13472
Sök

Korta sträckor med diesel, hur farligt?

15 Inlägg
för 53 minuter sedan
Trådstartare
Har googlat och googlat, alla säger olika. Att man kan köra korta sträckor dagligen men att man måste köra längre sträcka iallafall någon gång i månaden. Medans vissa säger att majoriteten av körningen ska vara långa sträckor. Jag kör strax under en mil till jobbet, det tar ca 10min. Men kör även sträckor som varierar mellan 3-9mil/30-60+min iallafall 1-2gånger i veckan.

Jag förstår det som att det största problemet är att egr, främst dpf kan sota igen om man inte blåser ur systemet. Jag personligen kan tycka att det låter som att någon längre sträcka i veckan borde räcka men är inte heller något proffs. Hur gäller det egentligen?
Senast redigerat av Rocky_ (för 52 minuter sedan)

4 243 Inlägg
för 41 minuter sedan
Det körnönstret dödar alla modrrna förbränningsmotorer.
Inget speciellt dieselproblem, men dom har fler potentiella felkällor.

Dieselspecifikt
Den hinner inte till drifttemperatur på den tiden. Därmed inte få till en full regenereingscykel för filtret och EGR har kanske större kläggkänslighet än bensinmotorns.

Men det är dåligt för bensinmotorn också på så många vis.  Och 12v batteriet får stryk då det inte hinner laddas ordentligt.

Det enda fordon som tål sådan kortkörning bra, är eldrivna. Där kvittar det nästan helt hur kort man kör, så länge den laddas fördelaktigt för batterierna och inte står långa perioder. Alltså månader och ofta.

3 293 Inlägg
för 39 minuter sedan
Att köra korts sträckor är inte bra för någon slags förbränningsmotor, men med ditt körmönster behöver du inte oroa dig.
Att prylar vad gäller avgasreningen (och insug osv) kommer att becka ihop är bara en tidsfråga oavsett körmönster.

Kör på bara.
Byt olja med intervaller om 1000 mil.
Kommer du ut på en sträcka där du kommer att hålla jämn fart i minst 15-20 minuter så petar du ner två växlar och låter motorn bränna ur partikelfiltret.
Senast redigerat av Jesper328 (för 38 minuter sedan)

Sök