4337
Sök

Rör i avgassystemet har gått sönder men måste byta HELA inkl katalysator?

661 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Avgasröret på min Peugeot 407 gav upp igår så nu låter det som en raggarbil.

Gjorde ett snabbesök på en verkstad som kollade lite kort och "flexröret" har lossnat/gått sönder. Rekommenderad åtgärd vad byte av hela avgassystemet inkl katalysator à 8500:- för man kan inte köpa separata "flexrör". Tydligen har Peugeot någon speciallösning för sina flexrör - något med att det är anslutet till nästa del i system med en hana/hona-anslutning eller något sådant.

Verkstaden tyckte själv att detta var orimligt.

Finns det några andra sätt än att byta allt för att åtgärda detta?

3 482 Inlägg
för 3 timmar sedan
Finns väl flertal olika universal flexrör? Ingen bild?..

5 946 Inlägg
för 3 timmar sedan
Går säkert byta bara flexröret om nu inte Peugeot har någon krånglig specialare.
Ingen aning hur det ser ut på just Peugeot 407. Du har inte berättat vilken årsmodell och motoralternativ heller så kan inte googla fram en bild och se hur nytt avgasrör ser ut.

Varför verkstaden rekommenderar komplett är pga tidsbesparing och garanti-ansvar.
Det tar längre tid att byta flexskarv än att bara byta komplett avgasrörsdel.
Sen ska verkstaden kunna ge ett års garanti på det också.
Visst 8500kr är ca 4-8h arbete beroende på verkstadens timdebitering, men finns ju risk det tar längre tid än så om det inte blir bra på första försöket och jobbet behöver göras om flera gånger t.ex om svetsen inte blivit helt tät eller man svetsat på flexskarven lite för snett så passformen blir dålig.

661 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Går säkert byta bara flexröret om nu inte Peugeot har någon krånglig specialare.
Ingen aning hur det ser ut på just Peugeot 407. Du har inte berättat vilken årsmodell och motoralternativ heller så kan inte googla fram en bild och se hur nytt avgasrör ser ut.

Varför verkstaden rekommenderar komplett är pga tidsbesparing och garanti-ansvar.
Det tar längre tid att byta flexskarv än att bara byta komplett avgasrörsdel.
Sen ska verkstaden kunna ge ett års garanti på det också.
Visst 8500kr är ca 4-8h arbete beroende på verkstadens timdebitering, men finns ju risk det tar längre tid än så om det inte blir bra på första försöket och jobbet behöver göras om flera gånger t.ex om svetsen inte blivit helt tät eller man svetsat på flexskarven lite för snett så passformen blir dålig.

Verkstaden rekommenderade INTE komplett byte, utan de konstaterade att det var den enda reservdel de kunde beställa. De tyckte själva att det var orimligt att byta hela, särskilt katalysatorn, för detta. De tipsade om Svenska Avgasrör AB i Skärmholmen. Ska kontakta dem på måndag.

8500:- var bara delen, sedan tillkom arbete.

Jo, det var just en krånglig specialare Peugeot hade. Som jag förstod det var det normala två likadana rör som man svetsar ihop men Peugeot hade någon form av hane/hone-anslutning som såg lite trattliknande ut.

Det är 2,2 l-bensinmotorn och en kupé.

3 964 Inlägg
för 1 timme sedan
Det är väl ingen som har flexen som egen rördel, utan sitter alltid ihop med annan del.
Men det går i regel att svetsa dit en universell flex. Ibland till och med att kapa bort orginalet och sätta ny flexdel via rörskarv med klammer.
Men det beror på hur den sitter.  Svets är vanligaste.

6 272 Inlägg
för 17 minuter sedan
Samma hände på min bmw 118d, fast där var det partikelfiltret som det spruckna flexröret satt ihop med. Där kunde man köpa bara flexröret som billig piratdel, kapa lös den gamla biten och svetsa dit den nya. Det kanske finns till Peugeot också, men de flesta verkstäder vill bara byta grejer, de vill inte bearbeta något.

661 Inlägg
för 7 minuter sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det är väl ingen som har flexen som egen rördel, utan sitter alltid ihop med annan del.
Men det går i regel att svetsa dit en universell flex. Ibland till och med att kapa bort orginalet och sätta ny flexdel via rörskarv med klammer.
Men det beror på hur den sitter.  Svets är vanligaste.

Jag ska säga att jag inte vet vad jag pratar om men på Autodoc hittade jag sju delar när jag sökte efter "flexrör" och Biltema har "universella" flexrör, tex https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000030747 . Har dock ingen aning om de passar eller kan anpassas. Ska prata med mekanikern på måndag.

Sök