3936
Sök

Yaris startar inte

2 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Jag har en yaris 06 vvt i bensin som inte startar. Ny startmotor och bra batteri. Nya stift. Inga felkoder. Ny vevaxellägesgivare. Bilen har tidigare dragits med att den liksom tappar kraft väldigt oregelbundet där man fått kompensera med mer gas. Nu går bilen inte alls. När jag drar på nyckel snurrar startmotor och motorn brummar till och sen dör direkt. Felsökt nån månad nu och 2 ggr under denna tid har bilen magiskt startat och jag kunnat köra den precis som vanligt. Men efter den fått stå ett par timmar är det samma problem igen. Jag har även rengjort gasspjäll. Är det någon som har nån idé vad det kan vara för fel?

Mvh Björn

136 Inlägg
för 6 timmar sedan
Kolla bränsletrycket

Saab 9-5 2.0t -04

3 957 Inlägg
för 5 timmar sedan
Ja, jag hade nog velat djupdyka i vad den saknar när den inte startar.
Dvs om det finns gnista, och om det finns bränsle.  En av dom saknas då.
Relativt lätt kontrollerat.

Startar den till med en dusch startgas = gnista finns, bränsle saknas. Man kan ge flera sprayer och hålla liv i den, men bara några sekunder.

Startar den INTE till = ingen gnista ELLER för mycket bränsle. (Givetvis kan båda saknas också)

Måste sprayas efter luftfilter.

Gnistan kan också kollas medelst ett stift med gängan mot motorns metall och instoppad i tändkablel/spole när någon kör på startmotorn.

Tror inte Toyota har tändkasett som krånglar till sådant test.

Spontana gissningar på felkällor just nu är inget värda med så lite info.

Kompression och luft har den, annars skulle felet vara 100% konsekvent med mekaniska fel internt.
Då skulle den inte gå ibland.

Jag förutsätter också att startmotorn ALLTID fungerar.  Det förekommer att man missar att nämna att det är just den som vägrar ibland, nämligen, vilket är en HEELT annan sak och därmed annan felsökning...
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)

436 Inlägg
för 5 timmar sedan
Startar den med hjälp av startgas?
Är bränslefiltret bytt?
Har du låg nivå utav bensin?
Var det plusgrader när den startade?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
15 038 Inlägg
för 4 timmar sedan
varför har alla delar byts ut?!   vad pekade på att tex vevaxelgivaren skulle vara problemet..  är bilen felsökt med dator?!
eller har man bara kastat delar på bilen och hoppas man prickar rätt.   behöver såååå mycket mer information för att ens kunna gissa. 

men spontant en bil som stänger av sig har antingen ett startspärrs problem eller saknar bränsle av någon anledning. 

vad har du för felkoder?! och då inte utläst med billigaste biltema läsare utan en läsare som läser ur allt ordenkligt.  innan det är det en gissningslek och chansen att gissa rätt  är väldigt låg  som du antagligen redan märkt då så mycket saker är bytta..

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Jag har provat mig fram lite.. startgas ner i gasspjäll funkade inte. Full tank. Ej bytt bränslefilter. Minns inte om plusgrader.

Jag har ingen proffsavläsare tyvärr sad

Startmotor går hela tiden. Gnista vs bränsle alltså.. jag har inte kollat gnista genom att ta ut ett stift..

Hur kollar jag bränsletryck?

Fri fart för ett fritt folk!
15 038 Inlägg
för 53 minuter sedan
innan du gör något läs felkoder..

Kör fort så hinner inget hända...

436 Inlägg
för 42 minuter sedan
BjornToyota skrev:
Jag har provat mig fram lite.. startgas ner i gasspjäll funkade inte. Full tank. Ej bytt bränslefilter. Minns inte om plusgrader.

Jag har ingen proffsavläsare tyvärr sad

Startmotor går hela tiden. Gnista vs bränsle alltså.. jag har inte kollat gnista genom att ta ut ett stift..

Hur kollar jag bränsletryck?

Går den inte på startgas är det inte utebliven bränsletillförsel.
Då saknas med stor säkerhet gnista.
En bra felkodsutläsare är enligt mig nästa steg.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök