4553
Sök

Åsikter om 18 års bil

6 Inlägg
torsdag 20:41
Trådstartare
Hej alla!
Admin får ta bort om detta är icke relevant :-)

De börjar närmar sig för mig att skaffa 18 års bil och behöver folks åsikter. Har varit sugen på ett tag att skaffa en S70 med någon mindre bensin motor. Men mina föräldrar har spånat in på att jag ska köpa en diesel V50 istället, eftersom vi redan har en sån.
Saken är att jag vet inte hur jag ska tänka. Eftersom jag vill ha något roligt och billigt att köra med. Men samtidigt något jag kan styla och köra ut på träffar. Så vänder mig till er här för era åsikter om vad ni hade tyckt.
Andra förslag är uppskattade också, helst Volvo isåfall
Mvh Ludvig :-)

Forummoderator
26 590 Inlägg
torsdag 21:16
Tycker det är högst relevant - välkommen in i bilvärlden!

Personligen känner jag så här; jag förstår hur dina föräldrar tänker. Min egen far har till och med just en dieseldriven V50, en 2.0D för att vara exakt, men det är bland det tråkigaste i bilväg jag tyvärr har upplevt.
Pålitlig, ja. Lite elstrul (larmet går utan anledning lite då och då) men den rullar på, självklart. Han har dock en sen modell och tidiga modeller verkar ha haft många barnsjukdomar; dock verkar just V50 vara i ropet i andra och tredjehandsmarknaden så än en gång jag förstår hur dina föräldrar tänker.
Men mycket är roligare än en V50, särskilt för en ungdom.

S70 känns då mer given. Till och med en med liten motor. Dessutom prisvärda numer, med härlig komfort på köpet.
Drar kanske lite mer bränsle än önskat men det har man förhoppningsvis igen i annat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 213 Inlägg
torsdag 22:10
S70 är trevliga och bekväma. Ha även med dig S80 som är modernare och knappast dyrare än S70.

Den kantigare S70 ser ju dock lite ballare ut.

V50 är mer praktisk, smart, ?tråkig?.
Jag hade en V50 D2 -11 som jag fortfarande försöker förtränga. Växellådan gav upp efter några månader så jag sålde den som reparationsobjekt.. Annars billig i drift, drog oftast runt 0,45. Som 18-åring hade jag personligen köpt något roligare än en V50!

6 Inlägg
torsdag 23:35
Trådstartare
Jokabsson skrev:
S70 är trevliga och bekväma. Ha även med dig S80 som är modernare och knappast dyrare än S70.

Den kantigare S70 ser ju dock lite ballare ut.

V50 är mer praktisk, smart, ?tråkig?.
Jag hade en V50 D2 -11 som jag fortfarande försöker förtränga. Växellådan gav upp efter några månader så jag sålde den som reparationsobjekt.. Annars billig i drift, drog oftast runt 0,45. Som 18-åring hade jag personligen köpt något roligare än en V50!

Ja D2an är bu billig å så ju, övningskör i vår sådan nu och den ger ju inga wow känslor. Det ända som lockar är ju att den är snål. Sen så är det inte så roliga bilar ut över det + att dem är i högre värden en t.ex s70. Så känns det nästan bäst att man köper en s70 som är billigare inköp men har nått man trivs att köra mer, så får man ta att de kostar någon krona extra milen.

* Voff voff *
11 133 Inlägg
för 16 timmar sedan
V50 är väl en vettig bil, men tråkig.

Du är 18 år, köp nå´t kul och som du vill ha. En S70 är ju en beprövad och rejäl bil och även med en liten bensinmotor är den roligare än en V50.

Eller varför inte en S60?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
26 590 Inlägg
för 15 timmar sedan
Brådhis skrev:

Du är 18 år, köp nå´t kul och som du vill ha. En S70 är ju en beprövad och rejäl bil och även med en liten bensinmotor är den roligare än en V50.

Också ett intressant alternativ.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

414 Inlägg
för 15 timmar sedan
Budgeten ligger runt 20kakor?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 937 Inlägg
för 11 timmar sedan
S70 i all ära, men den börjar bli gammal nu på dåligt sätt.

ABS enheterna krånglar ofta.
Finns det ens hela kvar i omlopp?
Samma med MagnetiMarelli gasspjällen.

Har sett att dom flesta har läckande slavcylinder för kopplingen, och det är tråkigt fel. = Låda ner.

