5651
Sök

Motorn rusar och fastnar i topp v70 d4 (uppdatering)

4 172 Inlägg
söndag 09:23
Summertime skrev:
Min är manuell, gör det skillnad?

För vilket fel det kan tänkas vara, Nej!

Men med manuell kan man alltid stoppa motorn om den rusar okontrollerat och inte kan stängas av.
Högsta växeln, håll broms hårt och upp med kopplingen tämligen snabbt.

Enda du enkelt kan göra själv i detta är att kolla oljenivån. Moderna dieslar SKA ha varning för ökande nivå, dvs späds ut med diesel, villet orsakar sk "Run away".

Men för att avgöra om felet är elektroniska signalen från gaspedalen eller liknande måste den kopplas upp mot analysutrustning.

Det är om pedalen FYSISKT fastnar i botten, tex av golvmatta eller liknande.
Men då stannar den nere.

17 Inlägg
söndag 09:59
Trådstartare
Brådhis skrev:
Summertime skrev:
Oljan var nyss bytt på verkstad, vet ju inte om dom gjorde det korrekt eller ej och har inte oljesticka på min.

Några tecken jag kan kolla själv?

Oljenivån kollar du i menyn i bilen.

Dock ska sägas att bilen har en varning för när nivån är för hög, så den borde ha varnat för det. Men kolla ändå så vet du.

Håll inne startknappen utan att sätta foten på bromsen så vaknar bilen, då kan du scrolla fram till oljenivå i färddatorn.

Tack ska kolla det. ?

17 Inlägg
söndag 10:00
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Summertime skrev:
Min är manuell, gör det skillnad?

För vilket fel det kan tänkas vara, Nej!

Men med manuell kan man alltid stoppa motorn om den rusar okontrollerat och inte kan stängas av.
Högsta växeln, håll broms hårt och upp med kopplingen tämligen snabbt.

Enda du enkelt kan göra själv i detta är att kolla oljenivån. Moderna dieslar SKA ha varning för ökande nivå, dvs späds ut med diesel, villet orsakar sk "Run away".

Men för att avgöra om felet är elektroniska signalen från gaspedalen eller liknande måste den kopplas upp mot analysutrustning.

Det är om pedalen FYSISKT fastnar i botten, tex av golvmatta eller liknande.
Men då stannar den nere.

Okej jag ska kolla oljenivån.

Hoppas det är nägot elektroniskt fel med gaspedalen ?

17 Inlägg
söndag 10:15
Trådstartare
Oljenivån var ok, är det något det säger om vad som kan uteslutas?

https://www1.garaget.org/gallery/images/254/253306/253306-dd41c955c95a679aebbbab528c5cce70.jpg

17 Inlägg
söndag 10:42
Trådstartare
Jag skrev om det med ai också.
Är det någon som tycker att det här låter vettigt?

För en **Volvo V70 D4** med symptom ?motor service behövs? som kom och gick och där den dessutom kan ?rusa/fastna i varv? är de vanligaste spåren ungefär:

1) **Gasspjäll-/luftreglering (throttle body / swirl/spjäll beroende på utförande) eller fel i kopplingen till den**
- **Kostnad (typiskt):** 
  - rengöring/byte av tätningar + anpassning: **ca 1 000?3 000 kr** 
  - byte av spjäll/enhet: **ca 6 000?12 000 kr**

2) **Gaspedalgivare/APP (elektroniskt)**
- **Kostnad:** **ca 2 000?6 000 kr** (ibland upp till **~8 000 kr** om mycket jobb eller relaterad del)

3) **Luft-/trycksensor eller insug/luftläckage som ger fel luftmassa ? går in i skyddsläge (?limp?) och får konstigt varvregleringsbeteende**
- **Kostnad:** **ca 1 500?6 000 kr** (sensor) eller **ca 500?3 000 kr** (slang/quickfix), beroende på vad som hittas

4) **Intermittent styrsignalfel i givare som påverkar varvtalsregleringen (t.ex. tryck/temperatur eller annan motorstyrningsgivare)**
- **Kostnad:** **ca 1 500?8 000 kr** beroende på fynd

Budget att räkna med:
- **Felsökning/diagnos utan kod att börja från:** ofta **ca 1 000?1 800 kr**, ibland mer om de behöver provocera fram felet.
- **Om den inte visar fel igen under besöket** kan det bli dyrare i felsökningstid innan man kan säga exakt del.

När du lämnar in: säg att du vill att de tar bort loggar/felkoder och kollar **orsak till ?motor service behövs?** samt att de granskar **throttle/spjäll, gaspedal, luftmängd/boost- eller tryckdata** (live-data) och försöker köra så att felet kan återskapas.

Om du återkommer med **vilken felkod de hittar** (eller kodnumret i stil med P0xxx) kan jag säga vilken av punkterna som är mest sannolik och snäva kostnadsspannet.

17 Inlägg
söndag 10:56
Trådstartare
Ai sa även så här om spridare. ( jag vet att ai kan prata strunt ibland, därför jag vill fråga er med.)

Risken att du får ett felaktigt ?spridare?-spår är ganska måttlig till låg utifrån din beskrivning.

Varför spridare är mindre sannolikt här:

Symtomen du beskriver är mer varvtals-/drivlina-reglering (?rusa/fastna i topp? och att det gick över när du stängde av), vilket ofta hör hemma i gasspjäll/luftreglering, gaspedal/APP, limp/varvtalskontroll, luftmängd/tryck eller sensor-/signalproblem.
    Spridare ger oftare missljud, ryck, dålig gång, svårstart, sot och brukar oftare ge koder om injektion/misfire/leveransavvikelse, inte att den ?hänger sig? i varv på det sättet.

