Köpråd: Opel Astra eller Skoda Octavia, eller annan?

Sofsof
4 mars · 4 Inlägg

Hej,
Jag vet verkligen ytterst lite om bilar (annat än hur man kör då 😅) och det jag kan har jag googlat mig till, så jag söker råd från er som kan lite mer. Vi ska flytta ut på landet och behöver nu en bil. Vi tänker oss en bil som vi kör 1-2 ggr i veckan, inte så långa sträckor, och som inte kommer kosta alltför mycket. Ska gå att köra en längre sträcka någon gång ibland (någon gång varannan månad). Vi kollar bensin, inte diesel. Vi behöver en kombi. Gärna tidigast från år 2010. Sett till vad vi vill lägga (typ 40-60 000) och vad vi har för tankar så är det Opel Astra och Skoda Octavia som vi fastnat för. När jag söker runt om dessa beskrivs allt från Astras t1.4-fel till Octavians kända motorfel, men vad säger ni? Vilken är bäst sett till att den kommer hålla och inte äta upp vår ekonomi (om inget oförutsett händer dvs)? Eller finns någon bättre utifrån våra förutsättningar?

SportPilot Ubåtsingenjör
5 mars · 7 232 Inlägg

Valfri Toyota, Honda Accord, eller kanske en Hyundai i30

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Sofsof
11 mars · 4 Inlägg

Tack för svar!

Jesper328
11 mars · 2 375 Inlägg

Opeln alla dagar i veckan, dock inte med deras 1.4L motor.
Köp en diesel isåfall.
Jag skulle hålla mig på behörigt avstånd ifrån Skodan om ni inte vill leva på nudlar. big_smile

Annars som Sportpilot säger, kan lägga till Kia Ceed (samma som Hyundai i30 men trevligare enligt mig) på den listan.

Up the RA
Sofsof
15 mars · 4 Inlägg

Åh, stort tack för det! Kikar vidare på dom och kanske lite särskilt på en Kia då. Vi har också bestämt oss för att lägga lite mer pengar på köpet än jag skrev innan, så förhoppningsvis får vi tag i något bra 🤓

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 mars · 17 486 Inlägg

Sofsof skrev:
Åh, stort tack för det! Kikar vidare på dom och kanske lite särskilt på en Kia då. Vi har också bestämt oss för att lägga lite mer pengar på köpet än jag skrev innan, så förhoppningsvis får vi tag i något bra 🤓

1,6 CRDI GT-Line.

Jas, ingen diesel. Nåja. Bensin går bra det med. De är en smula trötta bara.

Senast redigerat av Hybrid_ (16 mars )

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars · 13 746 Inlägg

Skoda fabia..  skulle jag nog välja smile  om man bara vill ha en billig bil som känns okej att köra. 
dom finns med 1.6liters dieseln.  har själv samma motor i min polo..   och den är väldigt trevlig.  iof lite trötta orginal.  men är man inte som mig är man nog nöjd endå..   haft väldigt lite problem med min bil. trotts att jag inte är snäll mot den för 5öre.. 

inget fel på dom andra bilarna om man inte bryr sig om hur ett fordon känns.. men om det är något vag kan göra är det att bygga bilar med som känns välbyggda. 
önskar än i dag att jag hade valt en fabia istället för min polo.  men det föll sig så att den råkade dyka upp till rätt pris med rätt ägarhistorik..

provkör lite olika bilar.. jag tror du kommer tänka som mig när du kört tex kia mfl. att dom inte känns så jäkla välbyggda och för ett jävla liv mot motsvarade vag bil smile 

som polarn sa efter att åkt i sin syster Kia ceed som är en 2021 att min polo var sååå mycket tystare och trevligare att åka i..  och min är en 2010 liksom ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Sofsof
16 mars · 4 Inlägg

Growe skrev:
Skoda fabia..  skulle jag nog välja smile  om man bara vill ha en billig bil som känns okej att köra. 
dom finns med 1.6liters dieseln.  har själv samma motor i min polo..   och den är väldigt trevlig.  iof lite trötta orginal.  men är man inte som mig är man nog nöjd endå..   haft väldigt lite problem med min bil. trotts att jag inte är snäll mot den för 5öre.. 

inget fel på dom andra bilarna om man inte bryr sig om hur ett fordon känns.. men om det är något vag kan göra är det att bygga bilar med som känns välbyggda. 
önskar än i dag att jag hade valt en fabia istället för min polo.  men det föll sig så att den råkade dyka upp till rätt pris med rätt ägarhistorik..

provkör lite olika bilar.. jag tror du kommer tänka som mig när du kört tex kia mfl. att dom inte känns så jäkla välbyggda och för ett jävla liv mot motsvarade vag bil smile 

som polarn sa efter att åkt i sin syster Kia ceed som är en 2021 att min polo var sååå mycket tystare och trevligare att åka i..  och min är en 2010 liksom ;-)

Åh tack för input! Vi började nämligen också få upp ögonen för just en Polo igår, när vi började öppna upp för halvkombi istället. Då ska vi även kika på Fabia!

Presidento Of World
16 mars · 3 329 Inlägg

Titta citroen C4 brukar faktiskt funka bra och mycket bra komfort för storleken. Om ni väljer bensin; välj motor utan turbo (drar lite)
Om diesel; 1.6 HDI 120hk går sjukt billigt och dom krånglar sällan.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
16 mars · 3 329 Inlägg

Presidento skrev:
Titta citroen C4 brukar faktiskt funka bra och mycket bra komfort för storleken. Om ni väljer bensin; välj motor utan turbo (drar lite)
Om diesel; 1.6 HDI 120hk går sjukt billigt och dom krånglar sällan.

Exempel:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … 1001147562

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
SportPilot Ubåtsingenjör
16 mars · 7 232 Inlägg

Growe skrev:
Skoda fabia..  skulle jag nog välja smile  om man bara vill ha en billig bil som känns okej att köra. 
dom finns med 1.6liters dieseln.  har själv samma motor i min polo..   och den är väldigt trevlig.  iof lite trötta orginal.  men är man inte som mig är man nog nöjd endå..   haft väldigt lite problem med min bil. trotts att jag inte är snäll mot den för 5öre.. 

inget fel på dom andra bilarna om man inte bryr sig om hur ett fordon känns.. men om det är något vag kan göra är det att bygga bilar med som känns välbyggda. 
önskar än i dag att jag hade valt en fabia istället för min polo.  men det föll sig så att den råkade dyka upp till rätt pris med rätt ägarhistorik..

provkör lite olika bilar.. jag tror du kommer tänka som mig när du kört tex kia mfl. att dom inte känns så jäkla välbyggda och för ett jävla liv mot motsvarade vag bil smile 

som polarn sa efter att åkt i sin syster Kia ceed som är en 2021 att min polo var sååå mycket tystare och trevligare att åka i..  och min är en 2010 liksom ;-)

Håller absolut inte med, har nog aldrig åkt i en vw eller Skoda nyare än 2000 som känts något annat än billig. Riktiga budget burkar till för högt pris, dessutom så talar statistiken mot deras driftsäkerhet. Audi däremot brukar vara väldigt trevliga att åka i, men hade själv inte vågat köpa en idag.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang