2628
Sök

Vilken bil ska jag köpa? (Första bil)

2 Inlägg
9 april
Trådstartare
Tja,

Jag precis fyllt 18 och letar efter en första bil.

Jag behöver lite hjälp när det kommer till vilken bil jag ska köpa, Några bilar jag har kolla på själv är bland annat en Lexus Gs300, Lexus Is 430 och Mercedes w124.

Jag är ett stort fan av lite äldre bilar från 90 / tidigt 00-talet, Men är självklart väldigt öppen för alla bil rekommendationer

Lite meckande är okej men inget som bryter ner på mig varannan månad.

Vill gärna ha en bil att vara stolt över, Helst en bil som låter bra, även om den bara låter bra utan ljuddämpare (shh) och såklart en relativt stilig bil, original fälgar spelar ingen roll på bilen heller för det har jag tänkt byta ut så fort som möjligt.

Min budget är 70 000kr och inget över det

Tack!

(ps helst manuell)

3 528 Inlägg
9 april
Som nästa alla förstagångköpare har du lite orealistiska förväntningar.
En Lexus eller Mercedes med den budgeten betyder en gammal och inte sällan nerkörd bil.
Så räkna med mek och rejäl budget för rep. Dyra att äga.

Modifierad = trubbel.

Köp vad du vill, men du bör veta vad du ger dig in i.  Vi har nästan alla köpt dåliga bilar med fel förväntningar i ungdomen. Jag med.
En billig RangeRover är en DYR RangeRover. Gissa hur jag vet, och då skruvar jag själv....

2 Inlägg
9 april
Trådstartare
Vad skulle du själv rekommendera att jag köper?
Inte en Lexus? Är inte dem ganska välkända för att hålla sig väldigt länge och sällan strula?

Fri fart för ett fritt folk!
14 544 Inlägg
* Voff voff *
10 866 Inlägg
9 april
Jassofjasko skrev:
Tja,

Jag precis fyllt 18 och letar efter en första bil.

Jag behöver lite hjälp när det kommer till vilken bil jag ska köpa, Några bilar jag har kolla på själv är bland annat en Lexus Gs300, Lexus Is 430 och Mercedes w124.

Jag är ett stort fan av lite äldre bilar från 90 / tidigt 00-talet, Men är självklart väldigt öppen för alla bil rekommendationer

Lite meckande är okej men inget som bryter ner på mig varannan månad.

Vill gärna ha en bil att vara stolt över, Helst en bil som låter bra, även om den bara låter bra utan ljuddämpare (shh) och såklart en relativt stilig bil, original fälgar spelar ingen roll på bilen heller för det har jag tänkt byta ut så fort som möjligt.

Min budget är 70 000kr och inget över det

Tack!

(ps helst manuell)

Lexus är ju ett erkänt bra märke och väldigt trevliga bilar. Ingenting håller för evigt, men det är nog rimligt att tro att även en Lexus för 70000 kr håller ganska så bra. Iaf jämfört med många andra bilar i den prisklassen. smile
Senast redigerat av Brådhis (9 april )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 528 Inlägg
9 april
Jassofjasko skrev:
Vad skulle du själv rekommendera att jag köper?
Inte en Lexus? Är inte dem ganska välkända för att hålla sig väldigt länge och sällan strula?

Jo, alltså Lexus = Toyota = pålitlig, MEN: Dyra bilar köps av människor som kör gärna, inte sällan hårt och servar när man har tid.
Samt, att delar är dyra i kombo med mycket utrustning och -3e 4e ägare  ofta har köpt en dyrare bil än man egentligen har råd med, vilket gör att reparationer/service skjuts upp eller rent av fuskas med.

Men måste ha sådant med sig med sådana fordon.
Kan vara kul, men ta höjd för trubbel.

Du ska givetvis köpa vad du vill.
Jag säger inte "köp inte" utan "du ska veta vad du köper".
Ha kvar i budgeten för sådant, istället för att drabbas av tråkigheter. Då är det inte kul längre.
Ha en bra historik som även är bevisad.
Inte "bytt en massa delar men slarvat bort kvittona" typ av historik.
Eller feta fälgar och sänkt, men det sitter avgasbandage och liknande felprioriteringar.
Det är röda flaggor, och händer oftare en fet Lexus eller BMW än en liten ohäftig småbil om du fattar

Ska du vara KLOK köper du en liten billig som första bil och har råd med rep, soppa och service.
Men så var inte frågan.
För ska du ha du ha KUL är det en annan sak, men för att fortsätta ha kul med den, tänk på vad jag skrivit så det inte blir en mardröm istället.
Senast redigerat av Mossan1 (9 april )

Från Finland
384 Inlägg
10 april
Jag håller helt med om 90 tals bilarnas förträfflighet.

Jag tycker man ska titta på:

-Finns det en community kring bilen, gärna i samma land då, en aktiv community är alltid bra att ha då man behöver hjälp med felsökning och även att hitta reservdelar och tillbehör till bilen.

-Hur är reservdelstillgången annars, samt priserna på dessa.

-Budgetera för reparationer/delar, de kommer behövas.

