för 1 timme sedan
Trådstartare
Jag köpte nyligen en Peugeot 208 årsmodell 2015 med 1.0 litersmotorn på 68 hk (en riktig raket!) som en extrabil.
Bilen är mycket välskött och har endast haft en tidigare brukare (68 årig dam som ägt bilen i 10 år). Allt känns bra förutom en detalj: bilen skakar/vibrerar när man kör den på låga varv, ca 1500 rpm +- 300 rpm. Det märks tydligt när man kör i låga hastigheter, typ krypkörning/kökörning då man oftast rullar fram långsamt på ettan eller tvåans växel. Bilen går riktigt bra i övrigt och det känns som att den går jämnt och fint så fort man gasar på lite och passerar 2000 rpm.
Jag har aldrig haft något liknande fel tidigare på någon annan bil jag ägt och förstår inte riktigt vad som skulle kunna vara fel. Motorn känns fräsch och stabil och kopplingen tar bra och känns bra, dvs den biter direkt och inga missljud vad jag hört. Växellådan känns också bra och det är aldrig något problem med att få i någon växel.
Är det någon som känner igen symptomen antingen på en 208:a eller någon annan bilmodell och vet vad det kan vara eller har en bra gissning?
Bilen har bara gått 6800 mil på 10 år och körts varsamt (antar jag) av en gammal dam.