5614
Sök

Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

3 205 Inlägg
för 1 timme sedan
zemet skrev:
Jesper328 skrev:
Oj, anledningarna till varför jag ej kör elbil är många.
Däremot så pendlar jag en del i olika kundbilar, varav många är just ren el.
Men;

1. För dyrt.
Jag är inte bemedlad nog att jag kan knalla in och casha en ny bil.
Försöker hålla mig så långt bort ifrån bil/blancolån som möjligt.
Leasing är inget alternativ då jag kör närmare 3000 mil/år, och leasingkostnader är förövrigt löjliga pengar ändå.
Jaha, en begagnad då?
Absolut, för säg 250k så får man säkert en vettig elbil, men å andra sidan så kan jag istället få en riktigt fin Evo, Stagea, Supra mk3.. ja ni fattar.
Åker därför just nu min gamla C-klass som kostade 16 i inköp, skattefri, under 200kr/mån halvförsäkring, snittar drygt 0.88.

2. Tråkiga.
Tycker att alla elbilar känns i stora drag precis likadana oavsett om det är en Tesla, Polestar, Kia, Hyundai, osv.
Detta är väl kanske inte problem som är exklusivt för just elbilar, utan moderna bilar överlag.
Visst så knallar dom iväg rätt så bra, men det är helt odramatiskt och linjärt --- tråkigt.

3. Funktioner som endast nås via skärm, samt ADAS.
Spyr på detta.
Endast kostnadsbesparingar som säljs som innovation, och ADAS är allt som oftast bara irriterande.
Gäller ju givetvis inte endast elbilar.

4. Äger inga trikåer. wink

Trots detta så kör jag nästan av vägen varje gång jag möter en ny R5a.
Vill ha, men vet att den affären skulle vara så jävla korkad att göra.. men jag vill ha.

Bensinen /dieseln är för billig för att det skall löna sig att gå ifrån en bil i den prisklassen till en elbil för 250K
Med dagens bensinpriser så hamnar du ju under 40K om året i bränslekostnad.
Allt på den bilen är så billigt det kan bli som försäkring, skatt, däck, reservdelar mm så finns ju inte någon direkt något ekomomiskt incitament att byta.

Även om bränslepriset dubblas så hade det nog varit svårt att få ihop kalkylen när man börjar kolla på värdeminskning och försäkringskostnader mm.

Om det inte skulle vara till en annan billig elbil, typ gen 1 Nissan leaf.
Den hade väll haft ungefär samma kostnad för skatt, däck, försäkring mm men billigare att köra.
Ett byte till en leaf hade du kanske sparat 2000 kr i månaden på gissar jag.

Du får väll lägga runt 50K för en leaf, så den hade kanske betalat sig själv på 3 år.

Men då har du ju en nissan leaf också, den duger ju till att pendla till jobbet med om man inte har speciellt långt.
Men det går inte ha en leaf som ända bil.

Enig.
Det är ju lite vad jag är inne på där.
Då jag ännu inte funnit en elbil som ger mig ett pirr i magen så kan jag inte rättfärdiga en sådan utgift.
Med det sagt så är ju min Merca allt annat än en rolig bil, det enda den erbjuder är bra komfort och möjligheten att skicka upp den på ställ.. det är ju trots allt 136hk minus typ 50hk genom lådan.
För en pendlarbil så får det helt enkelt vara så billigt som möjligt och hyfsat driftsäkert, den gör ju trots allt precis samma jobb som den flådigaste EV6an i hallen - tar mig från A till B utan större dramatik.

För långkörningar har vi en Megane IV diesel.
Snittar 0.46, runt femhundringen i försäkring, och drygt 2000kr/år i service och reparationer, inga lån.
Tråkig satan men uj så komfortabel och gott om lastutrymme.

Polaren tog faktist klivet och köpte en Leaf -21, 40kW tror jag att det är.
Bytte in sin i10 -23 och fick lägga 30-40 i mellan.
Det diffar inte många kronor i månadskostnad för honom, men det kräver ju även en andrabil.
Sen är ju Leafen bra mycket mer bil än en i10 så han är nöjd på så vis.

Sök