något för märket om du köper Mazda, de är kända för att rosta. Toyota däremot, och delvis Honda. Men även Kia är nog obefogat dyra begagnade, efter att ha fått förbättrat rykte.

Har du tittat på Suzuki Swift?

Tack!
Nej precis, jag skrev ju att Toyota var det märke man betalar för enbart emblemet, Mazda framstår för mig som mer prisvärda.

Kia har visserligen fått förbättrat yrke men jag tycker fortfarande de är rätt prissatta för vad man får. Denna Cee'd till exempel: https://www.blocket.se/annons/109044900 är många år nyare än motsvarande bil hos japanska tillverkare och har dessutom bara gått 5700mil.

Suzuki Swift är lite för liten för mig, lirar väl mer mot typ Mazda 2 eller Hyundai i20 va?

Muskelbil skrev:
130.000 och billigt i drift och driftsäkert.
Asiatisk bil, förslagsvis en med hybrid drivlina.
Civic
Jazz
Yaris
Auris
Prius
Billigt och fungerar

Jazz och Yaris är för små, prius är långt över budget om man vill ha en nyare än 2014 någorlunda låga mil.

Auris skulle definitivt fungera men även den är svår att få in i budgeten, finns bara en ute på blocket och det är en dieselmotor.

Civic har jag definitivt övervägt och ska nog försöka provköra! Men läser jag tester så säger de flesta att den är tråkigare att köra och har sämre känsla än Mazda 3.

Slår ett slag för Civic jag med. smile Rekommenderade det till syrran också när hon letade bil nyligen, hon köpte en -15 diesel hatchback och är supernöjd hittills. Våran är iofs en -08 men de känns väldigt lika i köregenskaperna och även om den nyare såklart känns modernare i mycket och har fått en del förbättringar. De är trevliga att köra och bara rullar - vi köpte våran för 4 år sen, den har gått över 26k och vi har inga planer på att byta ut den. Ovanligt rymlig med tanke på sin storlek, speciellt smidigt att inte bara kunna fälla ner baksätet för ett plant lastutrymme, utan även ha möjligheten att istället fälla upp sittdynorna och få ett stort utrymme där större saker kan få plats ståendes. Det har vi utnyttjat mycket.

Så det är absolut värt att åka och testa en iallafall, se om den känns rätt för dig. smile

Noobnisse
3 mars · 181 Inlägg

Mossan1 skrev:
Visst är Toyota mfl dyra, men dom är dyra när man säljer dom också.
Flera som inte är dyra att köpa är ännu billigare när dom sen ska säljas.

Lätt att råka lura sig själv.

Absolut, så är det definitivt! Planerar dock på att köra minst 10 000mil med bilarna och då är försäljningspriset mer eller mindre försumbart. En Mazda kommer vara värd 40 och en toyota 50. Det tråkiga är att om jag skulle köpa en Auris så blir den sparsamt utrustad och äldre än motsvarande Mazda eller Honda. Läser man tester så rekommenderar de flesta Mazda 3 också.


spillolja skrev:
För 130tkk bör man kunna få en vettig VW Golf 1,4 Tsi 
https://www.blocket.se/annons/108873978
https://www.blocket.se/annons/1001028031

Har faktiskt haft en sån fast 1.6d men den var var riktigt dålig och dessutom dyr att laga.

Mew skrev:

Noobnisse skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Tror inte du betalar något för märket om du köper Mazda, de är kända för att rosta. Toyota däremot, och delvis Honda. Men även Kia är nog obefogat dyra begagnade, efter att ha fått förbättrat rykte.

Har du tittat på Suzuki Swift?

Tack!
Nej precis, jag skrev ju att Toyota var det märke man betalar för enbart emblemet, Mazda framstår för mig som mer prisvärda.

Kia har visserligen fått förbättrat yrke men jag tycker fortfarande de är rätt prissatta för vad man får. Denna Cee'd till exempel: https://www.blocket.se/annons/109044900 är många år nyare än motsvarande bil hos japanska tillverkare och har dessutom bara gått 5700mil.

Suzuki Swift är lite för liten för mig, lirar väl mer mot typ Mazda 2 eller Hyundai i20 va?

Muskelbil skrev:
130.000 och billigt i drift och driftsäkert.
Asiatisk bil, förslagsvis en med hybrid drivlina.
Civic
Jazz
Yaris
Auris
Prius
Billigt och fungerar

Jazz och Yaris är för små, prius är långt över budget om man vill ha en nyare än 2014 någorlunda låga mil.

Auris skulle definitivt fungera men även den är svår att få in i budgeten, finns bara en ute på blocket och det är en dieselmotor.

Civic har jag definitivt övervägt och ska nog försöka provköra! Men läser jag tester så säger de flesta att den är tråkigare att köra och har sämre känsla än Mazda 3.

Slår ett slag för Civic jag med. smile Rekommenderade det till syrran också när hon letade bil nyligen, hon köpte en -15 diesel hatchback och är supernöjd hittills. Våran är iofs en -08 men de känns väldigt lika i köregenskaperna och även om den nyare såklart känns modernare i mycket och har fått en del förbättringar. De är trevliga att köra och bara rullar - vi köpte våran för 4 år sen, den har gått över 26k och vi har inga planer på att byta ut den. Ovanligt rymlig med tanke på sin storlek, speciellt smidigt att inte bara kunna fälla ner baksätet för ett plant lastutrymme, utan även ha möjligheten att istället fälla upp sittdynorna och få ett stort utrymme där större saker kan få plats ståendes. Det har vi utnyttjat mycket.

