6709
Sök

Bromspedal går i botten och ingen bromsverkan

12 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
Hej!
Jag har bytt skiva, ok och belägg på vänster framhjul, när jag hade bytt allt så luftade jag genom att pumpa, hålla, öppna nippeln, stänga osv ända tills jag inte såg någon luft mer. Ändå går pedalen i botten och jag kan dra runt hjulet med en hand utan motstånd. Bakhjulet låser sig så jag inte orkar dra runt det. Någon som vet vad problemet kan vara? Bilen är en Volvo 940 d24tic från -94

3 984 Inlägg
för 22 timmar sedan
Hur mycket vätska rann ut?

Har du luftat övriga hjul, för blir det tomt kommer luften in i systemets alla kretsar.

Edit:
Dessutom har vissa bakhjulsdrivna Volvo dubbla kretsar i framhjulen. (Två slangar per ok)
Då finns tre luftnipplar per ok. Den övre missas ofta, av någon anledning.
Senast redigerat av Mossan1 (för 22 timmar sedan)

12 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Hur mycket vätska rann ut?

Har du luftat övriga hjul, för blir det tomt kommer luften in i systemets alla kretsar.

Edit:
Dessutom har vissa bakhjulsdrivna Volvo dubbla kretsar i framhjulen. (Två slangar per ok)
Då finns tre luftnipplar per ok. Den övre missas ofta, av någon anledning.

Inte jättemycket rann ut, det var kvar en del i behållaren. Jag har inte luftat de andra hjulen men verkar inte vara något problem på de andra hjulen. Det sitter ok med endast en kolv och en luftnippel.

7 913 Inlägg
för 6 timmar sedan
Hade du en kloss under bromspedalen när du luftade, så att pedalen inte kunde gå i botten?
Eller rättare sagt att kolven med packningar INTE kunde passera vändkanten i huvudbromscylindern?
Om inte kan du ha skadat kolvpackningen så att den inte tätar - d v s kolven/pedalen går i botten!
Åtgärd: byt huvudbromscylinder eller hona loppet och byt packning.

På en gammal bil/huvudbromscylinder är det alltid förenat med risker att lufta med pedalpumpmetoden.

12 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Hade du en kloss under bromspedalen när du luftade, så att pedalen inte kunde gå i botten?
Eller rättare sagt att kolven med packningar INTE kunde passera vändkanten i huvudbromscylindern?
Om inte kan du ha skadat kolvpackningen så att den inte tätar - d v s kolven/pedalen går i botten!
Åtgärd: byt huvudbromscylinder eller hona loppet och byt packning.

På en gammal bil/huvudbromscylinder är det alltid förenat med risker att lufta med pedalpumpmetoden.

nej det hade jag inte, men borde det inte vara dålig bromsverkan på de andra hjulen också ifall hbc har gått?

6 677 Inlägg
för 2 timmar sedan
Då har du fortfarande luft i systemet!
Köp 1liter bromsvätska och lufta /byt bromsvätska igen!

12 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Då har du fortfarande luft i systemet!
Köp 1liter bromsvätska och lufta /byt bromsvätska igen!

Får göra så. finns det något bättre sätt att lufta på utan att sätta tryck eller suga med bromsluftare?

5 955 Inlägg
för 53 minuter sedan
Har du ett Biltema i närheten så är denna värd varenda krona, det lär ju ändå inte vara sista gången du behöver mecka bromsar.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000044343

Annars en metod som funkar bra är att trycka bromsvätska in i luftnippeln ända upp till huvudcylindern.

Har du ABS så behöver man på vissa äldre bilar lufta med tändningen på.

12 Inlägg
för 24 minuter sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Har du ett Biltema i närheten så är denna värd varenda krona, det lär ju ändå inte vara sista gången du behöver mecka bromsar.

Annars en metod som funkar bra är att trycka bromsvätska in i luftnippeln ända upp till huvudcylindern.

Tänkte testa att trycka vätska upp från luftnippeln, är de nått speciellt o tänka på eller bara trycka igenom vätska? Hur vet man när man är klar?

5 955 Inlägg
för 8 minuter sedan
Oliver_Kjellberg skrev:
simlar skrev:

Tänkte testa att trycka vätska upp från luftnippeln, är de nått speciellt o tänka på eller bara trycka igenom vätska? Hur vet man när man är klar?

När det slutar komma luftbubblor uppe i behållaren så är man klar smile

Inte så mycket att tänka på egentligen, bara hålla koll på nivån i behållaren så det inte svämmar över om du trycker upp vätska med t.ex en spruta.

Sök