4046
Sök

Fyrhjulsdriftkonvertera 2000 vw passat b5/3b

57 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Tjena! Jag har en passat 1.9tdi pd115(AJM) som jag fick ett sug över att trimma så den får cirka 200-250häst o i samma veva fyrhjulsdriftskonvertera för att den är framhjulsdriven just nu. Några tips? Funkar 4motion eller måste man ha syncro (om det inte är samma sak som 4motion) bakre tvärbalk+kardan och vad ska man göra med växellådan, byta ut eller modifiera? Vill helst ha automatlåda. Måste börja planera fick bara idén för några dagar sedan och detta kommer inte ske förrän nästa sommar. Delarna köper jag från skroten eller begagnat och har någon några tips på vart man kan köpa sånt begagnat? Allt i själva motorn sköter jag själv bara drivsystem och upphängning jag behöver hjälp med.

Uppskattar alla svar!
Mvh. Gurra
Senast redigerat av ElGurra (för 20 timmar sedan)

Forummoderator
26 546 Inlägg
för 19 timmar sedan
Inget illa menat här nu...men är det inte betydligt enklare att hitta en fyrhjulsdriven Passat att byta till i stället?
Det är ju ingen ovanlig vagn direkt...men förstår om du söker utmaningen med bygget förstås.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

57 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Mack skrev:
Inget illa menat här nu...men är det inte betydligt enklare att hitta en fyrhjulsdriven Passat att byta till i stället?
Det är ju ingen ovanlig vagn direkt...men förstår om du söker utmaningen med bygget förstås.

Jo det finns det nog men dom är ganska ovanliga i pre facelift speciellt 1.9tdi med pd än i facelift o ja faller mer för pre facelift så du fattar. Jag söker även utmaningen.
Senast redigerat av ElGurra (för 19 timmar sedan)

Forummoderator
26 546 Inlägg
för 19 timmar sedan
ElGurra skrev:
Mack skrev:

Jo det finns det nog men dom är ganska ovanliga i pre facelift speciellt 1.9tdi med pd än i facelift o ja faller mer för pre facelift så du fattar. Jag söker även utmaningen.

Ah, då är jag med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 912 Inlägg
för 10 timmar sedan
Alla Passat B5 och B5.5 har Audis fyrhjulsdrift med torsen-diff oavsett om det står Syncro eller 4motion på luckan.

Det jag har lyckats komma fram till på dessa så är framvagnen en Audi A4 B5 och bakvagnen en Audi A6 C5 (eventuellt en avsmalnad A6 bakvagn)

Din framhjulsdrivna Passat har torsionsbakaxel medan en fyrhjulsdriven har multilänk.
Har för mig det är olika golv från baksätet och bakåt mellan 4wd och fwd så du lär behöva köpa en fyrhjulsdriven reservdelsbil och kapa och svetsa en massa.

Det är nog enklast att köpa en B5.5 4motion och bygga om den till icke-facelift.
Facelift-bilarna är ju otroligt mycket vanligare med fyrhjulsdrift.

239 Inlägg
för 10 timmar sedan
Som simlar skrev, det är olika golv baktill.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 836 Inlägg
för 9 timmar sedan
Ingen har sagt det, men att bygga om helfordonsgodkända bilar så mycket är inte möjligt att få lagligt.
Att bilprovningen ska missa det är osannolikt. I alla fall gång på gång.
Även om dom inte ser det är det ju fortfarande inte lagligt och man riskerar tråkigheter om man hamnar i en olycka. Även som ej vållande.
Fattar inte dom som bygger om besiktningsbefriade till något som aldrig skulle passera och tror man är laglig....
Nope!

Gäller nog även fronten faktiskt med strålkastare och allt.  Man får ju inte ens gå från xenon till halogen på samma front ens med modellanpassade delar.

Måste då bli som "ombyggt fordon".

Antar att det redan är känt för trådskaparen, men andra kanske läser också i planer på liknande.

Är det en isbil eller liknande kvittar ju det, men herregud vilket jobb för en isbil...
Och pengar.
Senast redigerat av Mossan1 (för 9 timmar sedan)

57 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Ingen har sagt det, men att bygga om helfordonsgodkända bilar så mycket är inte möjligt att få lagligt.
Även om dom inte ser det är det ju fortfarande inte lagligt och man riskerar tråkigheter om man hamnar i en olycka. Även som ej vållande.
Fattar inte dom som bygger om besiktningsbefriade till något som aldrig skulle passera och tror man är laglig....
Nope!

Gäller nog även fronten faktiskt med strålkastare och allt.  Man får ju inte ens gå från xenon till halogen på samma front ens med modellanpassade delar.

Antar att det redan är känt för trådskaparen, men andra kanske läser också i planer på liknande.

Är det en isbil eller liknande kvittar ju det, men herregud vilket jobb för en isbil...
Och pengar.

Kan ju ha kvar framhjulsdriften bara att det nog blir att den inte greppar lika bra, i värsta fall kan jag bygga om en facelift men jag får fundera på saken. Om man kör facelift kan man ju också välja en 2.5tdi om man vill men har inte så mycket koll på hur pålitlig dom är.
Senast redigerat av ElGurra (för 2 timmar sedan)

57 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Alla Passat B5 och B5.5 har Audis fyrhjulsdrift med torsen-diff oavsett om det står Syncro eller 4motion på luckan.

Det jag har lyckats komma fram till på dessa så är framvagnen en Audi A4 B5 och bakvagnen en Audi A6 C5 (eventuellt en avsmalnad A6 bakvagn)

Din framhjulsdrivna Passat har torsionsbakaxel medan en fyrhjulsdriven har multilänk.
Har för mig det är olika golv från baksätet och bakåt mellan 4wd och fwd så du lär behöva köpa en fyrhjulsdriven reservdelsbil och kapa och svetsa en massa.

Det är nog enklast att köpa en B5.5 4motion och bygga om den till icke-facelift.
Facelift-bilarna är ju otroligt mycket vanligare med fyrhjulsdrift.

Den har inte torsionbakaxel, den har multilänk. Säger car.info iallafall... Vet inte hur bra man ska lita på dom.

Fri fart för ett fritt folk!
14 875 Inlägg
för 114 sekunder sedan
Mossan1 skrev:
Nope!

Och pengar.

det är en av dom stora fördelarna att man kan regga dom om man bygger om från 2wd och 4wd   det krävs ju ganska mycket moddning  annars för att få igenom dom..

en volvo 850/x79 tex från 92-00 är ju väldigt smidiga där finns istort sätt allt samma golv och så mellan 2wd och 4wd..   där är det några fästen man får svetsa dit resten är samma.   samma sak om man vill ha multilink på en 740 eller 940 så är det bara några fästen att sätta dit för att få multilink  dom stora grejerna är samma och åt andra hållet oxå om man vill åka stel axel på en 760/964

Kör fort så hinner inget hända...

Sök