Har en Kia sportage 1.6 från 2012 . Upptäckte nyligen att det var en vit sörja i expansionskärlet ( mycket också ) . Jag vet att jag måste få en professionell bedömning från verkstad ang läget men tänkte bara se om det finns andra alternativ än topplockspackningen .
Ingen vit rök när man kör men den drar lite olja . Tråget ser väldigt blött ut även det när man kollar under .
Olja kan gå in i kylvätskan via värmeväxlare också om sådan finnes. Sitter ibland som oljekylare. Ofta direkt på motorns oljetråg. Alla motorer har inte sådan.
Och olja kan gå in i kylvätskan utan att motsatsen sker. Oljan har högre tryck.
Samt, klägg kan uppstå av andra orsaker också. Tillsatser, och av att ha blandat etylen och propylen glykol. Även om olja tyvärr är troligast.
En möjlig orsak till emulsionen kan vara att du av misstag blandat etylenglykol med propylenglykol. Många går bara efter färgen på glykolen när dom köper och slår i. Etylenglykol och propylenglykol tillsammans emulgerar under olyckliga förhållanden.
Inte ett råd - men om det var min bil skulle jag tömma expansionskärlet, fylla på med rätt glykol och köra en kort stund - så att motorn blir genomvarm och kylvätskan cirkulerar genom öppen termostat - och kolla om det bildas ny emulsion.