2690
Sök

Köpråd på en liten bil

176 Inlägg
27 maj
Trådstartare
#1
Hej!
Frugan är sugen på att köpa en bil nu över sommaren. Något litet och smidigt är att föredra, tyvärr är jag helt kass på småbilar och kan inte ge så bra råd.
Vi har kikat lite på Toyota Aygo osv. Ett prisintervall på 15-25k är tanken. Är det möjligtvis någon som något förslag på en bra modell/märke? smile

//Frasse

5 606 Inlägg
27 maj
#2
Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107
Samma bil med olika kostym.

En kompis köpte en Peugeot 107 för 15k i Påskas och han är helnöjd.
Han fick den dock ruskigt billigt, men finns exemplar i bruksskick för runt 25k.


Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
27 maj
#3
seat arosa  vw lupo  vw fox

har ju haft ett antal Arosor och det är plätt lätt en av dom bästa bilarna man kan ha..      ser inte mycket ut till världen men bra mycket bättre byggda bilar än Trilligarna
fast dom är 10år nyare

annars kanske en Audi a2   dom brukar dock vara relativt dyra.  men som bonus får du en rostfri kaross..      bensinarna verkar alla ha ac som standard..   åker väldigt bra i dom.. fula som stryk men gör sitt jobb har en sån står här hemma och den där stackarna har inte ett lätt liv..  den står dec-april ostartad varje år och startar alltid när det är dags..  kör inte mycket med den men den verkar inte tveka fast den används kanske 1gång i månaden i max 10min smile

Kör fort så hinner inget hända...

176 Inlägg
27 maj
Trådstartare
#4
Oj tack för dom snabba svaren, ska kika upp dessa. Så peugeot 107/aygo har samma plattform? intressant!

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
27 maj
#5
Frasser skrev:
Oj tack för dom snabba svaren, ska kika upp dessa. Så peugeot 107/aygo har samma plattform? intressant!
aygo 107 och c1   det är "samma" bil   bara olika emblem mer eller mindre..   inga bilar som imponerar mig. tyvärr. 
låter mycket skramliga och burkiga.. känns inte som någon som helst kvalite.    inte sagt att det inte är kvalite.. men känslan får mig att tänka på en bil som är 20år äldre än vad dom är..

mina Arosor har inte känts som några perfekta bilar om man tänker komforten men mot trilligarna så tycker jag allt att dom är bra mycket bättre..

vill man åka bra är det en Audi a2 du ska välja.. det är som att kliva in i en audi från 2005 fast den är liten.. 
med andra ord tyst väldigt bekväm och allt sånt.  med en kostym helt i alu bra andrahandsvärde.. för varje som går bort så ökar priset..

Kör fort så hinner inget hända...

176 Inlägg
28 maj
Trådstartare
#6
Aha! Hade bara hört något löst om att de tre var samma bil, tack! Då har jag lärt mig något nytt smile

Toyotan verkar dock ha lite högre andrahandsvärde. 😵
Jag får kika lite på Audisarna också, hur är det med Audis motorer. Vet att någon av TFSI-spisarna drar en del olja?

7 347 Inlägg
28 maj
#7
Vill slå ett slag för Suzuki Swift och Honda Jazz.
En son och en bekant hade var sin "trilling".
Ingen av dom rosade marknaden eller ägarnas plånböcker.
Många bärgningar till verkstad p g a elstrul.
Borde inte få bära Toyotaloggan.