Så det är absolut värt att åka och testa en iallafall, se om den känns rätt för dig. smile

Tack! Låter toppen, ska försöka få till en provkörning på den!

Noobnisse
3 mars · 181 Inlägg

Tråden blev lite vriden åt alla möjliga håll vilket givetvis är mitt eget fel!

För att smalna av det lite:

Jag är väldigt sugen på att köpa en Mazda 3 av tredje generationen. Har ni något att säga om den och gör jag bort mig?

SportPilot Ubåtsingenjör
4 mars · 7 232 Inlägg

Min mor kör en Mazda 3 av tredje generationen, funkar bra. Lite bullrig enligt mig bara, men bra stolar och mycket körglädje trots lite effekt.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jokabsson
4 mars · 1 179 Inlägg

Noobnisse skrev:
Tråden blev lite vriden åt alla möjliga håll vilket givetvis är mitt eget fel!

För att smalna av det lite:

Jag är väldigt sugen på att köpa en Mazda 3 av tredje generationen. Har ni något att säga om den och gör jag bort mig?

Välj bensin, de är bättre än dieseln.
Många Mazdor är välutrustade men se till att den du väljer rätt utrustning för dina preferenser. Optimum är högsta utrustningsnivån och brukar ofta ha 165hk motorn i stället för den vanliga med 120hk. Har inte testat 165an men skillnaden lär inte vara stor då de har samma vridmoment.

Soul red (Mazda-röd) är en väldigt fin färg men tyvärr alldeles för tunn så det är lätt att få stenskott i den. Mörkblå ska vara en av de tjockare färgerna och håller bättre över tid. Inte lika snyggt kanske men kan vara bra att veta.

Maskinellt är det bra bilar med trevlig 2.0l motor och bra manuella växellådor smile

Senast redigerat av Jokabsson (4 mars )

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Noobnisse
4 mars · 181 Inlägg

SportPilot skrev:
Min mor kör en Mazda 3 av tredje generationen, funkar bra. Lite bullrig enligt mig bara, men bra stolar och mycket körglädje trots lite effekt.

Tack! Har läst mig till att de är lite bullriga så ska försöka dra ut den på en sväng i högre hastighet och höra exakt hur pass störande jag tycker att det är!


Jokabsson skrev:
Välj bensin, de är bättre än dieseln.
Många Mazdor är välutrustade men se till att den du väljer rätt utrustning för dina preferenser. Optimum är högsta utrustningsnivån och brukar ofta ha 165hk motorn i stället för den vanliga med 120hk. Har inte testat 165an men skillnaden lär inte vara stor då de har samma vridmoment.

Soul red (Mazda-röd) är en väldigt fin färg men tyvärr alldeles för tunn så det är lätt att få stenskott i den. Mörkblå ska vara en av de tjockare färgerna och håller bättre över tid. Inte lika snyggt kanske men kan vara bra att veta.

Maskinellt är det bra bilar med trevlig 2.0l motor och bra manuella växellådor smile

Briljant! Toppenbra tips! Japanska bilar har dessutom åtminstone historiskt haft väldigt mjuk lack, vet inte hur det ser ut på modernare japanare!

KenthIJ
4 mars · 1 465 Inlägg

Vrider kanske lite nu men...

Tänker bara på det du skrev om max 8.000 mil.
Flera bilmärken ( iaf Toyota) har väl en stor och dyr service vid 9.000 mil och då tänker jag att det kanske skulle vara vits med att köpa en som genomgått den servicen ( eftersom du ändå kunde tänka dig 8.000 mil)
och
eftersom du skrev att du räknar med att köra bilen ca 10.000 mil så kanske det vore värt att överväga en som gått 12.000 , då flera bilmärken genomför kamremsbyte då.

Tänker oxå att du borde kunna får en Toyota Auris innom det ekonomiska spannet, om du är intresserad av dem.

Bara mina tankar

zemet
5 mars · 4 041 Inlägg

spillolja skrev:
För 130tkk bör man kunna få en vettig VW Golf 1,4 Tsi 
https://www.blocket.se/annons/108873978
https://www.blocket.se/annons/1001028031

1.4 TSI från VAG är väll i princip den sämsta motorn som konstruerats i modern tid med avseende på pålitlighet?

Om man ju inte njuter av att byta kamkedjor och ventilsallad:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Noobnisse
7 mars · 181 Inlägg

KenthIJ skrev:
Vrider kanske lite nu men...

Tänker bara på det du skrev om max 8.000 mil.
Flera bilmärken ( iaf Toyota) har väl en stor och dyr service vid 9.000 mil och då tänker jag att det kanske skulle vara vits med att köpa en som genomgått den servicen ( eftersom du ändå kunde tänka dig 8.000 mil)
och
eftersom du skrev att du räknar med att köra bilen ca 10.000 mil så kanske det vore värt att överväga en som gått 12.000 , då flera bilmärken genomför kamremsbyte då.

Tänker oxå att du borde kunna får en Toyota Auris innom det ekonomiska spannet, om du är intresserad av dem.

Bara mina tankar

Kan vara värt att tänka på ja men både Mazda 3 och Toyota Auris har väl kamkedja? Köper jag bil för 120 000kr+ så kan jag leva med att göra en "stor" service för några tusenlappar extra.

Mazda 3 får i många tester ett + för låga servicekostnader men jag har inte kollat djupare i Service-intervaller och kostnader för små/stor service.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang