5084
Sök

Om ni fick ändra lagar kring bilar, vad skulle ni ändra?

696 Inlägg
Igår 10:53
Jag tänker tvärtom att framtiden är hala smart förpackade fordon med gott om lastutrymme och plats för passagerare.
Höga kan dom ändå vara eftersom byggtekniken går framåt gällande design av ljuskällor och krockzoner samt utfasning utav tunga klumpiga förbränningsmotorer, eller iofs även små sorgliga förbränningsmotorer.
En Model Y exempelvis har bättre utrymmen än en S70/V70/V90 men är högre och har lägre luftmotstånd samt är betydligt smartare packad och konstruerad både för brukare såsom teknikern som utför arbeten på fordonet vid behov.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

7 600 Inlägg
för 22 timmar sedan
jag tycker suv är på tok för trånga, och ja jag har kört många, men inget slår en stor  kombi, utom stora vans mm

7 994 Inlägg
för 18 timmar sedan
The-GOAT skrev:
En Model Y exempelvis har bättre utrymmen än en S70/V70/V90 men är högre och har lägre luftmotstånd samt är betydligt smartare packad och konstruerad både för brukare såsom teknikern som utför arbeten på fordonet vid behov.

Inkluderar du bromsrörsbyte?
Är Y smartare konstruerad jämfört med andra Teslamodeller(beträffande bromsrören).

7 994 Inlägg
för 18 timmar sedan
granadadr skrev:
jag tycker suv är på tok för trånga, och ja jag har kört många, men inget slår en stor  kombi, utom stora vans mm

Vilka SUV:ar har du kört som är så trånga?
Suzuki Samurai kan jag hålla med om är trång.
Vad menar du med en stor kombi?
USA-kombin?
Enda medhållet du får, av mig, är att stora vans är större än små bilar - vare sig dom är SUV:ar eller kombibilar.

Anser du att Volvo V90 är en stor bil?
Då kan jag upplysa dig om att Honda CR-V och Toyota RAV4 är halvmetern kortare än V90.
Men dom rymmer ungefär 50% mer i "skuffen"!

Men du, vi kan väl vara vänner för det?

1 239 Inlägg
för 16 timmar sedan
torsen skrev:
granadadr skrev:

USA-kombin?
Enda medhållet du får, av mig, är att stora vans är större än små bilar - vare sig dom är SUV:ar eller kombibilar.

Då kan jag upplysa dig om att Honda CR-V och Toyota RAV4 är halvmetern kortare än V90.

Hur menar du med 50%?
V90 - runt 560l i bagaget.
CR-V - runt 520l i bagaget.

Sedan att CR-V/RAV4 har en mer praktisk lastyta säger jag inget om! Något ska man ju vinna på när man kör runt i en så ohemult hög bil wink

696 Inlägg
för 14 timmar sedan
torsen skrev:
The-GOAT skrev:

Inkluderar du bromsrörsbyte?
Är Y smartare konstruerad jämfört med andra Teslamodeller(beträffande bromsrören).

Från 2021 är bromsrören uppdaterade även på Model 3, Model Y har mao redan de uppdaterade varianterna.
Behöver högspänningsbatteriet demonteras tar arbetet ca 6h totalt att genomföra.
Jag anser att det fortfarande är rimligt, främst för att det är ett arbete som enbart utförs en gång på de bilar av Model 3 som är äldre än 2021.

969 Inlägg
för 13 timmar sedan
torsen skrev:
När en del resonerar om att extrabeskatta höga fordon så tänket man inte på att SUV:ar generellt är kortare än sedvanliga låga kombibilar.
Leder till att SUV:ar kräver mindre plats på vägar och parkeringsplatser än låga kombibilar.

Du glömde en väldigt viktig detalj i detta, SUVar likt XC90, Q7 och typ Tesla Y(om man nu kan kalla den SUV) är att dom må vara lite kortare, men dom är fan så mycket bredare. När våra parkeringsplatsers storlek sällan uppdateras så gör en bred bil större skada än en lång bil. Har för mig jag läste nånstans att Tesla Y är mer än 2 meter bred, som exempel. Även Hyundai Ioniq 5 som jag jobbar med är fruktansvärt bred, den tar upp lika mycket bredd på lyften som en VW Transporter T5 tro det eller ej!
För min del är det skit samma med hur höga dom är, det är att dom blir så förbannat tjocka som irriterar mig, för det är bara en löjlig designgrej och det behöver dom inte vara!

