3129
Sök

Volvo 240 b21a går kasst trots typ allt i motorväg bytt

46 Inlägg
fredag 23:14
Trådstartare
Hejsan alla!

Nu är jag igång igen med min 240 från 80 med en b21a jag har/håller på att renovera upp. Så nu är alla packningar bytta på både motor och förgasare + även allt i tändningsväg.
Och har äntligen fått igång den igen (tack för all hjälp) och jag är väl egentligen en extrem nybörjare i allt men har ändå lärt mig en del tack vare denna bil:D

Men nu när den väl har gått igång så går den fruktansvärt dåligt och bara dör direkt om man inte lirkar med chock och gasen men knappt att den håller sig igång då ändå.
Så vad tror ni kunniga detta kan bero på?
Tacksam för all hjälp och tips jag kan få smile

Försökte lägga upp en video på hur den går  men det gick sisodär så testar länka den istället :
https://youtube.com/shorts/8a-m1rxjQjI? … FGMHop85ik

5 830 Inlägg
för 20 timmar sedan
Härligt att du fick till tändningen! smile

Låter som den går bra men har på tok för låg tomgång.

Har du ström till tomgångsventilen på insuget?
Den cylindriska solenoiden framför förgasaren på insuget, den ska ha 12V när tändningen är på.

Har du bytt packning mellan förgasaren och insuget?
Hade den packningen ett extra hål i sig mellan skruvhålen?
Det hålet behövs för det är därigenom tomgångsluften sugs genom. Går en kanal på sidan av förgasaren som släpper luft förbi till tomgångskanalen i insuget.

Har du skruvat på tomgångsskruven?
Den sitter vid tomgångsventilen, utåt för högre tomgång och inåt för lägre.

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
för 18 timmar sedan
På min B230K med förgasare så hade förfiltret i tanken blivit igensatt, vilket gav liknande symptom.

3 656 Inlägg
för 18 timmar sedan
Alla gamla strombergförgasarbilar jag har haft har aldrig gått kall utan det oblygsamma chokehantaget utdragen nästan till baksätet.
Då med "tomgång" på 3000varv eller så och på Volvo råmar fläkten högljutt till viscokopplingen släpper.

Chokens (berikningskrets på Stromberg. Inget spjäll)  hävarm på förgasaren påverkar gasspjället medelst en skruv för just detta. Finns den där, éller saknas den?

Med så låg tomgång nystartad (kall) är antingen:
Choken inne / ute för lite
Snabbtomgången feljusterad. Så låter det inte, för då "spottar" den mer. Jag tror man är för snålt med choken helt enkelt.

Var man för snabb med choken spottar den och lever om. Jämfota-hopp med ovana förare.

Jag hör en kallstartad Stromberg-förgasarvolvo med för snålt med choken.
Det är en konst att köra dom utan att den spott-skuttar första minuterna. Även på sommaren.

Är motorn varm i filmen är saken en annan.

Strombergförgasarna har ingen särskild anordning för tomgången.
Men ånglåsventlen på grenröret måste stänga. Det medelst 12v + på den och den ska då låta "klick".  Annars har du en en vakuumläcka.

Jag jobbade lite av och till med bilar när förgasare var vanliga, (Stromberg i synnerhet som satt även på Saab) samt har säkert haft åtskilliga förgasarvolvo och Saabar själv. I varierande skick.
Senast redigerat av Mossan1 (för 17 timmar sedan)

46 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Härligt att du fick till tändningen! smile

Låter som den går bra men har på tok för låg tomgång.

Har du ström till tomgångsventilen på insuget?
Den cylindriska solenoiden framför förgasaren på insuget, den ska ha 12V när tändningen är på.

Har du bytt packning mellan förgasaren och insuget?
Hade den packningen ett extra hål i sig mellan skruvhålen?
Det hålet behövs för det är därigenom tomgångsluften sugs genom. Går en kanal på sidan av förgasaren som släpper luft förbi till tomgångskanalen i insuget.

Har du skruvat på tomgångsskruven?
Den sitter vid tomgångsventilen, utåt för högre tomgång och inåt för lägre.

Alla packningar som tillhör förgasaren är bytta och har för mig att det var ett extra hål jag inte fattade vad den var till för.

Hehe för risk att låta dum, var sitter tomgångsventilen?

