Har en Generator 140ah från en Saab 9-5. Saken är den att jag tänkte använda denna ihop med en liten 7hk bensinmotor för att snabbladda batterier. Denna fungerade i bilen då den togs ut men fastspänd i skruvstycket får jag inte denna att ladda då jag snurrar med en skruvdragare, kopplat en multimeter till B1+ samt till generator höljet, ingen laddning. Fick tips att man måste koppla en lampa mellan B1+ till den lilla skruven Märkt ?? för att få laddsignal men fortfarande ingen laddning. Gör jag rätt eller är generatorn ändå paj? A
Vad är det för typ av batterier du vill ladda?? Blybatterier, Lipo,Life,Nicad eller Nikelmetall hydrid?? Måste inte en generator vara ansluten till jord någonstans??!!
Vad är det för typ av batterier du vill ladda?? Blybatterier, Lipo,Life,Nicad eller Nikelmetall hydrid?? Måste inte en generator vara ansluten till jord någonstans??!!
Hallå! Skulle vilja säga att du ska koppla den till ett batteri och behöver också en jord anslutning för att få en sluten krets. Är det inbyggt laddrelä annars behövs ett sådant också. Mvh///Micke.E
?? = D+, dvs fält. Krävs rätt så saftiga varvtal för att få en generator att börja ladda utan fältström. Edit: eller ja, bör vara. Ta mig inte på orden.
Anslut generatorn mot ett batteri. Veva igång den med skruvdragare och dutta till d+ med en plusmatning från batteriet. Alltså dutta = mindre än en sekund.
Senast redigerat av Jesper328 (för 57 minuter sedan)