Honda CR-V har inte den bästa fyrhjulsdriften, det har heller inte t ex inte RAV-4, Volvo, AUDI, VW, BMW och de flesta "vanliga" svenssonbilar med eller utan 4x4-skylt på bakluckan.
Men från våren/sommaren 2015 har Honda CR-V ett bättre 4x4-system - elektronisk inkoppling av bakaxeln i stället för långsam hydraulisk inkoppling av 4x4.
Riktig 4x4 är det fråga om då bilen har separat fördelningslåda(tillsatslåda på Transportsyrelsespråk).
De sofistikerade fördelningslådorna har differential som kan spärras alt köras öppen.
Dit hör Lada Niva, Mercedes Geländewagen, Toyota Land Cruiser, Land Rover(vissa) & Range Rover, vissa Jeep, vissa Suzuki, vissa Mitsubshi Pajero, vissa Nissan Patrol m fl.
De primitiva fördelningslådorna har endast 2x4, 4x4 och 4x4 låg - utan mellandifferential.
Till denna senare grupp hör de flesta Suzuki och Jeep samt Nissan Terano m fl.
I en del fall kan automatväxellåda kompensera för frånvaro av lågväxel - t ex Mazda Tribute.
Viscokoppling är ett sätta att koppla samman axlarna.
Torsen är ett annat och bättre sätt att förbinda axlarna vid behov.
Jag har själv ägt 16 olika 4x4 -bilar, och äger för närvarande Honda CR-V 2016 samt Suzuki Jimny 2006.
Gillar båda bilarna, men på olika sätt.
Suzuki Jimny är mer renodlad terrängbil, medans Honda CR-V med endast 18 cm markfrigång kan komma till korta "i spenaten".
Subaru är en annan trevlig 4x4-bil som tidigare fanns med lågväxel.
Och så till sist de tre stora amerikanarna, Dodge, FORD och Chevrolet.
Hummer H1, H2 och H3 har jag provat i terrängen, liksom Porsche. Inte praktiskt användbara bilar.
Har du en rymlig budget, vilket du inte har, så är Geländewagen och Land Cruiser självklara valet.
Suzuki Jimny har ett så ohemult högt andrahandsvärde, annars skulle jag rekommendera den.
Lada Niva har så ohemult dålig bygg- och komponentkvalitet( har ägt en i tre år) men är annars mycket kompetent "i spenaten" - speciellt med en torsen i baken(som jag hade) så är den näst intill oslagbar, och så är den så "lagom" i storlek. Beakta dock att baksätet inte går att fälla fram om en förare ska få plats bakom ratten - om föraren är över 98 cm.(jag byggde dock om min till 2 separata Suzuki Samurai- stolar bak).
Alla delar till Lada Niva finns hos Umeå Offroad.
Jag har haft 4x4-bilar sedan 1999, då jag köpte en nästan ny Nissan Terrano II(demobil).
Bland de roligaste bilar jag kört i måttlig terräng är FIAT Panda 4x4, men jag vet inte om jag vill rekommendera den.
Hållbarhet som en Lada Niva och trång som en Suzuki Jimny, och mycket mycket svårt med att få tag på delar.
En kompis har ägt en Panda 4x4, därför vet jag det här med delarna.