46 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
Arly165 skrev:
På min B230K med förgasare så hade förfiltret i tanken blivit igensatt, vilket gav liknande symptom.

Hmm, så kan det ju vara, men då måste jag kika i själva tanken på bilen då?

46 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Alla gamla strombergförgasarbilar jag har haft har aldrig gått kall utan det oblygsamma chokehantaget utdragen nästan till baksätet.
Då med "tomgång" på 3000varv eller så och på Volvo råmar fläkten högljutt till viscokopplingen släpper.

Chokens (berikningskrets på Stromberg. Inget spjäll)  hävarm på förgasaren påverkar gasspjället medelst en skruv för just detta. Finns den där, éller saknas den?

Med så låg tomgång nystartad (kall) är antingen:
Choken inne / ute för lite
Snabbtomgången feljusterad. Så låter det inte, för då "spottar" den mer. Jag tror man är för snålt med choken helt enkelt.

Var man för snabb med choken spottar den och lever om. Jämfota-hopp med ovana förare.

Jag hör en kallstartad Stromberg-förgasarvolvo med för snålt med choken.
Det är en konst att köra dom utan att den spott-skuttar första minuterna. Även på sommaren.

Är motorn varm i filmen är saken en annan.

Strombergförgasarna har ingen särskild anordning för tomgången.
Men ånglåsventlen på grenröret måste stänga. Det medelst 12v + på den och den ska då låta "klick".  Annars har du en en vakuumläcka.

Jag jobbade lite av och till med bilar när förgasare var vanliga, (Stromberg i synnerhet som satt även på Saab) samt har säkert haft åtskilliga förgasarvolvo och Saabar själv. I varierande skick.

Choken är ute till max 80% av videon och det är då den går så galet högt och känns som den ska sprängas Hahah
Ånglåsventilen? Den har jag aldrig hört talas om innan, var på grenröret sitter den?
Är så mycket man kan/ska tänka på dom här bilarna som jag inte helt fattar asså hahah
För bilen gick ju absolut inte bra innan jag fixade med den men bättre än såhär gick den iallafall hmm

3 656 Inlägg
för 14 timmar sedan
Jag kallar den ånglåsventilen, men det är kanske inte tekniska termen. Men funktionen.  Den är som en cylindrisk elventil på insugsgrenröret.  Den syns på filmen, men jag ser inte om det sitter en elkabel till den eller inte.

Som reservdel kallas den visst bara "magnetventil"
https://classicvolvorestoration.se/p/ma … 9645569062

Vissa kallar den "elektriskt tomgångsmunstycke" men syftet är att öppna upp till atmosfären med motor av. Detta för att minska risken för ånglås OCH att stänga av så att motorn inte kan "glödtända".
Så blev jag lärd. Den drar alltså inte genom förgasaren med helt stängt förgasarspjäll och öppnad ventil. Den slår om med klicket.

Med den "avstängd" går bilen inte/knappt på tomgång. Den stänger passagen för luft till just tomgången. Klicket är ingen garanti för att den fungerar....Men..
Ventilen får 12v+ styrd av tändningsnyckeln. Minus är genom ventilen i sig själv.  En ensam kabel.

Med choken ute borde den gå på runt 3000varv. Minskar allteftersom man skjuter in den.  Tar nog ett par minuter stillastående innan den går riktigt utan även på sommaren.
Senast redigerat av Mossan1 (för 13 timmar sedan)

3 656 Inlägg
för 13 timmar sedan
Kom att tänka på en sak.

B20 hade aldrig den ventilen.
NU MINNS JAG INTE, men var det inte en egen passage för denna. Du nämner själv "ett extra hål" i packningen till förgasaren.
Fanns det hål i grenröret, men inte i förgasaren?
Om ja, kanske är en B20/B18 förgasare?
Med fel förgasare funkar kanske inte det hela som tänkt på en B21.

Men nu talar jag djupare kunskap än vad jag minns.  Kan ha fel här.
Blir säkert rättad isf.

