8510
Sök

740 -87 b230f sotar

3 Inlägg
för 34 minuter sedan
Trådstartare
Tjena, jag har då en b230f som sotar redan på tomgång. Den går dåligt upp tills 1,5k varv sedan går den fint över det. Den får uppenbarligen för mycket bränsle. Det som är bytt är LMM, vattentempsgivare, gasspjällsgivare och lambda. Jag misstänker nu att någon spridare har en dålig sprutbild eller att gasspjällsgivaren är felställd. Lh2.2, BTR läcker inte in i vakuum slangen.

Tack för svar?

6 301 Inlägg
för 28 minuter sedan
Hur ser tändstiften ut? Om en spridare läcker kommer ju tändstiftet på den cylindern se tråkigt ut medan de andra kommer se mera normala ut. Om alla fyra tändstift ser likadana ut borde det inte bero på en dålig spridare.

6 301 Inlägg
för 26 minuter sedan
Men om motorn går illa på låga varv och bra på höga så har man ofta en läcka någonstans där motorn kan dra tjuvluft. Ju högre varv, desto mer luft behöver motorn och då ger läckan relativt mindre effekt.

3 Inlägg
för 23 minuter sedan
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Hur ser tändstiften ut? Om en spridare läcker kommer ju tändstiftet på den cylindern se tråkigt ut medan de andra kommer se mera normala ut. Om alla fyra tändstift ser likadana ut borde det inte bero på en dålig spridare.

Utmarks-Loke skrev:

Tändstiften är alla rejält svarta men inget är blött

3 Inlägg
för 22 minuter sedan
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Men om motorn går illa på låga varv och bra på höga så har man ofta en läcka någonstans där motorn kan dra tjuvluft. Ju högre varv, desto mer luft behöver motorn och då ger läckan relativt mindre effekt.

Jag har beställt nya stift och ny insugspackning då den såg lite torr ut. Får hoppas det löser sig med det

Sök