7161
Sök

Vad tycker ni om vissa dagens bilhandtag ?olyckor

3 483 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Är det verkligen nödvändigt? Tycker att en gammal hederlig hantag inte förstör bilens utseende? Eller är det mycket snyggare när dem inte existerar?

Här är en olycka som hände i kina på en ev bil. Tycker det är lite obehagligt oavsett ev eller inte.

https://www.facebook.com/share/v/1BNoXHEoJS/
Senast redigerat av Low (för 4 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
15 055 Inlägg
för 3 timmar sedan
bara att dörrarna låser sig i blockerat låsläget är farligt nog vid en eventuell crash  även dessa säkerhetsrutor som tex volvo s80 fick och senare även v70n och s60 totalt livsfarliga..  handtag ska vara mekaniska utan minsta tvekan och man pratar nu om detta på eu nivå

Kör fort så hinner inget hända...

952 Inlägg
för 3 timmar sedan
Jag tycker verkligen inte det är snyggt, dom tar bort en del av bilarnas naturliga linjer och lägger till andra konstiga veck och annat. En "vardagsbil" är i första hand ett transportmedel, snygg design i alla ära men funktion före form.

I Kina är det redan klubbat en lag som förbjuder sådana infällda handtag à la Tesla från 2027 och framåt.
Sen är även ETSC på och hugger om detta:
https://etsc.eu/etsc-calls-for-urgent-a … car-doors/

Que Sera, Sera

474 Inlägg
för 2 timmar sedan
De flesta moderna personbilar har elektroniskt styrda låskistor som kan upphöra fungera vid fel i elektroniken.
Redan Volvo V70N har haft dessa problem för 25år sedan.

Volvo 140 från 1972 har ju en typ utav infällda handtag, likaså MB 300 Gullwing och Civic FN mfl.

Dessa dörrhandtag har inte varit något problem fram tills att det uppstod ett "anti Elon" narrativ hos journalisterna.
Senast redigerat av The-GOAT (för 2 timmar sedan)

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 236 Inlägg
för 2 timmar sedan
Säga vad man vill om infällda handtag, jag är inget direkt fan av dem.
Däremot så skulle nog jag föreslå ett lagkrav på att varje bil, precis som varningstriangeln, skall ha en s.k. busshammare. (Vet ej vad de egentligen heter).

Kommer man fram till en olycka där man ej kan få upp en dörr så skall man snabbt kunna knäcka en ruta.

474 Inlägg
för 1 timme sedan
Jesper328 skrev:
Säga vad man vill om infällda handtag, jag är inget direkt fan av dem.
Däremot så skulle nog jag föreslå ett lagkrav på att varje bil, precis som varningstriangeln, skall ha en s.k. busshammare. (Vet ej vad de egentligen heter).

Kommer man fram till en olycka där man ej kan få upp en dörr så skall man snabbt kunna knäcka en ruta.

Nödhammare med inbyggd bälteskniv är något jag åtminstone alltid har med mig i bilen sedan 30år eller däromkring.
Jag förvarar den i mittkonsolen lättåtkomlig.
Den har aldrig kommit till användning som tur är. 100kr är inte någon kostnad sett till väret när den väl behövs.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

952 Inlägg
för 11 minuter sedan
The-GOAT skrev:
De flesta moderna personbilar har elektroniskt styrda låskistor som kan upphöra fungera vid fel i elektroniken.
Redan Volvo V70N har haft dessa problem för 25år sedan.

Volvo 140 från 1972 har ju en typ utav infällda handtag, likaså MB 300 Gullwing och Civic FN mfl.

Dessa dörrhandtag har inte varit något problem fram tills att det uppstod ett "anti Elon" narrativ hos journalisterna.

Det är skillnad på V70, 140, Civic och andra liknande. Du kan inte jämföra dom med till exempel Tesla, dessa handtag är mekaniska och kan nås oavsett vad som hänt bilens el. Teslas(och liknande) handtag kan du inte komma åt alls om elen slutar funka. Du jämför äpplen och päron, inte alls samma sak.
Sen att Tesla fick för sig att sätta en knapp istället för ett riktigt handtag på insidan är också otroligt dumt. Och ja, om det finns andra tillverkare som gör det är det också lika korkat!
För mig personligen så skiter jag fullständigt om det står Tesla eller nåt annat märke på bilen, lika dumt oavsett!

Que Sera, Sera

Sök