En gammal med manuella gasspjället och utan VVT (-98 och äldre) saknar många potensiella problemkällor, men lite bökiga att koppla upp sig mot och få felkoder.
Motoronic av den åldern rimmar inte bra med ISOfelkoderna, och är det en 10v (120hk eller 144hk med FENIX systemet) har den bara flashkoder för motorn  = Enkelt, men också på dåligt sätt ibland.
From slutet av 1999 funkar dom rätt bra med ISO koder och mig veterligen fimns dom bara som 20v då.

Turbo är nog svårt att hitta en som inte är totalt nerkörd.

Så:
S70 är bättre om man ska styla och rappare att köra.

V50D är bättre/vettigare att bara åka med från A till B.
V50D är inte helt problemfri den heller.

Det är ingen bil, speciellt inte så gamla.  Så skruva får du oavsett.
Senast redigerat av Mossan1 (för 11 timmar sedan)

6 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:

De är också ett bra alternativ, har en polare som har en nu och har haft en innan och de är inget fel på dem. Synd att de inte ligger ute nån bra facelift till salu omkring skåne med omnejd.

Forummoderator
18 403 Inlägg
för 10 timmar sedan
Ludvig_Knutsson skrev:
Brådhis skrev:

De är också ett bra alternativ, har en polare som har en nu och har haft en innan och de är inget fel på dem. Synd att de inte ligger ute nån bra facelift till salu omkring skåne med omnejd.

Skåne är ju bra. Billigare bilar där. Försök att inte ha för bråttom vid bilköp... Men jag vet! Har också varit 18 år en gång för länge sedan...
S70 är trevlig. S80 då? Man åker som en kung i dessa. Brukar vara bra pris då ungdomar verkar rata de som "gubbilar". S60 är en populär ungdomsbil och ska inte köpas av just en herre på 20 år med kepsen bak-å-fram. Sänkta bilar går bort!

V50 Diesel? Nja, de har väl inte varit felfria genom åren? Den behöver rulla långt för att må bra. Men! Med en begränsad kassa så är ju förbrukningen svårslagen. Även de andra förslagen med en D5:a i är ju trevliga. Mycket mos i maskin och -hyfsat- snål på bränslet. Som ungdom vill man ju vara ute och köra mycket. Då är en diesel ingen dum grej!

7 859 Inlägg
för 9 timmar sedan
Ludvig_Knutsson skrev:
Hej alla!

Saken är att jag vet inte hur jag ska tänka. Eftersom jag vill ha något roligt och billigt att köra med.  förslag är uppskattade

Rolig billig och bra går sällan att kombinera.
Rolig bil att köra - men inte att hålla - är Mini.
Billiga är alla dåliga bilar(med dolda fel).
Bra bil leder till japansk - sällan billiga.
Om du expanderar budgeten så rekommenderar jag Toyota Corolla/Auris eller Suzuki Swift.
Ett litet smolk i bägaren är att du förmodligen måste ha en "riktigt" körkort = utan begränsningen automatlåda.
Dom är roliga att äga, men kanske inte att köra, p g a att dom har grundförutsättningarna att vara driftsäkra, om än inte rostsäkra(som dom flesta beg bilar).
Att det är roligt med en driftsäker bil märker man när den startar som man vill och när man önskar - utan dagligt mek.
Har man ambitionen att INTE bli fattig autodidakt bilmekaniker, eller inte har så stort behov av fungerande transportmedel, väljer man bort allt europeiskt mög.
Speciellt inte som första "billiga" bil (om man inte bor hemma och har en kunnig och hjälpsam bilkunnig pappa vars garage man har fri tillgång till).
Hårda ord?
Jaa!
Roligare att spendera pengar på nöjen och brudar(som man får med fungerande bil).
Bilen ska vara ett komplement till tillvaron - inte ett ekonomiskt kvarnhjul runt nacken - i alla fall så länge man inte har egen skaplig inkomst.

Ps. Om JAG vore i dina föräldrars ställe, och hade råd, så skulle jag för min sons skull satsa på en ny, eller nästan ny, bil med alla moderna säkerhetshjälpmedel som man som nybliven körkortsinnehavare kan ha nytta av, innan man erhållit erfarenheten och blivit van med alla med-/mottrafikanter. Ds.

* Voff voff *
11 133 Inlägg
för 7 timmar sedan
torsen skrev:
Ludvig_Knutsson skrev:
Hej alla!

