7058
Sök

Astra J motorn dör random, 1.4t bensin

4 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Bilen hickade till, sedan någon dag senare så dog den och vägrade starta. Med nya tändstift och ny tändkasett så starta den direkt. Efter kört några mil med nya delarna så började den att dö men startade igen för att sedan dö och vägra starta. När jag försökte starta så var det som att det rassla mycket och som att den inte fick igång alla cylindrar. Testa startgas men ingen skillnad med startgas. Bytte tillbaka till den gamla tändkasetten och då starta den direkt på första försöket.
Är det någon som har varit med om något liknande eller som har tips på vad det kan vara för fel?
Bilen är felsökt med tre olika modeller av obd2 mätare men ingen av dom visar några felkoder alls tyvärr.

Bilen har nu även varit inne på verkstad, fick betala 3000kr för en heldags felsökning, de vet inte vad felet beror på.

Har läst till att vevaxel och kamaxelgivare kan vara intressant att kika på. Men varför går det att få igång bilen om man byter tändkasett fram och tillbaka?

Det var denna tändkassetten som jag köpte https://www.thansen.se/bil/opel-astra-j … -233971103
Jag har funderat på om jag borde köpa en ifrån skroten och testa med ifall den jag köpte ifrån thansen var defekt, det är iaf en tanke jag har haft.

4 138 Inlägg
för 3 timmar sedan
Så, om du sätter nya så går den en kort stund. Och byter tillbaka till gamla går ern en kort stund. Byter åter till nya så går den en kort stund?
Är det rätt uppfattat?

Eller är den nya sönder nu?

Jag hade ju velat mäta batterispänning när motorn går. På olika platser, med kringflyttad jord för att upptäcka ev potensialskilnader.

4 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Så, om du sätter nya så går den en kort stund. Och byter tillbaka till gamla går ern en kort stund. Byter åter till nya så går den en kort stund?
Är det rätt uppfattat?

Ja precis

Mossan1 skrev:
Eller är den nya sönder nu?

Det vet jag inte, jag kunde köra 3 mil med den nya innan bilen stängde av sig igen. Därför funderade jag på ifall den var trasig ifrån butik, den kanske rentav var en retur ifrån en kund, vem vet. Antingen det eller om det är något helt annat fel. Men då funderar jag ju givetvis på varför själva bytandet av tändkasetten spelar roll. De delar man flyttar på då är ju tändkasett, kontakten och även att man rör i kabeln till tänkasetten. Så de tre blir ju direkt kandidater. Sedan kan det ju var så att det ändå är någon givare typ vevaxelgivaren som av någon anledning resettas av att man kopplar i och ur tändkasetten men det låter ju lite mindre troligt eller?
Senast redigerat av OpelJimmy (för 2 timmar sedan)

42 Inlägg
för 1 timme sedan
Det är väl inte sansynlikt att du har två tändkassetter med samma fell, så felet är något annant.
Har du prövat at se om 12v inn til til tändkasset forsvinder efter 3 mil /alternativt gi' tändkasset en extra 12v  inn ..se om problemet försvinnar ?

4 138 Inlägg
för 1 timme sedan
Själva givarna är "dumma" enheter och reset'as inte så

Men vad gör du mer?
Lyfter batteriklamman vid bytet?
Då glömmer styrdonen typ allt och startar om allt.
Har du gjort det, och i så fall provat bara det.

Samt, är det konstaterat ingen gnista när den inte startar?
Och inga felkoder då?

I livedata kan man oftast se om vevaxel och kamaxel registrerar rörelse.
Men kanske inte med alla scanners...

Som också har sagts så är inte ny alltid = hel.  Men det är inte första tanken på listan. Men det finns på listan.
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)

Sök