1903
Sök

Hur kan man öka laddtrycket på VNT turbo? (1.9TDI)

38 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Tjenare! Jag undrar om man kan öka laddtrycket på turbon i min 1.9tdi.
Vad jag vet så är det en VNT turbo som sitter i den men är inte helt 100.

Forummoderator
18 341 Inlägg
för 6 timmar sedan
ElGurra skrev:

Hur gammal är den? Vad sitter den i för bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

38 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
ElGurra skrev:

Den är i en Passat b5 från 00 med motorkod AJM
Senast redigerat av ElGurra (för 5 timmar sedan)

Forummoderator
18 341 Inlägg
för 5 timmar sedan
ElGurra skrev:
Hybrid_ skrev:
ElGurra skrev:

Den är i en Passat b5 från 00 med motorkod AJM

Kan man dra en EVRY-mod på den tro?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 877 Inlägg
för 1 timme sedan
AJM är en pumpeduse

Enklaste sättet att "trimma" den är att sätta ett motstånd på bränsletempgivaren, man lurar den då att aktivera bränslekylningsläge och den skickar då på mer soppa.
Det är exakt så dom billigaste trimboxarna fungerar på dessa.

Bara höja laddtrycket ger så gott som ingenting utan att ge mer bränsle att förbränna.
För att höja laddtrycket allt vad som går så kopplar du bara fullt vakuum direkt på VNT-klockan, du lär dock få felkod på laddtrycksregleringen med blinkande glödspiral och reducerad effekt till följd.
Om motorstyrningen inte skulle bry sig så är det däremot stor risk att turbon kommer gå sönder inom kort.

Det rätta sättet att trimma är att uppdatera motorstyrdonet med en modifierad mjukvara, dvs en optimering.

Fri fart för ett fritt folk!
14 828 Inlägg
för 1 timme sedan
simlar skrev:
AJM är en pumpeduse

Enklaste sättet att "trimma" den är att sätta ett motstånd på bränsletempgivaren, man lurar den då att aktivera bränslekylningsläge och den skickar då på mer soppa.
Det är exakt så dom billigaste trimboxarna fungerar på dessa.

Bara höja laddtrycket ger så gott som ingenting utan att ge mer bränsle att förbränna.
För att höja laddtrycket allt vad som går så kopplar du bara fullt vakuum direkt på VNT-klockan, du lär dock få felkod på laddtrycksregleringen med blinkande glödspiral och reducerad effekt till följd.
Om motorstyrningen inte skulle bry sig så är det däremot stor risk att turbon kommer gå sönder inom kort.

Det rätta sättet att trimma är att uppdatera motorstyrdonet med en modifierad mjukvara, dvs en optimering.

enklast är att göra en optimering  någon läser ur programvaran gör om den kastar in den=mer laddtryck och mer effekt.. istället för sånt där jävla skräp motordödar skit trams..

Kör fort så hinner inget hända...

Sök