Navara fyrhjulsdriften fastnat ilagd.

glasogonorm
26 mars · 9 Inlägg

Har en Nissan Navara KingCab från 2005 där fyrhjulsdriften verkar ha fastnat i.
Spaken rör sig, men indikeringslampan för att 4-hjulsdriften är i lyser och känslan är att den driver på alla. Det funkar fint att växla mellan hög och låg.
Nån som har några tips på vad som kan vara felet och hur man enklast fixar det?

Mossan1
26 mars · 2 828 Inlägg

Hur ser det ut under vid den spaken?
Är den rakt ner i lådan och alla gafflar sköts därifrån, eller går det något stag synligt utanpå?

Brukar man inte kunna dra tillbaka till 2wd utan motstånd i spaken, även om det är under vridmoment, så antagligen är det en fjäder som drar tillbaka gaffeln åt det hållet.
Kan ju ha hänt nått med den.
Annars är det ju något med gaffeln som just kopplar in kedjedriften ner till framaxeln.  I framdiffen kopplas kardanen inte loss förrän signalen från fördelningslådan försvinner.
Kopplar den loss där vlir den bara 2wd, men kedjan till framhjulsdriften blir att snurra hela tiden + kardanen. Det är det inte skapat för, och ingen långsiktig lösning.

Antar den inte har frihjulsnav utan kopplar loss fram-pinjongen från kardanen, så framkardanen står stilla i 2wd. Betydligt bättre lösning för med frihjulsnav brukar lagren till själva drivaxeln innuti hjulnavet vara av typen "inte-snurra-i-onödan-för-annars-skär-dom".

glasogonorm
28 mars · 9 Inlägg

Tack för input
Jag är verkligen ingen mek, så jag tar detta vidare med nån som har bättre koll än jag.
Låter som att vi får börja i fördelningslådan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang