Vad jag kunnat läsa mig till beträffande test av vinterdäck för svenska förhållanden så har Continental de bästa egenskaperna sammanvägt.
Men sen beror det ju på var man bor = de metereologiska förhållandena - som varier starkt mellan södra Skåne och norra Lappland.
Beträffande stabiliteten på bilen så kan den vara avhängig fälgarnas bredd och inpressningsdjup, däckens storlek och profilhöjd.
I princip, men inte alltid, blir en bil stabilare med fälgar med större bredd och mindre inpressningsdjup, låga däck = låg profilhöjd samt med med högt lufttryck.
Bredare däck för med sig större känslighet vid vattenplaning.
Låg profilhöjd på däcken blir okomfortablare än dito med hög profilhöjd.
Breda däck med låg däckprofil är i regel mycket bullrigare än smala dito med hög profilhöjd.
Vanligtvis har biltillverkaren genom mödosamma och omfattande tester kommit fram till vad som är bäst för respektivebil och modell.
Sedan kommer körstilen in.
Har man ofta bråttom i cirkulationsplatser - då ska man ha låga och breda däck - utom vid nederbörd.
Kör man mest långkörning kan det vara vilsamt med tysta och komfortabla högprofildäck.
Sens moral - köp däck som biltillverkaren rekommenderar och experimentera lite med lufttrycket.
Blev du klokare - inte jag heller.