9350
Sök

Otätt mellan bromsslang och bromsok - hjälp :-)

2 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
Tjena,

Jag får inte tätt mellan bromsslang och bromsok trots nya kopparpackningar och att jag tagit i ordentligt när jag dragit åt.

Vid närmare titt ser jag att bromsoket, som är av aluminium, verkar ha korroderat.

Se bifogad bild, gängan är M10 så då förstår ni hur liten anläggningsyta som är oskadad.

Vad göra? Nytt bromsok har jag hittat som billigast för 11.000 kr så det slipper man gärna.

/Anders

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252813/252813-7d924f3c94ab96f2ab1451cf5dcf6b15.jpg

3 967 Inlägg
för 6 timmar sedan
Ser inget vidare ut.
Blir det inte tätt med nya brickor AV RÄTT STORLEK, och även med OSKADAD och RAK banjoskruv är det nya ok som gäller.

Naturligtvis ska bromsslangens motsvarande yta vara hel också.

Dra för hårt ger mer skada än nytta.
Senast redigerat av Mossan1 (för 6 timmar sedan)

106 Inlägg
för 6 timmar sedan
Om du har tillgång till fräs plana av någon mm. Sedan försiktigt med gängtapp för att få bra start på gängorna. Alternativt kemisk metall och fila till en jämn yta.
Kan vara värt och prova.

* Voff voff *
11 165 Inlägg
för 5 timmar sedan
anh123 skrev:
Tjena,

Jag får inte tätt mellan bromsslang och bromsok trots nya kopparpackningar och att jag tagit i ordentligt när jag dragit åt.

Vid närmare titt ser jag att bromsoket, som är av aluminium, verkar ha korroderat.

Se bifogad bild, gängan är M10 så då förstår ni hur liten anläggningsyta som är oskadad.

Vad göra? Nytt bromsok har jag hittat som billigast för 11.000 kr så det slipper man gärna.

/Anders

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252813/252813-7d924f3c94ab96f2ab1451cf5dcf6b15.jpg

Kopparpackning till aluminium? Där är ett bra recept på att få det att fortsätta oxidera i rask takt. Aluminiumpackning (bricka) ska du ha till aluminium-ok.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Såg på nätet att man ska drämma till med hammare så att kopparpackningen sätter sig bättre. Det satt kopparbrickor så därav köpte jag nya kopparbrickor. Antar som Brådis skrev att aluminium är det rätta men de är ju aningen hårdare än koppar så jag tror inte de tätar heller...

Att ta loss det och fräsa ner blir nog den blir slutliga lösningen tyvärr men innan dess ska jag testa med gummistålpackning idag.

Återkommer.

7 897 Inlägg
för 1 timme sedan
anh123 skrev:
Såg på nätet att man ska drämma till med hammare så att kopparpackningen sätter sig bättre. Det satt kopparbrickor så därav köpte jag nya kopparbrickor. Antar som Brådis skrev att aluminium är det rätta men de är ju aningen hårdare än koppar så jag tror inte de tätar heller...

Att ta loss det och fräsa ner blir nog den blir slutliga lösningen tyvärr men innan dess ska jag testa med gummistålpackning idag.

Återkommer.

Vad är "gummistålpackning" för något - har aldrig hört talas om detta förut.

B t w så i "tidernas begynnelse" - när SAAB 1965 presenterades med 2-krets så hade man problem med tätningsbrickorna i bromssystemet.

BMC hade några år före SAAB haft samma problem med "hundkojorna".

Vågar man föreslå kopparpackningar som glödgas för monteringen - så att de blir extra mjuka?

Sök