2207
Sök

Köpråd: 4wd Max 100.000:-

349 Inlägg
22 april
Trådstartare
Är ute efter en 4wd bil, helst Suv.
Ska vara konstant 4wd eller att man kan låsa fast 4wd när man behöver.

Vilka bilar har det?

Forummoderator
18 255 Inlägg
22 april
Det är ju skillnad på 4wd och 4wd. Vad ska du ha den till? Normal körning eller lite mer krävande?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 903 Inlägg
22 april
Bilproblemet skrev:
Är ute efter en 4wd bil, helst Suv.
Ska vara konstant 4wd eller att man kan låsa fast 4wd när man behöver.

Vilka bilar har det?

Lada Niva? Subaru Forester? Toyota Land Cruiser?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

349 Inlägg
22 april
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Det är ju skillnad på 4wd och 4wd. Vad ska du ha den till? Normal körning eller lite mer krävande?

Ska vara lite skogsbil och andra bil. Kollade på Honda Crv, men det verkar ha 4wd som kopplas på när ett däck börjar slira och då kan det vara försent redan

3 570 Inlägg
22 april
Du får definiera bättre
Vad är tänkta användningsområdet?

Jag antar du tänker terränginriktade SUV mer än vad man kan kalla moderna stadsjeep'arna?

För ska du bara ta dig fram oplogad väg eller grässlänter kan du ha stort när vilken 4wd-typ som helst. Annat är overkill.

Men ska du klättra i kraftigare terräng ställer det högre krav på 4wd, men då behöver du OCKSÅ en riktig tillsatslåda med en betydande lågväxel.
Då menar jag inte Subarus skämt till "lågväxel" med några %.
Dom har bra 4wd system som nog skulle lämpa sig även i ganska dålig terräng men med för högt växlad har du koppling för kanske 20min. Eller sönderkört underrede av för hög hastighet.
Senast redigerat av Mossan1 (22 april )

349 Inlägg
22 april
Trådstartare
Det ska köras efter skogsvägar och ska kunna sjösätta båten i olika sjöar utan fastna dit pga att bilar inte har 4wd. Är ganska stor skillnad att ha en bil med 4wd  som slås på automatisk eller som du kan låsa.

4 244 Inlägg
22 april
Vill du ha en bil med riktigt bra 4WD så skulle jag säga Nissan Pathfinder.

Hög och lågväxel, fördelningslåda som splittar 50/50, lameldiff i framaxeln och elektroniskt diff i bakaxeln.

Kan vara lurigt att hitta en bra inom din budget dock.

7 612 Inlägg
22 april
Honda CR-V har inte  den bästa fyrhjulsdriften, det har heller inte t ex inte RAV-4, Volvo, AUDI, VW, BMW och de  flesta "vanliga" svenssonbilar med eller utan 4x4-skylt på bakluckan.
Men från våren/sommaren 2015 har Honda CR-V ett bättre 4x4-system - elektronisk inkoppling av bakaxeln i stället för långsam hydraulisk inkoppling av 4x4.

Riktig 4x4 är det fråga om då bilen har separat fördelningslåda(tillsatslåda på Transportsyrelsespråk).
De sofistikerade fördelningslådorna har differential som kan spärras alt köras öppen.
Dit hör Lada Niva, Mercedes Geländewagen, Toyota Land Cruiser, Land Rover(vissa) & Range Rover, vissa Jeep, vissa Suzuki, vissa Mitsubshi Pajero, vissa Nissan Patrol m fl.
De primitiva fördelningslådorna har endast 2x4, 4x4 och 4x4 låg - utan mellandifferential.
Till denna senare grupp hör de flesta Suzuki och Jeep samt Nissan Terano m fl.

I en del fall kan automatväxellåda kompensera för frånvaro av lågväxel - t ex Mazda Tribute.

Viscokoppling är ett sätta att koppla samman axlarna.
Torsen är ett annat och bättre sätt att förbinda axlarna vid behov.

Jag har själv ägt 16 olika 4x4 -bilar, och äger för närvarande Honda CR-V 2016 samt Suzuki Jimny 2006.
Gillar båda bilarna, men på olika sätt.
Suzuki Jimny är mer renodlad terrängbil, medans Honda CR-V med endast 18 cm markfrigång kan komma till korta "i spenaten".

Subaru är en annan trevlig 4x4-bil som tidigare fanns med lågväxel.

Och så till sist de tre stora amerikanarna, Dodge, FORD och Chevrolet.

Hummer H1, H2 och H3 har jag provat i terrängen, liksom Porsche. Inte praktiskt användbara bilar.

Har du en rymlig budget, vilket du inte har, så är Geländewagen och Land Cruiser självklara valet.

Suzuki Jimny har ett så ohemult högt andrahandsvärde, annars skulle jag rekommendera den.

Lada Niva har så ohemult dålig bygg- och komponentkvalitet( har ägt en i tre år) men är annars mycket kompetent "i spenaten" - speciellt med en torsen i baken(som jag hade) så är den näst intill oslagbar, och så är den så "lagom" i storlek. Beakta dock att baksätet inte går att fälla fram om en förare ska få plats bakom ratten - om föraren är över 98 cm.(jag byggde dock om min till 2 separata Suzuki Samurai- stolar bak).
Alla delar till Lada Niva finns hos Umeå Offroad.

Jag har haft 4x4-bilar sedan 1999, då jag köpte en nästan ny Nissan Terrano II(demobil).

Bland de roligaste bilar jag kört i måttlig terräng är FIAT Panda 4x4, men jag vet inte om jag vill rekommendera den.
Hållbarhet som en Lada Niva och trång som en Suzuki Jimny, och mycket mycket svårt med att få tag på delar.
En kompis har ägt en Panda 4x4, därför vet jag det här med delarna.

Sök