677 Inlägg
28 maj
#8
ToyotaYaris är en lättsåld bil när sommaren är slut
Lupo Brukar inte heller vara svårt att sälja det är populära bilar att styla och har en fan base
Det är mer viktigt att bilen är ganska nybesiktigad och har två bra uppsättning hjul och hel vindrutan och utan fula bulor
Det gör att den går att sälja till hösten

176 Inlägg
28 maj
Trådstartare
#9
Tack återigen!
Jag ska kika in Suzuki och Honda, helt klart!
Tack för informationen kring elfelen, det är ju tröttsamma saker att bråka med!
Tack för de bradiga tipsen! smile

176 Inlägg
28 maj
Trådstartare
#10
Vad säger vi om Peugeot 206 från 06? smile

677 Inlägg
28 maj
#11
Frasser skrev:
Vad säger vi om Peugeot 206 från 06? smile
Dom är inte dåliga
Bekväma små bilar jämfört med yaris och jazz exempelvis

Kamrem var 4 år 12000mil på 1.4
Var 6 år 15000mil  på 1.6

Bak vagnen kan kärva i lager
Gnisslar och går trögt tillbaka i fjädringen

Små elfel kolla så allt fungerar

176 Inlägg
28 maj
Trådstartare
#12
Åhh perfekt!
Då har jag lite mer kött på benen! Jag är ju generellt lite skeptisk till franskt, italienskt osv men jag kanske inte borde vara de då? smile

677 Inlägg
28 maj
#13
Frasser skrev:
Åhh perfekt!
Då har jag lite mer kött på benen! Jag är ju generellt lite skeptisk till franskt, italienskt osv men jag kanske inte borde vara de då? smile
Nej det tycker jag inte att du ska vara
Mycket gamla fördomar som lever kvar hos folk
Men det finns botten napp så klart

130 Inlägg
29 maj
#14
Har hunnit med ca 45 bilar på 40 år. Av de mindre:
1 Fiat Bravo. För stor?  (Golf klassen)
2 Toyota Corolla - 99.
(gammalt men vunnit usa test ang bästa beg bil totalt, iofs länge sen)

Fiat Bravo innan ca 2006 var inte lyckad.
Då skärpte sig Fiat och gjorde en kanonbil.
Min är en 2008 diesel 1.6 liter.
Otroligt pigg och snål.
Snygg.
Kört den 3-4 år som komplement till husbilar.
Bara behövt repa avgas och byta bromsklossar fram.
Plus en polsko på batteriet.
Priserna verkar ha stigit i takt med att folk blir medvetna om den.
Räkna med runt 20 t.
Senast redigerat av Subtext (29 maj )

176 Inlägg
29 maj
Trådstartare
#15
Okejokej, jag får kanske vidga mina vyer då! smile
Ahaa Fiat har jag inte ens tänkt på, ska kika in Bravo! smile

1 181 Inlägg
29 maj
#16
Alltså Aygo, C1 och 107 är ju riktigt gamla konstruktioner. Måhända att de är billiga, men det är som att åka bil från 70-talet om än med servo och AC.

Försök hitta en billig, men jag hade köpt en VW UP, Skoda Citygo eller Seat Mii. Visst de är dyrare, men det är mycket modernare bil.

Hade undvikit Fox och Lupo / Arosa. Köp en Polo istället i så fall.


130 Inlägg
29 maj
#17
Frasser skrev:
Okejokej, jag får kanske vidga mina vyer då! smile
Ahaa Fiat har jag inte ens tänkt på, ska kika in Bravo! smile
Jag hade inga större förväntningar på Fjatten heller, påverkad av mycken gamla myter
och erfarenhet av rostburkar sen tidigare.
Men kul var en Fiat 850 coupe' jag hade under gymnasietiden. Inga problem med den heller.
Körde grusgropstävlingar med den och kom alltid trea efter två Saabar smile
Köpte Bravo-08 efter att ha åkt på en usel Kia som inte gick som folk på vägen.
Handlaren tog tillbaka den och i samma stad hade jag även varit och kollat på Fiaten innan
så jag ringde ägaren. Han kom och hämtade mig och jag köpte den för 16.000 kr.
Han erbjöd mig att pruta, men jag vägrade (!) pga hjälpen att komma.
Så kom jag hem (10 mil) och efter hand allt mer överraskad.
Givetvis behölls den till idag och längre.
Att den går så fint kanske har att göra med att jag kostade på den allra finaste och dyraste oljan
som jag nu kört snart 2000 mil på? filtret kostade visst ca 600 kr men var nog också en bra investering
Fortfarande nybilskänsla på ca 21.000 mil
Visst finns många andra bra småbilar, men denna är jag frälst på.
Läs gärna recensioner om den.
(Har hunnit med en Toyota Aygo och tycker som andra att man som ägare borde klistra på ett annat
märkesnamn för att inte skämma ut Toyota. Varför inte Lada?