B18/B20 hade blandningsskruven i flottörlocket på undersidan, medan B21 osv fick man justera genom dämpkolvens hål.  DET, minns jag. Men, det kan vara en utveckling av Zentih Stromberg bara och inte specifikt för motorerna.
Senast redigerat av Mossan1 (för 13 timmar sedan)

46 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Jag kallar den ånglåsventilen, men det är kanske inte tekniska termen. Men funktionen.  Den är som en cylindrisk elventil på insugsgrenröret.  Den syns på filmen, men jag ser inte om det sitter en elkabel till den eller inte.

Som reservdel kallas den visst bara "magnetventil"
https://classicvolvorestoration.se/p/ma … 9645569062

Vissa kallar den "elektriskt tomgångsmunstycke" men syftet är att öppna upp till atmosfären med motor av. Detta för att minska risken för ånglås OCH att stänga av så att motorn inte kan "glödtända".
Så blev jag lärd. Den drar alltså inte genom förgasaren med helt stängt förgasarspjäll och öppnad ventil. Den slår om med klicket.

Med den "avstängd" går bilen inte/knappt på tomgång. Den stänger passagen för luft till just tomgången. Klicket är ingen garanti för att den fungerar....Men..
Ventilen får 12v+ styrd av tändningsnyckeln. Minus är genom ventilen i sig själv.  En ensam kabel.

Med choken ute borde den gå på runt 3000varv. Minskar allteftersom man skjuter in den.  Tar nog ett par minuter stillastående innan den går riktigt utan även på sommaren.

Mossan1 skrev:
Kom att tänka på en sak.

B20 hade aldrig den ventilen.
NU MINNS JAG INTE, men var det inte en egen passage för denna. Du nämner själv "ett extra hål" i packningen till förgasaren.
Fanns det hål i grenröret, men inte i förgasaren?
Om ja, kanske är en B20/B18 förgasare?
Med fel förgasare funkar kanske inte det hela som tänkt på en B21.

Men nu talar jag djupare kunskap än vad jag minns.  Kan ha fel här.
Blir säkert rättad isf.

B18/B20 hade blandningsskruven i flottörlocket på undersidan, medan B21 osv fick man justera genom dämpkolvens hål.  DET, minns jag. Men, det kan vara en utveckling av Zentih Stromberg bara och inte specifikt för motorerna.

Hmm det lät väldigt intressant, får kika på om kabeln sitter som den ska och isf om den mår bra, tack för tipset. Hade noll koll vad det var och att det ens fanns en sån mojäng:)

Denna har ingen skruv under sig tyvärr, det är en Stromberg 175-cd så lär vara i dämpningskolven och jag har inte det verktyget till det tyvärr

1 180 Inlägg
för 4 timmar sedan
Twofortie skrev:
Denna har ingen skruv under sig tyvärr, det är en Stromberg 175-cd så lär vara i dämpningskolven och jag har inte det verktyget till det tyvärr

Faktiskt ganska lätt att göra ett eget sånt verktyg. Själva justerskruven nere i röret har ett huvud som är fyrkantigt/rektangulärt, så om du tar en skruv i lämplig storlek, typ m10 eller m12 vill jag minnas, och skär ett spår i änden på den med vinkelslip så funkar det ganska bra att justera med.

46 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Steff240 skrev:
Twofortie skrev:

Faktiskt ganska lätt att göra ett eget sånt verktyg. Själva justerskruven nere i röret har ett huvud som är fyrkantigt/rektangulärt, så om du tar en skruv i lämplig storlek, typ m10 eller m12 vill jag minnas, och skär ett spår i änden på den med vinkelslip så funkar det ganska bra att justera med.

Ahaa men smidigt ju, tack för tipset!!
Senast redigerat av Twofortie (för 3 timmar sedan)

46 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Nu har jag mixtrat med magnetventilen nu, skarvat på kabeln så den har en ny kabel där den var utan hölje och en ny kabelsko. Och har även tagit på en kabel som jag inte vet var den ska sitta men så den inte går mot generatorn längre så har blivit av med julbelysningen i mätaehuset med, väldigt trevligt
Och efter allt detta så startar bilen på ett kick, snabbare än min vanliga bil Hahah

Men den går fortfarande bara på full chock dock
Hade velat ut och testkört den men för tillfället bromsar den inte typ alls så det är nästa grej att kolla på.

Men ni tror inte att den är dålig för att jag måste ha den på full chock när den står nu? Den har ju inte körts mer än en kilometer på närmare två år nu så kanske inte är konstigt smile

Sök