torsen skrev:
Det blir väl till att mäta upp tjockleken på skivorna och kolla nedre slitagegräns.
Är de inte slitna under nedre slitagegränsen så får du varken framgång med dina ersättningsanspråk hos vare sig bilfirman som sålde bilen, eller hos ARN - som b t w är väldigt jobbiga att ha att göra med.
Vet verkstaden som sa att skivorna var "tokslut" vad nedre slitagegräns är, eller "tyckte" dom bara?
Bed dom om fakta!
Många mindre kunniga "bilmekaniker" tror att bromsskivorna är utslitna när kanten på skivorna är stor.
I verkligheten kan det vara rostkanten som är hög - men inte skivan som är sliten.
Prova att knacka bort rostkanten så ser du hur tjock den är och mät skivan med bortknackad rostkant - och få fram den verkliga tjockleken på skivan.
För en av mina hobbybilar är bromsskivans nominella tjocklek 7 mm - och den får slitas till 3 mm tjocklek.
Kom i polemik med bilprovningen en gång, som inte gav med sig att de hade fel för än jag visade data ur verkstadshandbok.
En annan gång skulle jag byta in min JEEP Cherokee CRD hos Landrins i Eskilstuna.
Vid inbytestestet anmärktes på att bromsskivor och -belägg var utslitna.
Eftersom Landrins skrev upp kostnaden för att byta skivor och belägg så ohemult så anlitade jag en kompis som driver egen allbilsverkstad på min hemort.
Han konstaterade att skivorna låg långt över nedre slitagegränsen, och således inte var i behov av utbyte, men att ett av bromsbeläggen låg på gränsen.
Jag lät byta belägg, men inte skivor.
Kom i delo med Landrins i Eskilstuna, när jag påpekade deras inkompetenta "mekaniker", så det blev ingen ny Mercedes.