KenthIJ2 skrev:
Growe skrev:
KenthIJ2 skrev:
Tackar
Ja så är det på vår Toyota RAV4 Laddhybrid också, att det måste finnas ström på högvoltsbstteriet för att kunna förvärma kupén.
( vet dock inte om vår Rav har PTC värmare).
Toyotan har en knapp för val av EV/HV ( elmotor/ bensinmotor) drift och om man håller in den i tre sekunder , under drift, så tvingar man bensinmotorn att ladda högvoltsbatteriet. Inte så ekonomiskt men funktionen kan vara bra om man tex är på långresa och har kört slut på laddningen i högvoltsbatteriet och behöver kunna förvärma vid ett längre stopp utan laddmöjlighet , på vägen.
Kan även vara bra om man skall in i en " miljözon" och har slut på laddning.
Båda dessa scenarier kräver ju dock lite " tjuvladdnings planering"
går det inte att ställa in så man har en min och max vid start av motorn.. som är valbar själv så det sker automatiskt.. borde ju vara så.. man kanske inte vill att den laddar 100% men om man vill hålla sig mellan 40%-80% laddning tex.
Vet inte om jag förstår dig rätt men...
Att "tjyvladda" från bensinmotorn som jag beskrev är inte speciellt ekonomiskt. Drar mer bensin än vid vanlig drift så det är inget man gör speciellt mycket. Kanske trycker på tre, fyra kW per tillfälle ( en uppvärmningscykel på 20 min drar ca 0.75 kW har jag för mig)
tänker mer att man har kontrollen.. hur mycket och hur länge den ska ladda.. dom mesta har ju inte tillgång till laddare var dom än är.. jag har tex ingen tillgång på jobbet.. igentligen inte hemma heller just nu mer än 230volt

tänker mest att man aldrig hamnar i det läget så man behöver stå med kall bil på morgonen tex att man aldrig låter batteriet komma under 15% och den laddar max till 30% om du hänger med så det sker automatiskt på vintern tex.
Kör fort så hinner inget hända...