7991
Sök

Opel Corsa D 2012 startar lätt men stängs av nästan direkt...

6 Inlägg
10 februari
Trådstartare
Jag har en Opel Corsa D 1.4 2012 som helt plötsligt inte har någon tomgång? Startar lätt och går upp till cirka 1200 varv men sen dör den.

Efter lite felsökande så upptäckte jag att kamkedjan va lite slak och det visade sig att ena glidskenan hade gått av. Trodde då att felet berodde på detta. Men ingen skillnad efter att ha bytt kamkedja.

Efter att ha slitit mitt hår i en månad upptäckte jag att om jag drar ur LMM och startar bilen så går den dåligt men håller sig igång. Sätter jag då tillbaka LMM så går bilen hur bra som helst på tomgång. Inga felkoder bara när jag drar ur LMM såklart. Såg att det va en på YT som hade liknande problem och för han hjälpte det att byta LMM. Köpte först Ridex LMM men det gjorde ingen skillnad. Fick då ett tips om att prova original istället för det kan tydligen krångla vilket jag inte visste. Men samma sak med helt ny original? Inga felkoder eller varningslampor som lyser.

Tacksam för tips!
Senast redigerat av OpelGalaxy (13 februari )

6 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Finns det ingen "bildoktor" här inne som har någon teori? Känns som jag har testat och bytt det mesta nu, riktigt roligt fel!

*Kamkedja med tillbehör bytt
*PCV ventil bytt
*LMM bytt (original och pirat)
*Gasspjäll rengjort och kontrollerat
*kollat slangar flera gånger
*inga varningslampor lyser
*inga felkoder
Senast redigerat av OpelGalaxy (för 3 timmar sedan)

4 011 Inlägg
för 1 timme sedan
Villd gissning:
EGR som fastnat öppen?
Kanske ställdon som rör sig normalt men ventilen fast öppen. = ingen felkod skapas.
Skulle kanske ge störst påverkan på låga varv.

Vet ej om bilen ifråga har en, två eller ingen EGR alls så det är gissat. Kan nästan inget om Opel dieslar.

Samt, visst sitter kamkedjan rätt?
Eller sattes den bara lika som innan, vilket kanske blev fel med trasig spännare.
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)

3 Inlägg
för 45 minuter sedan
Vad är bransletrycket(FRP) nar den kör /går ut ?

Sök