Saken är att jag vet inte hur jag ska tänka. Eftersom jag vill ha något roligt och billigt att köra med.  förslag är uppskattade

Om du expanderar budgeten så rekommenderar jag Toyota Corolla/Auris eller Suzuki Swift.
Ett litet smolk i bägaren är att du förmodligen måste ha en "riktigt" körkort = utan begränsningen automatlåda.
Dom är roliga att äga, men kanske inte att köra, p g a att dom har grundförutsättningarna att vara driftsäkra, om än inte rostsäkra(som dom flesta beg bilar).
Att det är roligt med en driftsäker bil märker man när den startar som man vill och när man önskar - utan dagligt mek.
Har man ambitionen att INTE bli fattig autodidakt bilmekaniker, eller inte har så stort behov av fungerande transportmedel, väljer man bort allt europeiskt mög.
Speciellt inte som första "billiga" bil (om man inte bor hemma och har en kunnig och hjälpsam bilkunnig pappa vars garage man har fri tillgång till).
Hårda ord?
Jaa!
Roligare att spendera pengar på nöjen och brudar(som man får med fungerande bil).
Bilen ska vara ett komplement till tillvaron - inte ett ekonomiskt kvarnhjul runt nacken - i alla fall så länge man inte har egen skaplig inkomst.

Ps. Om JAG vore i dina föräldrars ställe, och hade råd, så skulle jag för min sons skull satsa på en ny, eller nästan ny, bil med alla moderna säkerhetshjälpmedel som man som nybliven körkortsinnehavare kan ha nytta av, innan man erhållit erfarenheten och blivit van med alla med-/mottrafikanter. Ds.

Förnuftigt resonemang? Definitivt.

Kul som 18-åring att välja en rostig Corolla när polarna kör Volvo eller BMW? Definitivt inte.

Behöver man välja det som "bäst" och snålast? Nej, bilar ska köpas på känsla. Det är Garaget.org´s existens ett levande bevis på. (Även om tyvärr många här är tråkiga och väljer att inte lägga in en bild på sin bil)

Bilintresse är att välja bil med känsla. Ibland innebär det att man måste skruva, ibland inte, och ibland innebär det att tanka mer än man borde och ibland inte.

Men det viktiga är: Jaga inte den perfekta bilen ur driftsäkerhetsperspektiv (för den finns inte ändå). Jaga den bilen som ger dig något tillbaka i form av känsla. Sedan om det är en S70, Miata eller Navara spelar mindre roll.

Du har ju redan gett känslan av att V50 inte är kul, och då kommer den inte vara det. En bil man inte tycker om är jobbig att laga, en bil man älskar står man ut med att laga. Det är samma sak med kompisar eller partners, är det kul och du får något tillbaka så kommer man förbi hindren. Men om det är jobbigt bara att existera blir det sällan långvarigt. Oavsett hur snygg eller praktisk personen är...
Senast redigerat av Brådhis (för 7 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 217 Inlägg
för 6 timmar sedan
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Ludvig_Knutsson skrev:
Hej alla!

Hårda ord?
Jaa!

Förnuftigt resonemang? Definitivt.

Kul som 18-åring att välja en rostig Corolla när polarna kör Volvo eller BMW? Definitivt inte.

Behöver man välja det som "bäst" och snålast? Nej, bilar ska köpas på känsla. Det är Garaget.org´s existens ett levande bevis på. (Även om tyvärr många här är tråkiga och väljer att inte lägga in en bild på sin bil)

Bilintresse är att välja bil med känsla. Ibland innebär det att man måste skruva, ibland inte, och ibland innebär det att tanka mer än man borde och ibland inte.

Men det viktiga är: Jaga inte den perfekta bilen ur driftsäkerhetsperspektiv (för den finns inte ändå). Jaga den bilen som ger dig något tillbaka i form av känsla. Sedan om det är en S70, Miata eller Navara spelar mindre roll.

Du har ju redan gett känslan av att V50 inte är kul, och då kommer den inte vara det. En bil man inte tycker om är jobbig att laga, en bil man älskar står man ut med att laga. Det är samma sak med kompisar eller partners, är det kul och du får något tillbaka så kommer man förbi hindren. Men om det är jobbigt bara att existera blir det sällan långvarigt. Oavsett hur snygg eller praktisk personen är...

Preach.

