4471
Sök

Opel Astra J sport tourer helvljus som står för högt

56 Inlägg
måndag 08:08
Trådstartare
#1
Hej!

jag har problem med min Opel Astra J från 2012 som nu halvljuset plötsligt står för högt. Eftersom man kör på sommaren så blir det inte så mycket mörkerkörning men igår så körde jag sent på natten och märker att ljuset plötsligt står mycket högre. Bilar blinkar med helljusen för de tror jag har hellsjuset på.

Är det någon som vet vad detta kan vara för fel? jag har kollat om det är fjäderbenen bak men de är hela (vet att bilen kan säcka ihop lite bakåt om de år trasiga men det är de inte).

Kan det vara någon sensor? Min bil har ingen sådan ljusjustering i instrumentpanelen..

Vad borde man göra?

3 682 Inlägg
måndag 09:36
#2
Båda, gissar jag?
Bara ena så är gissningen en annan.
Har du ingen justering inne, så.är den automatisk.
Då troligen xenon eller LED strålkastare.

Gissningsvis har då ett stag till en nivågivare vid ett hjul lossnat. Kanske gått sönder eller kärvat fast.

Sitter fram och bak. I regel 2st givare totalt per bil.

Jag skulle kolla dom direkt efter att ha kollat säkringar för strålkastare mm.

56 Inlägg
tisdag 11:04
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Båda, gissar jag?
Bara ena så är gissningen en annan.
Har du ingen justering inne, så.är den automatisk.
Då troligen xenon eller LED strålkastare.

Gissningsvis har då ett stag till en nivågivare vid ett hjul lossnat. Kanske gått sönder eller kärvat fast.

Sitter fram och bak. I regel 2st givare totalt per bil.

Jag skulle kolla dom direkt efter att ha kollat säkringar för strålkastare mm.

Okej! Har du koll på vart de brukar sitta? Det är ett problem jag aldrig haft med en bil tidigare. Lättare att lämna in eller går det att få tag o givare lätt? Är givaren och staget 2 olika komponenter eller köps det som en hel enhet?

3 682 Inlägg
tisdag 18:09
#4
Dom givarna sitter i regel innanför hjulen med givaren i karossen och ett stag med leder som går till hjulupphängningen.
Brukar vara vid ena fram resp bakhjulet.
Inte vid alla 4.

Går säkert att bildgoogla hur dom ser ut.

Skulle ett stag lossnat kanske man kan fixa själv lätt. Ska man byta givaren måste allt kalibreras via datorer.

Och, naturligtvis kan det vara annat fel.

Givaren och (vanligen ca 100mm) staget är en enhet. Men jag har sett universella reparationssatser för stag/led någonstans....
Senast redigerat av Mossan1 (tisdag 18:12)

56 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Dom givarna sitter i regel innanför hjulen med givaren i karossen och ett stag med leder som går till hjulupphängningen.
Brukar vara vid ena fram resp bakhjulet.
Inte vid alla 4.

Går säkert att bildgoogla hur dom ser ut.

Skulle ett stag lossnat kanske man kan fixa själv lätt. Ska man byta givaren måste allt kalibreras via datorer.

Och, naturligtvis kan det vara annat fel.

Givaren och (vanligen ca 100mm) staget är en enhet. Men jag har sett universella reparationssatser för stag/led någonstans....

Vad exakt heter dessa givare? Halvljusgivare typ? Borde inte en sån trasig sensor larmas i instrumentpanelen?  Är detta något som man lätt gör själv eller kan de va lättare att lämna in? Vad kan prisbilden vara? Lätt att felsöka?
Senast redigerat av Ghostduster92 (för 17 timmar sedan)

Teamledare på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 493 Inlägg
för 16 timmar sedan
#6
Så här ser de ut på en audi A6. en vänster fram och en vänster bak. Borde se liknande ut på din.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5287cb406fc12780026bf0400f0baa01.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-df9811f382f3841d7dd3f2923388ceb2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-2e49b1db2e0595d11e3aeb4471990c68.jpg

Jag demonterade mina och de hade fastnat i kulleden. efter rengöring och lite fett så funkade den ena igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-74c9ab6f58974c9736a04709441253cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1a05e26bcaab9871e178dd851fd6cbcc.jpg

den andra var sensorn sprckt på. Men de fanns nya på Autodock att beställa. benämningen är
ljushöjdsreglering givare
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-dd7c5e5a999547b8344b0aff7f962c08.jpg
Senast redigerat av KSI-Garage (för 16 timmar sedan)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

6 487 Inlägg
för 12 timmar sedan
#7
Vilken idiotisk konstruktion! Helt öppet kontaktstycke och ingen tätning mot kulleden!


56 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#8
KSI-Garage skrev:
Så här ser de ut på en audi A6. en vänster fram och en vänster bak. Borde se liknande ut på din.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5287cb406fc12780026bf0400f0baa01.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-df9811f382f3841d7dd3f2923388ceb2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-2e49b1db2e0595d11e3aeb4471990c68.jpg

Jag demonterade mina och de hade fastnat i kulleden. efter rengöring och lite fett så funkade den ena igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-74c9ab6f58974c9736a04709441253cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1a05e26bcaab9871e178dd851fd6cbcc.jpg

den andra var sensorn sprckt på. Men de fanns nya på Autodock att beställa. benämningen är
ljushöjdsreglering givare
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-dd7c5e5a999547b8344b0aff7f962c08.jpg

Tackar så mycket! Jag ska kolla detta imorgon när jag har lite tid! ?


Sök