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

696 Inlägg
för 12 timmar sedan
MrHyde skrev:
torsen skrev:
När en del resonerar om att extrabeskatta höga fordon så tänket man inte på att SUV:ar generellt är kortare än sedvanliga låga kombibilar.
Leder till att SUV:ar kräver mindre plats på vägar och parkeringsplatser än låga kombibilar.

Du glömde en väldigt viktig detalj i detta, SUVar likt XC90, Q7 och typ Tesla Y(om man nu kan kalla den SUV) är att dom må vara lite kortare, men dom är fan så mycket bredare. När våra parkeringsplatsers storlek sällan uppdateras så gör en bred bil större skada än en lång bil. Har för mig jag läste nånstans att Tesla Y är mer än 2 meter bred, som exempel. Även Hyundai Ioniq 5 som jag jobbar med är fruktansvärt bred, den tar upp lika mycket bredd på lyften som en VW Transporter T5 tro det eller ej!
För min del är det skit samma med hur höga dom är, det är att dom blir så förbannat tjocka som irriterar mig, för det är bara en löjlig designgrej och det behöver dom inte vara!

Ioniq5 är faktiskt bredare 2152mm med speglar än en Model Y 2129mm med speglar.
(XC60 2025 2117mm.)
Fördelen, som jag ser det, med en bredare bil är att det är möjligt att ha en bilstol/bältesstol och 2 övriga resenärer (barn) i baksätet.

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
för 11 timmar sedan
Ta bort det där med helbilsgodkännande, eller i alla fall att det bara gäller i 10 år efter att bilen registrerades. Man ska få ha vilka fälgar man vill, vilka bromsar man vill, vilka fjädrar man vill, vilka stötdämpare (eller coilovers) man vill, vilka krängningshämmare man vill, vilket avgassystem man vill osv. Och sen när bilen är över 10 år så får man även byta motor, turbo, växellåda osv. helt fritt.

Det viktigaste är bara att bilen är säker att framföra på vägen, tutan och alla lampor fungerar, den håller ihop som den ska, bromsarna tar, inga vassa kanter man kan göra sig illa på osv. plus att den inte släpper ut en massa HC, CO, NOx och annat oförbränt skit. Det tar emot att skriva det men nån form av ljudgräns bör det väl iofs finnas också, i alla fall att det går att få tyst på eländet med en knapp eller liknande för även om det är kul med lite motorljud så förstår jag faktiskt att folk i tätbebyggda områden kan bli irriterade av att bli väckta på förmiddagen efter att de har jobbat nattskift t.ex.

Sen läste jag att en del hade åsikter om det där med att kunna köra bussar som är ombyggda till husbilar på B-körkort så som man kan om man har tagit körkort före 1996. Mitt förslag är att behörigheten som kallas "B96" verkligen betyder det det heter, alltså att det motsvarar ett körkort taget före 1996 utöver den utökade behörigheten att kunna dra lite tyngre släp.
Sen när man ändå är inne på ämnet så borde man ju även ta tillbaka så att det faktiskt går att regga om gamla bussar och lastbilar som personbil typ 2 igen för som det är nu så har man ju blockat det kryphålet från båda hållen så att säga.

Det borde vara helt legitimt att få överskrida hastighetsbegränsningen med säg 25%(?) i samband med omkörning.

Enbart stopplikt i korsningar där det verkligen är befogat, är det god sikt så räcker det med "lämna företräde".

Just det en grej till, att det ska vara juridiskt omöjligt att skicka in anmälningar om buller ifrån en motorsportanläggning, flygplats, flygflottilj, skjutbana, vattenanläggning där det körs motorsport med båt etc. till kommunen eller länsstyrelsen om man har flyttat dit efter det att anläggningen fanns där. Det borde så att säga ingå i husköparens "undersökningsplikt".
Senast redigerat av EPG (för 10 timmar sedan)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
för 11 timmar sedan
Vansterfilen skrev:
Höj alla hastighetsgränsen som idag är 60 eller över med 30. Dvs 70 -> 100, 110 -> 140. E4 mellan jönköping och helsingborg gör vi autobahn och slopar hastighetsbegränsningen när det är fint väder.