6 712 Inlägg
för 6 timmar sedan
Du lär byta bil ett par gånger i framtiden också så behöver inte hitta den "perfekta bilen" nu

Fördel med Volvo är att det finns mycket delar och kunskap
S60, V70N och S80 är vettiga bilar, undvik 6:an bara om du inte vill bli ofrilligt proffs på byta växellåda

De/Dem

7 547 Inlägg
för 6 timmar sedan
jag säger så här, köp vad du vill, och känn efter vad som är rätt, jag har kvar min 18års bil än idag smile

414 Inlägg
för 5 timmar sedan
TS överväger en motorsvag S70, jag anser inte riktigt att en sådan kvalificerar in under fliken "rolig bil" och anser att en Corolla exempelvis är betydligt mer körglad, även om en Corolla är närapå ett sömnpiller gällande körglädje.
V50, jag skulle inte ta i en sådan problembil med tio tänger.
(Men Focus brukar fungera relativt krångelfritt.)
Civic och Corolla är i jämförelsen med familjetråklådorna S70, V70, S60, S80 rätt roliga krångelfria kamrater tillsammans med Swift och Focus.

Fri fart för ett fritt folk!
15 001 Inlägg
för 5 timmar sedan
köp något billigt liten skrotbil.  så du har råd att använda bilen oxå.

allt blir billgare med småbilar   
Min första bil med körkort var en Fiat uno.     hade så förbannat roligt med den där bilen.   jag hade ägt flera volvosar innan och även efteråt.  och jag kan lätt säga att unon var det smartaste bilvalet jag gjort.   
man kunde köra hur länge som helst utan att det kostade speciellt mycket.     liten smidig bil billiga reservdelar  lättmekat och allt sånt     och det jag sparade in på min 1000kr bil köpte jag stereo för så hade stereo för 50k i den bilen smile

jag har ju en förkärlek till Seat arosa..  så otäckt smidiga och roliga små bilar.   svänger i från det mesta för små pengar.    60hk ja det låter lite men handen på hjärtat kör jag bra mycket fortare i den än i något med 300hk   kanske inte toppfart men när man är ute och rallar på små vägar.      delarna till den är samma som gamla golf mk2 mk3     skivor och belägg får man för 300-400kr    fram till en sån bil.   väldigt lättmekat.

har haft 7st min första lever fortfarande kvar  gav den till en polare som har den som slit och slängbil och han säger samma sak att det är optimala bilen  kostar inget att äga.

min andra har jag står här hemma  fortfarande    har inte kostat på den många kronor sedan 2012  dock börjat äta tändkablar  så jag köpte ett kitt med tändkablar för 200kr  som fungerade perfekt smile 
nog det dyraste jag köpt till den bilen i reservdelsväg smile

Kör fort så hinner inget hända...

414 Inlägg
för 5 timmar sedan
https://www.blocket.se/mobility/item/19845632?ci=1

Förslagsvis, kul, körglädje, smårapp, galet ekonomisk och inte särskilt vanlig idag.
Sköts den om kommer den att öka i värde.

Fri fart för ett fritt folk!
15 001 Inlägg
för 5 timmar sedan
The-GOAT skrev:
https://www.blocket.se/mobility/item/19845632?ci=1

Förslagsvis, kul, körglädje, smårapp, galet ekonomisk och inte särskilt vanlig idag.
Sköts den om kommer den att öka i värde.

ja dom där går väldigt bra för vad det är.. polarns föräldrar hade en sån där den gick väldigt bra..  den gjorde 200blås utan problem..  sen ställer jag mig lite försiktig vid att den ska vara rostfri  dom där rostade så inåt helvete och jag tycker mig se lite tveksamheter på trösklarna..       jag har ju lagat mer än en sån där corolla..  men helt klart väldigt roliga bilar utan tvekan..     även om den bara har 90hk på pappret.. så brukar dom gå  mer än bra om man jämför dom mot en 90hk golf mk2 så är ju corollan rena raketerna mot en gammal volvo s70 utan turbo så är ju corollan piggare i verkligheten..

Kör fort så hinner inget hända...

4 263 Inlägg
för 4 timmar sedan
Köp en beganad Renault Clio med 1.2 liters spis  årsmodell 1999-2009
man kör den under 0,6 Liter milen och oftast billig att skatta och försäkrA
man kan i lung och ro leta efter något man vill ha

smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Sök