2377
Sök

Brukar org-spindelled sakna bultar på Volvo?

496 Inlägg
21 april
Trådstartare
#1
Klonkar till vid svängar därfram och då allting är nytt och bytt så chansar jag på spindelleden som är det enda obytta. Men kommer fan it ihåg om man måste borra ur dom eller inte? Det är troligen original då bilen är relativt lågmilad.

Måste man också skaffa ny bult till drivaxlarna eller är de återanvändbara med ny loctite?

s60in
Senast redigerat av Blanke (21 april )

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 507 Inlägg
21 april
#2
Nej, behöver inte borras ur.
Vrid bara loss skruvarna, och sedan så tar du en huggmejsel och klubba och jobbar dig runt spindelleden tills den hoppar ut.
Den nya drar du in med skruvarna, jobba dig runt.

Skruven till drivaxeln ska väl egentligen bytas, dock så går det ju självklart att använda den gamla.

Up the RA

496 Inlägg
21 april
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Nej, behöver inte borras ur.
Vrid bara loss skruvarna, och sedan så tar du en huggmejsel och klubba och jobbar dig runt spindelleden tills den hoppar ut.
Den nya drar du in med skruvarna, jobba dig runt.

Skruven till drivaxeln ska väl egentligen bytas, dock så går det ju självklart att använda den gamla.
Blir nog att använda gamla då. Men då hade jag inga mer frågor. Antar jag kommer posta här igen ifall den känner för att sitta fast för fosterland i knogen.

Professionell hatare

3 024 Inlägg
22 april
#4
Skruven för drivaxeln är en sträckskruv och ska EGENTLIGEN bytas varje gång.
Men....
Hursom, dra åt den till RÄTT moment följt av antal grader.

Det är ett litet rackartyg att få i och ur dom där. Bussningarna till länkarmen är starkare än man tror. Man får knacka ner den, och knacka i den första biten. Se till så skruvarna kan ta gäng. Man kan inte vrida lätt när den börjar drivas in.   Specialverktyg för detta finns, men jag har aldrig använt det.

Samt se noga till att INTE dra isär drivaxeln för långt. Då kan inre knuten ramla i sär = inte kul.

Edit:
Tog bort en felaktigt momentangivelse.
Senast redigerat av Mossan1 (23 april )

496 Inlägg
22 april
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Skruven för drivaxeln är en sträckskruv och ska EGENTLIGEN bytas varje gång.
Men....
Hursom, dra åt den till RÄTT moment följt av antal grader. Var det 120Nm följt av 90'?  Ta momentet inte som fakta, utan kolla upp!

Det är ett litet rackartyg att få i och ur dom där. Bussningarna till länkarmen är starkare än man tror. Man får knacka ner den, och knacka i den första biten. Se till så skruvarna kan ta gäng. Man kan inte vrida lätt när den börjar drivas in.   Specialverktyg för detta finns, men jag har aldrig använt det.

Samt se noga till att INTE dra isär drivaxeln för långt. Då kan inre knuten ramla i sär = inte kul.
Kom på att jag kommer väl inte behöva ta ur drivaxeln på den här? Alla muttrar/bultar kommer man åt nedifrån.

Jag förväntar mig att det kan bli lite svordomar när jag försöker bryta ned länkarmen men har ett brytjärn på några meter som jag har använt för just länkarmar i dåtiden.

Professionell hatare

3 024 Inlägg
23 april
#6
Nej, du behöver inte lossa drivaxeln för åtkomsten så, men, kanske för att säkra så inte inre knuten dras isär.

Oerhört lätt gjort, och då blir det merjobb i form av drivaxekdemontering och mycket kladdigt pussel.

2 297 Inlägg
23 april
#7
Mossan1 skrev:
Var det 120Nm följt av 90'?
Nej nej för f... Det momentet är för den gamla MUTTERN på 85x70. Bulten ska dras BETYDLIGT lösare... Nu kommer jag inte ihåg exakta siffrorna, men runt 70-75nm + nån vinkel.


496 Inlägg
23 april
Trådstartare
#8
Jag har det säkert i haynesmanualen

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 507 Inlägg
23 april
#9
Dra tills det börjar gå lätt igen, sen backar du lite bara. 👍

Up the RA

496 Inlägg
23 april
Trådstartare
#10
Jesper328 skrev:
Dra tills det börjar gå lätt igen, sen backar du lite bara. 👍
Felfri metod

Gjorde detta på vevstakbultarna för jag hade tappat bort momentnyckel och bilen rullar fortfarande

Professionell hatare

3 024 Inlägg
23 april
#11
Lucif3r skrev:
Mossan1 skrev:
Var det 120Nm följt av 90'?
Nej nej för f... Det momentet är för den gamla MUTTERN på 85x70. Bulten ska dras BETYDLIGT lösare... Nu kommer jag inte ihåg exakta siffrorna, men runt 70-75nm + nån vinkel.
Du har helt rätt!  Nu minns jag också att Haynes har nått fel om just detta i sina böcker också, men det är boken för V70 I som har båda typerna beroende på årgång.

V70N /S60 / S80 har alla lika så vitt jag vet.
Note to self:
Inte skriva moment ur långtidsminnet. Jag borde veta bättre.

Följ Haynesboken!
Senast redigerat av Mossan1 (23 april )

496 Inlägg
23 april
Trådstartare
#12
Mossan1 skrev:
Lucif3r skrev:
Mossan1 skrev:
Var det 120Nm följt av 90'?
Nej nej för f... Det momentet är för den gamla MUTTERN på 85x70. Bulten ska dras BETYDLIGT lösare... Nu kommer jag inte ihåg exakta siffrorna, men runt 70-75nm + nån vinkel.
Du har helt rätt!  Nu minns jag också att Haynes har nått fel om just detta i sina böcker också, men det är boken för V70 I som har båda typerna beroende på årgång.

V70N /S60 / S80 har alla lika så vitt jag vet.
Note to self:
Inte skriva moment ur långtidsminnet. Jag borde veta bättre.

Följ Haynesboken!
Du får hoppas att om någon googlar "Drivaxelbult vridmoment" så läser dom hela tråden big_smile

Professionell hatare

3 024 Inlägg
23 april
#13
Blanke skrev:
Du får hoppas att om någon googlar "Drivaxelbult vridmoment" så läser dom hela tråden big_smile
Gjorde faktiskt en Edit och tog bort den texten helt. Utifall...


Sök