Mossan1 skrev:
Alla gamla strombergförgasarbilar jag har haft har aldrig gått kall utan det oblygsamma chokehantaget utdragen nästan till baksätet.
Då med "tomgång" på 3000varv eller så och på Volvo råmar fläkten högljutt till viscokopplingen släpper.
Chokens (berikningskrets på Stromberg. Inget spjäll) hävarm på förgasaren påverkar gasspjället medelst en skruv för just detta. Finns den där, éller saknas den?
Med så låg tomgång nystartad (kall) är antingen:
Choken inne / ute för lite
Snabbtomgången feljusterad. Så låter det inte, för då "spottar" den mer. Jag tror man är för snålt med choken helt enkelt.
Var man för snabb med choken spottar den och lever om. Jämfota-hopp med ovana förare.
Jag hör en kallstartad Stromberg-förgasarvolvo med för snålt med choken.
Det är en konst att köra dom utan att den spott-skuttar första minuterna. Även på sommaren.
Är motorn varm i filmen är saken en annan.
Strombergförgasarna har ingen särskild anordning för tomgången.
Men ånglåsventlen på grenröret måste stänga. Det medelst 12v + på den och den ska då låta "klick". Annars har du en en vakuumläcka.
Jag jobbade lite av och till med bilar när förgasare var vanliga, (Stromberg i synnerhet som satt även på Saab) samt har säkert haft åtskilliga förgasarvolvo och Saabar själv. I varierande skick.