Dom flesta moderna bilar med elektrisk parkeringsbroms har ett autoläge man kan aktivera så den går i och ur själv när man parkerar.
Många svar, men man kör en dubbelkopplingslåda (tex DSG) precis som vanligt automat.
Man bör dock tänka på vad "Jesper328" skriver.
Man ska ha i åtanke att lameller slirar i sådana, så i köer ska man låta bilen stå stilla ELLER flytta sig. Inte låta den dra sig sakta sakta framåt medelst att lätta på bromsen, och tänka koppling även när man backar med släp, tex.
Samma om man stannar i uppförslut i korsning. Bromsa fast den. Håll den inte med gasen. Fastbromsad slutar den driva framåt. Så smarta är dom. Men börjar dra bara man släpper lite på bromsen, precis som vanliga automater.
Körs i övrigt som en automat. Punkt.
Vänsterfoten gör INGENTING!
Växelspaken flyttas mellan D ,R, och P endast helt stillastående med foten på bromsen.
Man lämnar inte förarsätet utan att ha P läget
Oavsett motorn av eller igång.
Krävs speciella undantag för annat.
Har man haft automat vill man ofta inte tillbaka till manuell igen.
Så detta från första inlägget är helt korrekt oavsett vilken automalådetyp man har:
Start.
1. Foten på bromsen.
2. Starta motorn.
3. Flytta växelspaken från P -> D alternativt R
4. Släpp handbromsen.
5. Lätta på bromspedalen.
Stanna för parkering.
1. Foten på bromsen till bilen står helt still.
2. Flytta växelspaken från D alternativt R -> N
3. Dra handbromsen.
4. Flytta växelspaken från N -> P
5. Stäng av motorn.
6. Släpp fotbromsen
Detta gäller precis lika om bilen har en knapp för P.
Senast redigerat av Mossan1 (4 maj )