3064
Sök

Byta bromsvätska, hur extrem ska man vara? (Honda Accord 1992)

291 Inlägg
onsdag 13:04
Trådstartare
#1
Börjar bli dags att byta bromsvätska på bilen, gjordes för drygt 2 år sen om jag inte minns fel.

Verkar ju gå att göra på olika sätt och olika grad av byte.

Man kunde suga upp bromsvätska ur behållaren i motorutrymmet och hälla i nytt, och klart. ELLER så kunde man även göra en genomsköljning (flush) där man tömmer ut bromsvätska ett hjul i taget tills det är rent, fylla på med nytt, nästa hjul, fylla på, osv.

Såg en anordning man hade gjort där man kopplade en akvarieslang till en flaska med vätska i (förhindra luft i systemet) och trampa på bromsen för att få ut smutsig vätska.

Då är just frågan hur mycket bromsvätska man behöver till sådant, och om vad det finns för risk om man bara byter bromsvätskan utan att flusha igenom?

När verkstan gjorde det sist hade de skrivit 0,5 l vätska. Vet inte hur de gjorde, om de ens pumpade igenom systemet eller bara bytte det som gick att komma åt med nån sugslang.

Från Finland
431 Inlägg
onsdag 14:05
#2
Ett liter bromsvätska är så billigt så jag köper en liters burk i gången.

Jag har en bromsluftare som funkar med tryck. Jag fyller den med bromsvätska och pumpar upp trycket på huvudcylinderns behållare, sen lossar jag luftskruven på bromsoken ett i gången. Jag har en slang på luftskruven som går till ett uppsamlingskärl. Jag tittar på vätskan och när den ser klar och fin ut skruvar jag igen luftskruven. Går vidare till nästa hjul och upprepar. Kan nog hända det går en halvliter eller mera.

Professionell nybilshatare

3 096 Inlägg
onsdag 17:46
#3
Man sköljer igenom systemet.
Börjar höger bak > vb > hf > vf.
Åtgår ungefär en liter.

Sen är två års intervaller endast för att sälja på mer jobb på verkstan. smile


3 729 Inlägg
onsdag 17:51
#4
Jag suger först ur koppen och byter där så allt som lämnar koppen är färskt.
Sen trycksätter jag koppen och släpper ut ca lite mer än en dl vid varje hjul.
Ibland deras man kulörskillnad på vätskan.
Ja, man får mellanfylla behållaren så den inte blir tom.

291 Inlägg
torsdag 07:34
Trådstartare
#5
DennisCA skrev:
Ett liter bromsvätska är så billigt så jag köper en liters burk i gången.

Jag har en bromsluftare som funkar med tryck. Jag fyller den med bromsvätska och pumpar upp trycket på huvudcylinderns behållare, sen lossar jag luftskruven på bromsoken ett i gången. Jag har en slang på luftskruven som går till ett uppsamlingskärl. Jag tittar på vätskan och när den ser klar och fin ut skruvar jag igen luftskruven. Går vidare till nästa hjul och upprepar. Kan nog hända det går en halvliter eller mera.

Låter ju inte helt komplicerat  i alla fall, men... hur pumpar jag upp trycket i behållaren? Menar du trycka ner bromspedalen?

Från Finland
431 Inlägg
torsdag 09:55
#7
skreech3 skrev:
DennisCA skrev:
Ett liter bromsvätska är så billigt så jag köper en liters burk i gången.

Jag har en bromsluftare som funkar med tryck. Jag fyller den med bromsvätska och pumpar upp trycket på huvudcylinderns behållare, sen lossar jag luftskruven på bromsoken ett i gången. Jag har en slang på luftskruven som går till ett uppsamlingskärl. Jag tittar på vätskan och när den ser klar och fin ut skruvar jag igen luftskruven. Går vidare till nästa hjul och upprepar. Kan nog hända det går en halvliter eller mera.

Låter ju inte helt komplicerat  i alla fall, men... hur pumpar jag upp trycket i behållaren? Menar du trycka ner bromspedalen?

Det är på bromsluftarverktyget jag pumpar upp trycket, jag har detta från biltema
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000044343

Professionell nybilshatare

3 729 Inlägg
torsdag 12:10
#8
Jag har denna från Mekonomen;
Tar tryck från ett hjul.  Läcker ingen luft försvinner försumbart med luft ur hjulet, och föressten kam man nyttja reservhjulet eller vinterhjulen.
Nyttjar ogärna kompressorn då den kan skjuta koppen om tryckregleingen inte funkar. Detta är idiotsäkert så.

https://www.mekonomen.se/bromsluftare-1 … gJsEvD_BwE

291 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-3f39f9f49e9c38862b27551829f452e2.jpg

Var nått sånt här jag tänkte mig, men det kanske är snarlikt de där från Amazon och Biltema och Mekonomen? Eller kan det bli för knöligt?

Fri fart för ett fritt folk!
14 787 Inlägg
för 41 minuter sedan
#10
Jesper328 skrev:
Man sköljer igenom systemet.
Börjar höger bak > vb > hf > vf.
Åtgår ungefär en liter.

Sen är två års intervaller endast för att sälja på mer jobb på verkstan. smile

man ska gå efter färgen på bromsvätskan eller helst testa den..
Problemet när man testar den är att man öppnar locket och man får i fukt vilket är bromsvätskans största fiende..  men visst man kan ju inte byta bromsvätska för ofta det är omöjligt men för sällan ..   det gäller ju alla vätskor i en bil.. 
men är oljan ljus och fin och står försluten så blir den inte mega dålig snabbt.. men tittar man och bromsvätskan är mörk av bara fan ja då ska man ta tag i det.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 787 Inlägg
för 32 minuter sedan
#11
ska man göra 100% rätt så ska man ha en riktig maskin för byte av olja där man inte trycksätter oljan direkt! 
man vill ha i så lite fukt som bara går.    jag gillar dom med membran då slipper man trycksätta direkt i vätskan utan man har ett membran istället som skapar trycket.  kan inte avgöra om dom 2 som kommit upp som förslag är membran eller inte..

biltema har ju med vacumm där man helt enkelt suger från luftnipeln väldigt bra verktyg när man håller på med svårluftade kopplingar.     

men dessa verktyg är bättre än att försöka lufta manuellt oavsätt.   för det kan vara ett rent helvete och lätt att man trycker sönder huvudcyl smile

när jag hålls med bromsar så spärrar jag alltid pedalen nedtryckt en bit   då behöver man knappt lufta efteråt brukar behöva 2manuella luftningar så är all luft borta.   

att inte göra så kan skapa stora problem med luft i abs enheten och man står där med en omöjlig luftning framför sig om man gör den manuellt med bara pedalens hjälp smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök