Så du startar motorn i 10minus och kör den hur länge?
20sek?
Eller gick den medan garageport öppnas mm, så den gick längre?
Annars är den "sur", dvs flödad med bensin. Det KAN räcka att köra lite längre på startmotorn med fullgas. Dvs ge sådana mycket luft som möjligt.
Det funkar på bilar med mekaniska gasspjäll. Med elektroniska sköter bilen det själv, och detta problem minskade.
Även mjukvaran blev bättre.
Bilar från 90talet och tidigt 2000 har jag på flera fått fixa "Lawnmover Syndrome".(Googla)
Dvs då är den nästan komplös. Startmotorn låter som att den drog runt en motor utan stift nästan. Eller brusten kamrem har misstänkts.
Uppstår när folk flyttat bilen för snöskottning tex, = bara kört några sekunder i kyla.
Dom har man får ta ur tändstiften, (kan räcka med rengöring och nytt försök. Annars också tagit loss spridarnas kontakter och kört startmotorn med fullgas några sekunder utan stift. Så extra bensinen flåsar ut.
Följt av några droppar olja I var cyl, återmontrrade stift och nu några sekunder startmotor igen. Då övergår den till normalt läte efter några varv. Då ansluts spridarna igen och den startar
Speciellt Volvo var hopplösa. S/V70 I och S/V40 I. Nån Opel var det också.
Minns ingen fransk, men....