5683
Sök

Vibrationer i ratten när bilen är kall ???

1 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej
Jag har fått ganska kraftiga vibrationer i ratten när jag bl.a. kör iväg till jobbet på morgonen. Så fort bilen har stått en längre stund, när bilen är ?kall? så att säga, så börjar vibrationerna vid 60-70km/h. När jag har kört en stund o ökar farten så försvinner vibrationerna och de kommer inte tillbaka under resans gång oavsett hastighet ???
Har kollat hjulbultar o lufttryck. Ett av framdäcken var lite lågt men det fortsätter ändå. Någon som har någon idé om vad det kan bero på ???
Bilen är en Peugeot Partner.

949 Inlägg
för 2 timmar sedan
Joskar skrev:
Hej
Jag har fått ganska kraftiga vibrationer i ratten när jag bl.a. kör iväg till jobbet på morgonen. Så fort bilen har stått en längre stund, när bilen är ?kall? så att säga, så börjar vibrationerna vid 60-70km/h. När jag har kört en stund o ökar farten så försvinner vibrationerna och de kommer inte tillbaka under resans gång oavsett hastighet ???
Har kollat hjulbultar o lufttryck. Ett av framdäcken var lite lågt men det fortsätter ändå. Någon som har någon idé om vad det kan bero på ???
Bilen är en Peugeot Partner.

Billiga skitdäck eller för gamla däck är oftast svaret. Kallt väder i kombination med dålig/gammal gummiblandning gör att bilen får en så kallad "flat spot", alltså att däcket blir platt där den anligger mot marken. När du sedan kör utvecklar däcket värme och då får gummit tillbaka en del av sin elasticitet och däcket blir "runt" igen och vibrationerna försvinner.
Så ett starkt tips är att se över vad för däck du kör med, om dom är för gamla eller att det helt enkelt är kina-däck som inte klarar kylan.
Senast redigerat av MrHyde (för 2 timmar sedan)

Que Sera, Sera

7 894 Inlägg
för 1 timme sedan
Detta är är ett vanligt fenomen.
Det tar ett tag innan däcken blir varma och "flatorna" försvinner.
Jag har märkt det mest med amerikanska däck som Cooper och Super Swamper.
Ju kallare desto längre tid innan däcken blir runda.

B t w så på 60- och 70-talet så bytte ANA alltid de amerikanska nylondäcken mot Michelin p g a a flatorna gick aldrig helt bort efter den ibland långa sjötransporten med hård nedspända däck.

Sök