6 875 Inlägg
söndag 11:58
??? Varför pratar ni om oljenivån i motorn! Den har ju ingenting med om en dieselmotor rusar!

4 172 Inlägg
söndag 14:16
jaka54 skrev:
??? Varför pratar ni om oljenivån i motorn! Den har ju ingenting med om en dieselmotor rusar!

Finns en orsak till varför moderna dieslar har just varning för STIGANDE oljenivå med partikelfilter som regenereras. Kortkörs det bara, eller om regenereringen inte avslutas av andra problem kan motoroljan spädas ut av diesel och via vevhusventilationen gå in i motorn.

Googla "Runaway Diesel"

Kan också orsakas av oljeläckor där olja sugs in och förbränns, tex turbo.

Bränslet är hursom motoroljan när den rusar.

Men eftersom oljan i TS motor snarare är låg än hög är det inte dirselutspädning som.orsakar detta.
Lutar då åt turbo, eller elektriskt fel.

Röken talar för turbon, tyvärr.
Senast redigerat av Mossan1 (söndag 14:28)

* Voff voff *
11 301 Inlägg
söndag 16:02
jaka54 skrev:

Den kan ha väldigt mycket med det att göra. Om tex en spridare läcker och späder ut oljan så nivån ökar kan till slut motorn tända på oljan istället för dieseln. Då varvar den så mycket det går tills oljan är slut eller motorn skär. Oftast det sistnämnda...

Men precis som Mossan1 skriver så tror jag på turbon i det här fallet då nivån ser normal ut.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

17 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Felkoder pekade på turbon och dom bytte laddtrycksgivare till den som var trasig och testkörde ett par mil och den gick då bra och inga felkoder.

Vet inte om jag är nojig nu men är det normalt att bilen stannar kvar när man ligger runt 1500 varv på tvåan en liten stund när man släppt gasen utan att koppla medan man kör, att det tar ett tag för den att börja sjunka?

Något annat jag märkte när jag körde nu var att det automatiska klimatsystemet inte betedde sig som vanligt längre, knappt någon fläkthastighet runt 21-24 grader ens när den blivit sval på 17 grader först men från 23 till 17 grader blev det fart men senare upp till tex 23 inte mycket fart och upp till 26 blev det medelfart på fläkten bara även direkt från den varit på 17 grader ett tag.

Vid manuell inställning av fläkthastighet och temperatur så beter den sig normalt och man kan vrida på hög hastighet om man vill på alla temperaturer.
Senast redigerat av Summertime (för 5 timmar sedan)

* Voff voff *
11 301 Inlägg
för 5 timmar sedan
Summertime skrev:
Felkoder pekade på turbon och dom bytte laddtrycksgivare till den som var trasig och testkörde ett par mil och den gick då bra och inga felkoder.

Vet inte om jag är nojig nu men är det normalt att bilen stannar kvar när man ligger runt 1500 varv på tvåan en liten stund när man släppt gasen utan att koppla medan man kör, att det tar ett tag för den att börja sjunka?

Något annat jag märkte när jag körde nu var att det automatiska klimatsystemet inte betedde sig som vanligt längre, knappt någon fläkthastighet runt 21-24 grader ens när den blivit sval på 17 grader först men från 23 till 17 grader blev det fart men senare upp till tex 23 inte mycket fart och upp till 26 blev det medelfart på fläkten bara även direkt från den varit på 17 grader ett tag.

Vid manuell inställning av fläkthastighet och temperatur så beter den sig normalt och man kan vrida på hög hastighet om man vill på alla temperaturer.

Jag har svårt att se att en defekt laddtrycksgivare skulle göra så att motorn rusar, men förhoppningsvis hade verkstaden sina skäl till bytet.

Din klimatanläggning är säkert precis som innan men du får ha i åtanke att alla parametrar påverkar, utomhustemp, inomhustemp, sol/inte sol osv osv. Så med all sannolikhet finns iaf inget samband med reparationen av din laddtrycksreglering.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

17 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
Summertime skrev:

Jag har svårt att se att en defekt laddtrycksgivare skulle göra så att motorn rusar, men förhoppningsvis hade verkstaden sina skäl till bytet.

Din klimatanläggning är säkert precis som innan men du får ha i åtanke att alla parametrar påverkar, utomhustemp, inomhustemp, sol/inte sol osv osv. Så med all sannolikhet finns iaf inget samband med reparationen av din laddtrycksreglering.

Brådhis skrev:
Summertime skrev:

Dom sa att dom inte varit med om det förut heller men ansåg att den var defekt och att eftersom dom kört 1.5 mil efteråt utan rusning eller felkoder så kunde dom inte göra nått mer fören den eventuellt skulle visa problem igen.
Jag är lite rädd för att använda den i nuläget dock.. sad

AI sa nått om att kolla requested vs actual boost.

Det är definitivt annorlunda med klimatsystemet nu på auto.

17 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Vet inte vad jag ska göra nu, köra och se om den rusar nånstans så jag får bli bärgad igen isåfall..?
Verkstan informerade inte om mycket mer än att dom hittat det med laddtrycksgivare och återkomma om det blir fel igen.
Vill inte bara slänga pengar på den utan att veta om det är andra fel eller om ett eventuellt turbobyte behövs och om det ens skulle säkert hjälpa.
Har aldrig haft ett bilproblem som känns så svårt att veta vad som känns bra eller värt att göra härnäst.

Sök