Fritt fram att köra om på både vänster och höger sida oavsett hastighetsbegränsningen.

Giljotinen på närmaste torg om man ligger i vänsterfil utan att köra om någon.

Man borde ju kunna återgå till som det var förut, dvs. att det bara fanns ojämna hastighetsgränser: 30, 50, 70, 90, 110, 130. Förr kunde man ju lixom lista ut vilken hastighet som gällde utan att man behövde titta på skyltarna genom att bara se hur miljön såg ut omkring en. Sen vore det väl trevligt om E4, E6, E18, E20, E22 och RV40 kunde klassas om som autobahn också wink

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
för 10 timmar sedan
Jesper328 skrev:
Vägskatten skall baseras på vikt.
Bränsleskatten skall väck, bort, noll jävla procent.
Elskatten likaså.

Finns måååånga slukhål inom budgeten man kan ta pengar ifrån för att täcka upp de förlorade intäkterna på ovan skatter.
Detta ger en god effekt för alla, främst de sämre bemedlade i samhället.

Framförallt så borde ju alla skatter som inhämtas ifrån trafiken på olika sätt allt från fordonsskatt, bränsleskatt, vägskatt etc. användas enbart i det syftet det är ämnat för det vill säga finansiera infrastrukturen i landet så som vägar, järnvägar, broar, tunnlar, flygplatser, hamnar etc. istället för att användas som nån slags pengamaskin åt staten för att finansiera allt möjligt skit.
Senast redigerat av EPG (för 10 timmar sedan)

7 600 Inlägg
för 2 timmar sedan
torsen skrev:
granadadr skrev:

USA-kombin?

sen är volymen som sådan ej rättvisande smile jag saknar LÄNGD,, höjden är ju alltid bättre i en suv, men om jag vill lasta in sängmadrasser långa bildelar mm så är en riktig kombi överlägsen smile men volymmässigt i totalen är det ingen större skillnad smile

7 600 Inlägg
för 2 timmar sedan
jag tycker E4 skullle vara motorväg ÖVERALLT, från Helsingborg till Haparanda detta med 80 på E4 är skit och att köra genom städer suger,

696 Inlägg
för 1 timme sedan
granadadr skrev:
jag tycker E4 skullle vara motorväg ÖVERALLT, från Helsingborg till Haparanda detta med 80 på E4 är skit och att köra genom städer suger,

Instämmer, kringleder runt samtliga städer.

7 994 Inlägg
för 38 minuter sedan
EPG skrev:
Just det en grej till, att det ska vara juridiskt omöjligt att skicka in anmälningar om buller ifrån en motorsportanläggning, flygplats, flygflottilj, skjutbana, vattenanläggning där det körs motorsport med båt etc. till kommunen eller länsstyrelsen om man har flyttat dit efter det att anläggningen fanns där. Det borde så att säga ingå i husköparens "undersökningsplikt".

Just det!!!!!

969 Inlägg
för 33 minuter sedan
The-GOAT skrev:
MrHyde skrev:
torsen skrev:

Ioniq5 är faktiskt bredare 2152mm med speglar än en Model Y 2129mm med speglar.
(XC60 2025 2117mm.)
Fördelen, som jag ser det, med en bredare bil är att det är möjligt att ha en bilstol/bältesstol och 2 övriga resenärer (barn) i baksätet.

Absolut, jag förstår din poäng kring barnstolar. Däremot anser jag att det är fullt möjligt med en kombi också, min Subaru får in mina 2 kusinbarn(ena har bältesstol, andra är 9 år) + deras mamma i baksätet utan problem. Och dom åker även bekvämt, med tillräckligt utrymme. Bredden på bilarna sitter nästan mer i dörrarna och konstruktionen nuförtiden snarare än att kupén verkligen är så mycket större, det är det jag menar med design-joll.
Men samtidigt, får du inte upp dörrarna tillräckligt för att få in en bilbarnstol för att din bil är alldeles för bred så går ju hela argumentet i kras.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Sök