7 347 Inlägg
29 maj
#18
Subtext skrev:
Frasser skrev:
Okejokej, jag får kanske vidga mina vyer då! smile
Ahaa Fiat har jag inte ens tänkt på, ska kika in Bravo! smile
Jag hade inga större förväntningar på Fjatten heller, påverkad av mycken gamla myter
och erfarenhet av rostburkar sen tidigare.
Men kul var en Fiat 850 coupe' jag hade under gymnasietiden. Inga problem med den heller.
Körde grusgropstävlingar med den och kom alltid trea efter två Saabar smile
Köpte Bravo-08 efter att ha åkt på en usel Kia som inte gick som folk på vägen.
Handlaren tog tillbaka den och i samma stad hade jag även varit och kollat på Fiaten innan
så jag ringde ägaren. Han kom och hämtade mig och jag köpte den för 16.000 kr.
Han erbjöd mig att pruta, men jag vägrade (!) pga hjälpen att komma.
Så kom jag hem (10 mil) och efter hand allt mer överraskad.
Givetvis behölls den till idag och längre.
Att den går så fint kanske har att göra med att jag kostade på den allra finaste och dyraste oljan
som jag nu kört snart 2000 mil på? filtret kostade visst ca 600 kr men var nog också en bra investering
Fortfarande nybilskänsla på ca 21.000 mil
Visst finns många andra bra småbilar, men denna är jag frälst på.
Läs gärna recensioner om den.
(Har hunnit med en Toyota Aygo och tycker som andra att man som ägare borde klistra på ett annat
märkesnamn för att inte skämma ut Toyota. Varför inte Lada?
Det korta svaret är att alla LADA är dåliga bilar.
Ägde en 2012 som var drygt 2 år gammal och inte fullt 3000 mil när jag köpte.
Slutväxel/differential havererade p g a a ett solhjul sprack och fördelade sig bland andra kugghjul samt lager.
Solhjulet var tillverkat av sintergods!!!!!!!!
Bytte drivknutar, drivaxlar, drivaxeldamasker ett flertal gånger på 3 år.
Elsystemet heller inte tillförlitligt - MINST SAGT!!!!!
Ventilationsfläktmotorn borde klassas som tortyrredkap - hur kan man till så mycket oljud kan få fram så lite luft är en gåta.
Baksätet går inte att fälla fram om föraren är över 155 cm - jag skruvade ur baksätet för att hunden skulle få plats.
Men bra framkomlighet och lagom format/storlek.
Avråder dock från köp - om du inte är extremt bilmekanikerkunnig och inte har behov av att bilen ska fungera.

Lada Niva är i princip en FIAT på styltor.

FIAT har under flera(alla) år belagt sistaplatsen vid tillförlitlighetsundersökningar hos ägare.

Undvik europeiska bilar i allmänhet och VAG i synnerhet - om du inte har extremt god ekonomi och lågt behov av att bilen ska fungera.

Vidhåller Suzuki Swift och Honda Jazz som bästa alternativ till liten bil - helst körd i norra Norrlands inland av 1 ägare.

176 Inlägg
29 maj
Trådstartare
#19
Tack så jättemycket för alla utförliga svar!
Känns som man blir ytterligare lite mer vilsen desto mer jag läser 🤣

1 181 Inlägg
30 maj
#20
Swiften var ett bra tips. De är rätt bekväma och vettiga.
Tänk dock på hur du skall köra. Är det mycket tätort så är nog en liten bil bra. Men är det landsväg, är det nästan bättre att gå upp en klass, bränsleekonomin är nästan i paritet med småbilarna i 90km/h.



Sök