Hej! Bilen gick plötsligt inte starta som vanligt utan startar nu enbart om jag sätter på tänningen och sedan lägger i "neutral" växel . Vad är det som kan vara fel?
Hej! Bilen gick plötsligt inte starta som vanligt utan startar nu enbart om jag sätter på tänningen och sedan lägger i "neutral" växel . Vad är det som kan vara fel?
Hyundai i40 diesel automat 2014
Brukar alltid starta i p-läge men nu startar den enbart I N. Har startknapp och den startar bara tändningen om P är i.
Låter ju som att en givare för parkeringsläget inte fungerar.
Lyser "P" symbolen vid växelspaken och i instrumentklustret?
Skulle de kunna vara givare fast lampan lyser i p läge..?[/quote] Eftersom bilen startar i neutral men inte Park så skulle jag tro att det är en givare även om den visar P i klustret. Någon typ av spärr verkar det ju vara iaf tycker jag.
Sitter en s.k. ?inhibitor switch? ovanpå växellådan för att förhindra motorstart om P eller N ej är ilagt. Clustrets PRND-display får NOG sin signal ifrån växelväljaren, men motorstyrdonet behöver ett växelläge och godkänd motorstart ifrån TCM för att starta motorn.
Har för länge sedan varit med om att kontakten/strömställaren på växellådan oxiderat på kontaktstiften. Prova att dra av och på kabeln så att oxiden försvinner. Mitt förslag.