11572
Sök

Corolla 2005 - Rostiga pinch welds

11 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Hej,

Jag har en Corolla 2005 där tidigare ägaren har tryckt sönder pinch welds(vet ej vad de kallas på svenska?). De har alltid varit rostiga men idag efter ca 5 års ägande så såg jag att de var genomrostiga precis vid bakre hjulhuset. Kommer det här vara det som avgör om bilen kommer behöva skrotas? Det är väl bärande tänker jag speciellt om rosten sprider sig djupare? Något som kan göras? Skulle vilja fortsätta använda bilen några år till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237785/237785-0c7f8d02583ce3ed4313042b18c6a513.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237785/237785-267ea11ff507fc1565286f05f8ccaa3c.jpg

4 200 Inlägg
för 24 minuter sedan
Bilder går inte att bedömma rost bra av.
Bara så det är sagt och förstått.

Tröskeln ser mycket riktigt ut att ha tryckts upp lite. Domkraft borde den ha klarat av där då det är domkraftfäste, men kan vara annan typ av skada. Kört på något, eller liknande.
Skadan har troligen exponerat plåten och gett en grogrund för rost.
Eller, så var det försvagat av rost och det höll inte för vad det borde ha hållit för.
Vilket framgår inte riktigt.
Rostig tröskel på över 20år gammal bil är inget ovanligt.

Och, det är inte svetsarna som är huvudproblemet NU utan att plåten är rostig. Bara lägga punksvetsar kommer inte hjälpa alls.  Skulle ha gjorts medan det var friskt, och därefter rostskyddas väl  i så fall. Nu har det rostat sönder.
Man ser främst på andra bilden att färgen släppt eftersom plåten skicktat sig av rost.
MEN!
Hur illa det är går inte att avgöra bra av bilderna. Man måste se och knacka i verkligheten.
Men troligen,(!!!)  behöver i alla fall en bit bakre delen av tröskeln , ev också nedre delen av innerskärmen bytas.
Jag skulle säga man kan göra plåtdelarna av vanligt plåtark med enkla medel.
Det är om det är illa bakom plastdetaljen fortsatt framåt som ev hela tröskeln, eller dess nederdel behöver bytas. Men behöver inte alls vara så illa.

Gå igenom bilprovningen med "bra att veta" anmärkning, eller ombesiktningskrav?
Svårt att säga.

Skrotas, nej, men kanske måste det lagas.
Inte så svårt egentligen,  men kan kosta en slant om verkstad ska göra hela jobbet.
Tiden drar iväg och tid är pengar.

Överstiga värdet på bilen? Beror på övriga skicket. Värd att kosta på? Det vet bara DU!
Senast redigerat av Mossan1 (för 16 minuter sedan)

Sök