2551
Sök

Motor olja

69 Inlägg
lördag 15:15
Trådstartare
Tjena har en dum fråga, står att Hondan kan ha 5-30.  10-30.   10-40 helsyntetisk olja,  jag råkade köpa fel och köpte 5w-40 på biltema för brukar alltid köra så tjock olja jag kan. Hittade inte någon 10-40 helsyntet på biltema. Så frågan är nu tror ni det funkar med 5-40?och vad är skillnaden på en 5-30 och 5-40 i kall temperatur efter som den kunde gå på 5-30.  Honda från -98 med 1,4L utan v-tec så inget monster.

4 183 Inlägg
lördag 15:24
Bode inte vara några bekymmer

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 381 Inlägg
lördag 17:18
5W-40 olja är inte tjockare än 5W-30 olja men den klarar högre temperatur innan den blir tunnare/mer lättflytande/smörjer sämre/går upp i rök.
Men...det du ska titta på är också vad oljan klarar...vad den är specad för. T.ex har VW olika specar som 500 00 50200 osv.
Naturligtvis ska du använda helsyntet olja! -Men det visste du väl redan?!

69 Inlägg
lördag 17:27
Trådstartare
Jo kör alltid helsyntet fast jag inte vet varför vet ju mineral men inte semisynthetic, spec bryr jag mig inte om på en så gammal bil tänker jag men det kanske är tokigt

jaka54 skrev:
5W-40 olja är inte tjockare än 5W-30 olja men den klarar högre temperatur innan den blir tunnare/mer lättflytande/smörjer sämre/går upp i rök.
Men...det du ska titta på är också vad oljan klarar...vad den är specad för. T.ex har VW olika specar som 500 00 50200 osv.
Naturligtvis ska du använda helsyntet olja! -Men det visste du väl redan?!

* Voff voff *
10 882 Inlägg
för 18 timmar sedan
Rakfyra skrev:
Tjena har en dum fråga, står att Hondan kan ha 5-30.  10-30.   10-40 helsyntetisk olja,  jag råkade köpa fel och köpte 5w-40 på biltema för brukar alltid köra så tjock olja jag kan. Hittade inte någon 10-40 helsyntet på biltema. Så frågan är nu tror ni det funkar med 5-40?och vad är skillnaden på en 5-30 och 5-40 i kall temperatur efter som den kunde gå på 5-30.  Honda från -98 med 1,4L utan v-tec så inget monster.

Du vill ha så tjock olja som möjligt, av okänd anledning, men skriver att du köpt fel olja när du köpt 5w/40 istället för 10w/40? Fast du frågar egentligen vad skillnaden mellan 5w/40 och 5w/30 är när det är kallt?

Svaret där är att eftersom första siffran anger kallstartsegenskaper (smörjning direkt vid start helt enkelt) så är det ingen skillnad alls mellan 5w/30 och 5w/40 i det avseendet. Däremot är 5w/40 "tjockare" (eller håller sina egenskaper, dvs smörjer istället för att bli tunn som vatten) vid högre temperaturer jämfört med 5w/30 som tappar sina egenskaper och blir för tunn.

Du är orolig för att du valt fel viskositet, men brukar bry dig inte om vad oljan har för klassning? Förvisso är det lägre krav på en äldre motor, men man bör ändå hålla sig till klassningarna (högre är inte alltid bättre utan kan handla helt olika egenskaper).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ubåtsingenjör
7 356 Inlägg
7 601 Inlägg
för 14 timmar sedan
Instruktionsboken för min Honda CR-V bensin 2015 föreskriver 0W-20!

Sök