4526
Sök

Hur lång tid ska en bilbesiktning ta?

9 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej,

Jag har nyligen besiktigat min Audi A4 (årsmodell 2016/2017). Besiktningen blev godkänd utan några anmärkningar, vilket såklart är positivt.

Det jag däremot funderar över är tidsåtgången. Själva besiktningen tog cirka 11-12 minuter i aktiv tid för besiktningsmannen, vilket känns ganska snabbt. Jag är ingen expert, men vill minnas att tidigare besiktningar har tagit runt 15-20 minuter.

Är runt 11 minuter en rimlig tid för en kontroll av den här typen av bil, eller finns det anledning att känna viss tveksamhet kring om allt verkligen hann kontrolleras ordentligt?

Nyfiken på andras erfarenheter.

7 879 Inlägg
för 2 timmar sedan
ASB:s ledning hade tidigare som riktvärde att varje tekniker skulle kunna klara av 4 bilar i timmen, om det inte var fråga om ovanliga eller äldre "dåliga" bilar, som krävde extraordinära insatser.
I praktiken avverkades runt 8 bilar per dag av varje tekniker, vilket antal markerades med antal gem på bröstfickan.
Antalet var ofta avhängigt "tillgången" på bilar.

Riktiga "långkörare" i besiktningshallen var i allmänhet äldre Citroen och i synnerhet CX Familiale.
På de senare var det ofta diskussion om huruvida hjälpaggregatsramen var bärande eller ej - vilket den INTE är.

Erfarna besiktningstekniker - gamla bilprovare - vet vad som ska kollas på "volymbilarna" Volvo, SAAB, VW m fl.

Vad som kan dra ut på tiden är om det inte direkt återfinns VIN/chassienummer, eller detta är svårtydbart.

Forummoderator
18 432 Inlägg
för 1 timme sedan
torsen skrev:
ASB:s ledning hade tidigare som riktvärde att varje tekniker skulle kunna klara av 4 bilar i timmen, om det inte var fråga om ovanliga eller äldre "dåliga" bilar, som krävde extraordinära insatser.
I praktiken avverkades runt 8 bilar per dag av varje tekniker, vilket antal markerades med antal gem på bröstfickan.
Antalet var ofta avhängigt "tillgången" på bilar.

Riktiga "långkörare" i besiktningshallen var i allmänhet äldre Citroen och i synnerhet CX Familiale.
På de senare var det ofta diskussion om huruvida hjälpaggregatsramen var bärande eller ej - vilket den INTE är.

Erfarna besiktningstekniker - gamla bilprovare - vet vad som ska kollas på "volymbilarna" Volvo, SAAB, VW m fl.

Vad som kan dra ut på tiden är om det inte direkt återfinns VIN/chassienummer, eller detta är svårtydbart.

CX ja... Haft några sådana. Gick rätt fort i bes. där.

Forummoderator
26 618 Inlägg
för 20 minuter sedan
Själv har jag varit med om att jag fått inte en besiktningstekniker utan två..
Eller ja. Den andre kom över medan min Mazda fick sin översyn, och skulle mest berätta om sin Mazda av liknande modell där hemma.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök