7427
Sök

Audi A4 2,0 TD 2015 B8 - adblue fel nedräkning

1 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Hej,

Fick adblue felmeddelandet "1000 km kvar osv" för två veckor sedan. Är rätt så pank för tillfället så måste försöka fixa den själv. Är inte mekaniker, har aldrig meckat med bilar men är annars händig (hantverkare).

Julas billiga VAG felkodsläsare visar två fel:

P20E900 Reductant Pressure Too High 
P204B00 Reductant Pressure Sensor Circuit Range / Performance

Tog loss adblue injektorn under huvan, fanns bara mycket lite sot och pyttelite adblue krystaller på munstycket, tvättade av den med destillerat vatten och monterade den igen men felet kvarstår.

Tog loss adblue slangen från injektorn, satt en fryspåse över änden med en buntband och körde 20 minuter men det fanns ingen adblue vätska i påsen efter så jag gissar att det är pumpen/tryckgivaren som har pajat.

Pumpen på min bil sitter inte under adblue tanken som på alla Audi YT videos jag har hittat, den sitter på ovanför så jag måste ta loss hela tanken. Den sitter längst bak på höger sidan så är hyfsat åtkomlig. Tanken/pumpen heter 8K0131878H (tror jag) och jag har hittat ett par begagnade för drygt 3000 spänn på laga.se medan verkstäderna jag har frågat snackar om 20-40 Tkr för att fixa felet.

Så frågan är... går det för en lekman att byta adblue tanken/pumpen? Har domkraft och pallbockar så jag kommer under bilen men enligt AI måste man montera bort baklyktan och hjulhusskärmen för att få loss tanken. Verkar inte som att jag behöver några speciella verktyg annars, bara skruvdragare/torx bits och spärrnyckel.

Har en mekaniker bekant som har sagt att han kan återställa felkoden om jag lyckas fixa felet men han har inte tid att hjälpa mig annars.

Tacksam för all tips!

Sök