-Lär dig svetsa, kanske det mest kritiska enligt mig att kunna svetsa själv om man vill hålla liv i en gammal bil, rosten är fiende #1.

-Håll efter med rostskyddet, var proaktiv på den fronten. Kolla också väldigt noga på en ny bil efter rost.

Professionell nybilshatare

7 583 Inlägg
10 april
Föreslår att du går in på Blocket och kryssar för din budget samt årsmodell, motor, växellåda, karosstyp m m så ser du vad du får med din budget.

3 415 Inlägg
10 april
En chevrolet g20 van så klart. Skattefri, besiktning varannat år, Du kan handla halva ikea och ha plats över, åka handla byggvaror utan problem. Sopptippen, Ezz.  Perfekt flyttbil också ?

Enkelt att krypa under för göra oljebyten allmänt service,  eller byta avgassystem utan att hissa upp bilen. Byta tändstift eller annan underhåll när man inte har garaget och det ösregnar? Inga problem det gör du inne i bilen.

Är det den vackraste bilen? Nja men du blir glad när du startar bilen varje gång. Lite som en container på 4 hjul.

Förbrukning? Min 305 v8 drar 13.5-1.5 blandad körning. Under litern när någon frågar. Ägt min sen jag var 22, idag är jag 32.?

4 532 Inlägg
10 april
Haha,"under liter när någon frågar"...klockrent svar!!!

6 203 Inlägg
11 april
Vill man ha en driftsäker bil från 90-talet är nog volvo 940 bäst. De går fortfarande att hitta relativt billigt, till skillnad från föregångarna.

Fri fart för ett fritt folk!
14 544 Inlägg
11 april
är ju dock ganska opraktiska och väldigt dyra bilar att äga dom som trådskaparen nämner..

jag lärde mig den hårda vägen som ung att dom där 240 jag hade var absolut sämsta iden jag kunde ha.. 
törsta dyr skatt dyr försäkring osv..

sen råkade jag snubbla på en fiat uno från 1986 med 5000mil på mätaren.. tänkte vafan jag testar.
bästa valet jag gjort som ung..  från att inte ha råd knappt att åka i bilen hade jag plötsligen råd att fara runt över allt..
det slutade med att vi alltid åkte i min fula uno
pga den gick så snålt.  vi var som mest 9pers i den där när vi åkte från Örebro till Eskilstuna

sen ska vi inte tala om reparationskostnaden på bilarna trådskaparen nämner mot en liten skitbil. 

som bonus i fall värsta fall händer så slipper man sitta fast klämd i en liten bil om man mot förmodan krockar utan det är över direkt   så man slipper brännas levande smile

men w124 är ju givet i övrigt bland dom olika bilarna.. finns inget alaternativ smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 583 Inlägg
11 april
Mercedes Bens W124 är ingen dålig bil.
Jag ägde och körde en 124 1988 i 37.500 mil under cirka 6 år.
Den var 5-växlad, vilket var option på den tiden.
Vid långkörningar typ typ Mälardalen - Simrishamn eller Mälardalen - Pajala gick den att köra på under 0,6 lit/mil om man inte körde allt för mycket över stipulerad hastighetsbegränsning.
Den slet bakbromsar, som behövde bytas var sjutusende mil.
Kamaxeltransmissionen behövde renoveras var tolvtusende mil. 
2 torkarhaverier.
Vid cirka 30.000 mil började motorn bli svag.
Lät då öppna och rensa de båda främre "kattarna"
Motorn blev då son ny, och inga synpunkter på avgasemissionerna vid besiktningen.
Men på slutet var den sladdrig i alla bakvagnbussningar och i behov av renovering.
Inte den minsta rostfläck och knappt några stenskott, trots den långa körsträckan med mestadels landsvägskörning.
Tyder på bra lack och rostskydd.
Köptes nästan ny som demobil hos Philipssons.
Kan rekommenderas, mest p g a förnämliga framstolar som gör att du kan köra många mil utan att bli trött i ryggen.

6 203 Inlägg
11 april
w124 var också populär som taxi på sin tid, vilket tyder på hög tillförlitlighet. Men som sagt, de som finns kvar idag kommer behöva en del omvårdnad. 30 år sätter sina spår.

Från Finland
384 Inlägg
11 april
Seaside garage håller på med en W124 på youtube för tillfället. Fjäderdesignen kändes lite skrämmande.

Annars om jag får rekommendera så Saab tycker jag är trevligt att jobba på, reservdelar finns det mycket av (nytillverkas t.om. ännu till 900an) och en aktiv community. Men förstås, det är inte för alla, Saabar lite speciella.

Professionell nybilshatare

Forummoderator
18 229 Inlägg
11 april
Kan man få tag i en fräsch, hyfsat lågmilad W124 70 kakor så varför inte? Det är ju bara diesel som gäller och var inte rädd för automat, den håller. Det är ju rosten som tar dessa så Norrlandsbilar är ju bra även det är seg resa dit kanske.

Lexus? Fina bilar men inga hybrider för den pengen. Gäller samtliga bilar. Gamla batteripaket. När det står hybridfel i displayen är du rökt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök