3272
Sök

Tips dubbdäck ID4

1 070 Inlägg
för 2 timmar sedan
Det mest irriterande är att det är olika dimensioner fram och bak så att man inte kan rotera hjulen sad

VAG har världens bästa bilar.

191 Inlägg
för 2 timmar sedan
candyweiss skrev:
Det mest irriterande är att det är olika dimensioner fram och bak så att man inte kan rotera hjulen sad

Dom roteras ju när bilen körs. ^^
Senast redigerat av The-GOAT (för 2 timmar sedan)

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

907 Inlägg
för 2 timmar sedan
LM73 skrev:
Tack, otroligt hjälpsamt! Jag förstår att det finns olika röster om vad som är bäst, friktion eller dubb. Jag pendlar på en landsväg som inte är bra skick på vintern. Därav lutar mitt val på dubbdäck. Bor i Sörmland och det är ofta isiga vägar.

Här i forumet får jag faktiskt bättre hjälp än när jag har frågat på däckhotellet. En parentes men att bli klappad på huvudet som tjej, och mer eller mindre bli idiotförklarad är ju inte super bra utifrån perspektivet att företaget vill också sälja däck!

Vi hjälper gärna till, det är lite det som forumet är till för smile

Jag förstår dig, jag har jobbat 10 år i däckbranschen och sett dagligen både kollegor och konkurrenter bete sig som idioter mot kvinnor. Jag jobbade största delen på tunga sidan och även där betedde sig folk illa mot kvinnliga lastbilschaufförer.
När jag blev anställd första gången i branschen var det en kvinna som var platschef och det var så jävla skönt, ingen machokultur och alla behandlades lika. Men tyvärr ser det inte ut så på de flesta ställen..

Nu har du input även från en Tesla-ägare så Nokians dubbfria kanske inte är rätt väg att gå för en elbil. Oavsett vad du väljer så utgå alltid från vad du känner, inte vad andra säger. Precis som The-GOAT skriver så har vi olika erfarenheter och det är just dina erfarenheter från tidigare vintrar som ska ligga till grund för ditt val.

Bara en liten brasklapp, om du mot förmodan väljer dubbfritt så se till att det är nordiska dubbfria och inte så kallade europeiska dubbfria. Många premiumtillverkare har båda, så det kan vara en djungel ibland. Nokian till exempel har Hakkapeliitta R5 som nordisk dubbfritt medans dom har Nokian WR som europeisk dubbfritt. Goodyear har UltraGrip Ice 3 som nordiskt och UltraGrip Performance som europeiskt dubbfritt.

Que Sera, Sera

907 Inlägg
för 2 timmar sedan
candyweiss skrev:

Jag håller med, och allt fler tillverkare kör BMW-stilen med olika fram och bak. Stör mig nåt enormt!

Que Sera, Sera

7 757 Inlägg
för 2 timmar sedan
Vad jag kunnat läsa mig till beträffande test av vinterdäck för svenska förhållanden så har Continental de bästa egenskaperna sammanvägt.
Men sen beror det ju på var man bor = de metereologiska förhållandena - som varier starkt mellan södra Skåne och norra Lappland.
Beträffande stabiliteten på bilen så kan den vara avhängig fälgarnas bredd och inpressningsdjup, däckens storlek och profilhöjd.
I princip, men inte alltid, blir en bil stabilare med fälgar med större bredd och mindre inpressningsdjup, låga däck =  låg profilhöjd samt med med högt lufttryck. 

Bredare däck för med sig större känslighet vid vattenplaning.
Låg profilhöjd på däcken blir okomfortablare än dito med hög profilhöjd.

Breda däck med låg däckprofil är i regel mycket bullrigare än smala dito med hög profilhöjd.

Vanligtvis har biltillverkaren genom mödosamma och omfattande tester kommit fram till vad som är bäst för respektivebil och modell.

Sedan kommer körstilen in.
Har man ofta bråttom i cirkulationsplatser - då ska man ha låga och breda däck - utom vid nederbörd.
Kör man mest långkörning kan det vara vilsamt med tysta och komfortabla högprofildäck.

Sens moral - köp däck som biltillverkaren rekommenderar och experimentera lite med lufttrycket.

Blev du klokare - inte jag heller.

Sök